

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Juuso: Polttoaineveroa alas ja dieselin käyttövoimavero kokonaan pois
Polttoaineen hinnat Suomessa ovat nousseet aivan hurjalle tasolle, mikä tekee työssäkäynnistä ja liikkumisesta erittäin kallista. Monella suomalaisella on pitkä työmatka ja hyvin moni joutuu kulkemaan ne omalla autollaan. Oman auton käyttö työmatkoihin ja arkipäiväiseen liikkumiseen vie tuloista yhä suuremman osan, mikä vähentää muuhun tarpeelliseen kulutukseen jäävää osuutta.
Ruotsin hallitus on vasta julkaissut autoilun tukipaketin, jolla valtio alentaa bensiinin ja dieselin polttoaineveroa tilapäisesti. Lisäksi hallitus lupaa jokaiselle ruotsalaiselle autonomistajalle noin sadan euron kertakorvauksen. Maaseudun autoilijoille korvaus on runsaampi, noin 150 euroa.
– Ruotsissa hallitus tukee myös kotitalouksia sähkölaskujen maksamisessa. Myös Ranska ja Puola ovat vasta päättäneet alentaa polttoaineveroa, perussuomalaisten kansanedustaja Kaisa Juuso kertoo.
Ammattidiesel käyttöön heti
Juuso on tehnyt tällä viikolla hallitukselle toimenpidealoitteen polttoaineveron ja käyttövoimaveron alentamisesta.
– Polttoaineveron alentaminen laskisi polttoaineiden pumppuhintaa ja dieselin käyttövoimaveron poistaminen tasoittaisi dieselauton käyttökuluja, Juuso painottaa.
– Myös jakeluyhtiöille asetetun jakeluvelvoitteen laskeminen alentaisi polttoaineen hintaa. Hallituksen tulisi huomioida myös ammattidiesel. Olen jo kaksi vuotta sitten vaatinut kirjallisella kysymyksellä ammattidieselin käyttöönottoa. Se vaikuttaa teollisuuden kuljetuskustannuksiin ja sen käyttöönottaminen helpottaisi kuljetusalan ahdinkoa. Ministeri Lintilä kertoi viime viikolla eduskunnalle, että nyt vihdoin hallitus on ottanut ammattidieselin suunnitelmiinsa. Kauan se kestikin.
Dieselveron perimiselle ei ole enää perusteita
Suomessa polttoaineen pumppuhinnasta noin 60 prosenttia on erilaisia veroja. Lisäksi autonkäyttäjältä peritään ajoneuvovero ja Suomessa liikennekäytössä olevista muista kuin moottoribensiinikäyttöisistä ajoneuvoista peritään käyttövoimaveroa.
Käyttövoimaveron määrä ei perustu päästöihin. Käyttövoimaverosta käytetään puhekielessä usein nimitystä dieselvero, koska käyttövoimamaksua suorittavat useimmiten ne, joilla on dieselkäyttöinen henkilöauto, pakettiauto tai kuorma-auto. Dieselauton käyttövoimavero on kaikista korkein. Dieselkäyttöisen henkilöautojen käyttövoimavero on 5,5 senttiä päivässä auton jokaiselta alkavalta 100 kilogrammalta.
– Dieselin hinta on noussut bensiinin hintaa kalliimmaksi. Se asettaa dieselauton käyttäjät eriarvoiseen asemaan eikä dieselveron perimiselle ole enää mitään perustetta, Juuso korostaa.
Jakeluvelvoitetta pienennettävä
Polttoaineen hinnan lasku voidaan toteuttaa myös jakeluvelvoitetta pienentämällä. Jakeluvelvoitteella tarkoitetaan uusiutuvien polttoaineiden eli biopolttoaineiden osuutta, joka polttoaineyhtiöiden pitää sekoittaa dieselin sekaan. Suomessa tämä osuus nousi viime vuodenvaihteessa 18 prosentista 19,5 prosenttiin.
– Toisinaan autoilijoilta perittävää dieselveroa perustellaan dieselpolttoaineen muita pienemmällä polttoaneverolla. Se ei kuitenkaan voi olla peruste, koska dieselin hinta on jo noussut bensiinin hintaa kalliimmaksi. Lähes kaikki Euroopan maat ovat päätyneet siihen, että pääosin raskaan liikenteen tavarakuljetuksissa käytettävää dieseliä ei voi verottaa yhtä raskaasti kuin bensaa, Juuso toteaa.
Vaikuttaa työn vastaanottamisen kannattavuuteen
Pitkien etäisyyksien Suomessa myös henkilöautojen käyttökulut on erityisen tärkeää pitää maltillisella tasolla.
– Polttoaineen kallis hinta lisää erityisesti niiden ihmisten kuluja ja ahdinkoa, jotka asuvat suurten kaupunkien ulkopuolella ja joilla ei ole käytettävissä julkisten kulkuneuvojen vaihtoehtoa liikkumiseen. Se tekee arkipäivän elämästä ja työmatkaliikkumisesta kallista, ja kalliin polttoaineen seurauksena työn vastaanottaminen kauempaa on vähemmän kannattavaa, Juuso sanoo.
Palkasta jäätävä käteen enemmän
Juuso huomauttaa, että ihmisten käteen jäävällä tulolla on suora vaikutus ihmisten toimeentuloon ja talouden kehitykseen. Kun ihmisillä jää palkasta riittävä osuus muuhun käyttöön kuin aivan pakollisiin menoihin, ylläpitää se kotimaan kulutuskysyntää ja palvelualan työllisyyttä ja lisää talouskasvua.
– Hallituksen olisi laskettava polttoaineveroa kautta linjan ja vähintäänkin peruttava kaksi vuotta sitten tekemänsä polttoaineveron korotus. Sen olisi myös luovuttava nykyisestä dieselveron perimisestä ja laskettava polttoaineen sekoitevelvoitetta, Juuso vaatii.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ammattidielsel bensa- ja dieselvero jakeluvelvoite polttoaineiden hinnankorotukset työssäkäynti toimeentulo ostovoima palkka Kaisa Juuso talous työllisyys
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Koposelta ehdotuksia autoilijoiden ja ammattiliikenteen ahdinkoa helpottamaan: Jakeluvelvoite poistettava, ammattidiesel pikaisesti käyttöön

Tavio: Jakeluvelvoite keskeytettävä – dieselin hinta alas

Dieselin ja bensan hinnat nousivat yli kipurajan – tästä ei selittämällä selviä

Energiakriisin juuret ovat syvemmällä kuin Ukrainassa – nollapäästötavoite kaiken taustalla

Junnila vaatii jakeluvelvoitteen poistamista välittömästi: Polttoaineiden hinnat kohtuuttomia

Wihonen toivoo hallitukselta toimia kuljetusalan kustannuskriisin helpottamiseksi: “Ajatusmaailma ei voi olla, että autoilijoiden nahoista voidaan repiä loputtomasti lisää”

Hinnat nousevat – polttoaineköyhyys uhkaa lapsiperheitä Britanniassa

Saksassa tankataan kesällä alebensaa

Ari Koponen moittii hallituksen kykenemättömyyttä helpottaa yrittäjien ahdinkoa: “Korkeat polttoainehinnat rapauttavat investoinnit ja heikentävät ostovoimaa”
Viikon suosituimmat

Vigelius: Ylen tulisi keskittyä perustehtäviinsä eikä mielipiteelliseen ja aktivistiseen tuotantoon
Europarlamentaarikko Sebastian Tynkkynen väläytti aiemmin tällä viikolla ajavansa Yleisradion lakkauttamista. Kansanedustaja Joakim Vigelius katsoo nyt, että tällä hetkellä on relevanttia keskustella siitä, mikä on sovelias Ylen rahoituksen taso, koska lähes kaikki eduskuntapuolueet edellyttävät yksimielisyyttä Yle-päätöksissä.

Afganistanilainen turvapaikanhakija iski autolla ihmisjoukkoon Münchenissä – kymmeniä ihmisiä loukkaantui osin hengenvaarallisesti

Turvapaikanhakijan Münchenissä tekemä autoisku kärjistää Saksan kuumana käyvää vaalikamppailua – punavihreä ei ole antanut vielä periksi
Saksan liittopäivävaalitaistelussa on siirrytty loppufinaaliin. Kansalaisten vaali-innostus on merkittävästi korkeammalla kuin edellisissä vaaleissa syykuussa 2021. Afganistanilaisen turvapaikanhakijan Münchenissä tekemä autoisku kuumentaa tunnelmia entisestään. Vaihtoehtopuolueen kanssa yhteistyöstä kieltäytyvät kristillisdemokraatit ovat menettämässä suuresta suosiostaan huolimatta historiallisen mahdollisuutensa muokata Saksan politiikkaa porvarilliseen suuntaan.

Varapresidentti Vance puolusti sananvapautta ja demokratiaa – europoliitikot pöyristyivät
Yhdysvaltain varapresidentti piti perjantaina Münchenin turvallisuuskonferenssissa puheen, joka ei jättänyt ketään kylmäksi. Valtamedia ja EU-poliitikot pitävät sitä "hyökkäyksenä" Eurooppaa vastaan. Monet tavalliset ihmiset pitävät J. D. Vancen sananvapautta ja demokratiaa puolustanutta puhetta vaikuttavimpana puheenvuorona mitä Euroopassa on pitkään aikaan kuultu.

New Yorkissa taistellaan “paperittomien” luksushotellimajoituksen maksamisesta – Musk vaati rahojen takaisinperintää
Elon Muskin DOGE-tiimi on jatkanut liittovaltion virastojen kirjanpidon tarkastamista. Epämääräisiä maksuja löytyy koko ajan ja valtion virkamiesten pallit kaatuilevat. Neljä liittovaltion hätätilaviraston virkamiestä sai potkut maksettuaan New Yorkin kaupungille avustuksia laittomasti maassa olevien majoittamiseen liittyen, vaikka presidentti Trump oli käskenyt keskeyttää kaikki ei-välttämättömät maksut.

Hoitajat kerskuivat somessa juutalaisten murhaamisella australialaisessa sairaalassa – ”Sairasta, iljettävää ja häpeällistä”
Kahdelle Sydneyn sairaalan työntekijälle tuli lähtö, kun nämä videolla uhkasivat tappaa israelilaiset potilaansa. Hoitajat kerskuivat tallenteella myös sillä, etteivät suostu hoitamaan juutalaispotilaita. Poliisi on aloittanut perusteelliset tutkimukset mahdollisista rikoksista.

Antikainen: Hallitus puuttuu maahanmuuton mukanaan tuomaan seksuaalirikollisuuteen – kuinka monta naista joutuu vielä raiskatuksi, ennen kuin vihervasemmisto herää?
Tiedotusvälineissä on uutisoitu hiljattain poliisin tietoon tulleiden seksuaalirikosten määrän merkittävästä kasvusta Suomessa viime vuosina. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen muistuttaa, että tietyt kansalaisuudet ovat olleet jatkuvasti tilastoissa yliedustettuina siihen nähden, kuinka paljon heitä on Suomessa.

Saksa kielsi arabiankieliset julisteet ja iskulauseet mielenosoituksissa
Häiriökäyttäytyminen ja jopa suoranaiset rikokset ovat olleet Saksassa kasvava ongelma Palestiinan puolesta järjestetyissä mielenosoituksissa. Iskulauseissa on vaadittu arabiaksi muun muassa Israelin ja juutalaisten tuhoamista. Nyt viranomaiset ovat puuttuneet asiaan.

Tutkimus: Brittinuoret pitävät maataan rasistisena – vain joka kymmenes olisi valmis sotimaan maansa puolesta
Puolet brittinuorista pitää maataan rasistisena ja vain joka kymmenes taistelisi maansa puolesta. Maahanmuutto on muuttanut yhteiskuntaa ja Lontoossa joka kahdestoista kadulla vastaan tulija on maassa laittomasti. Kansanedustaja Vigelius näkee tässä "woken ja länsimaisen itseinhon tuhoisat seuraukset".

Suomi tuskin saavuttaa hiilineutraalisuustavoitetta 2035 – Purra: Liian tiukille viety ilmastopolitiikka entistäkin järjettömämpää
Edellisen hallituksen aikaan linjattu hiilineutraalisuustavoite 2035 on koko ajan epätodennäköisemmin saavutettavissa, sanoo tuoreessa videoviestissään perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra. Suomen ei tavoitteen takia tule ryhtyä sille itselleen vahingollisiin toimiin.