Polttonesteiden hinnat ovat ennätyslukemissa, eikä huippua ole välttämättä edes saavutettu. Valtiovarainvaliokunnan jäsen Vilhelm Junnila vaatii hallitukselta nopeita täsmätoimia tilanteen helpottamiseksi.

Varsinkin dieseliä tankkaavien kansalaisten oikeustaju on nyt koetuksella, kun ns. dieselveroa maksavien pitää lisäksi maksaa paikoitellen bensaa korkeampia litrahintoja. Lisäksi monet kuljetusyrittäjät kamppailevat kohonneiden pumppuhintojen kanssa.

– Ennätyskorkeat polttoainehinnat ovat myrkkyä pitkien etäisyyksien Suomessa ja erityisesti kuljetusalalle. Dieselin korkea hinta pakottaa yritykset laittamaan lapun luukulle tai nostamaan rahtimaksuja, jonka vaikutus lopulta näkyy jokaisen kansalaisen kukkarossa tuotteiden kohonneina hintoina, Vilhelm Junnila muistuttaa.

Diesel alenisi välittömästi 30 senttiä litralta

Kohonnut raakaöljyn hinta ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan ovat vain osatekijöitä polttoaineiden hinnannousussa, sillä myös valtion toimilla on ollut osansa. Pelkästään biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nosto 19,5 prosenttiin korotti dieselin litrahintaa kymmenellä sentillä. Lisäksi parafiinisen dieselin verotusta on kiristetty.

– Biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen poistaminen määräajaksi toisi helpotusta kansalaisten ja kuljetusalan ahdinkoon välittömästi eikä vähentäisi valtion verotuloja. Arvioiden mukaan tämä alentaisi dieselin pumppuhintaa välittömästi 30 senttiä litralta, Junnila toteaa.

Perussuomalaiset ovat myös vaatineet tilanteen helpottamiseksi muun muassa polttoaineverojen alentamista Ruotsin mallin mukaan sekä ehdottanut polttoaineiden arvonlisäveron leikkausta, mutta hallitus ei ole vielä tähän mennessä herännyt autoilijoiden hätään.

Suomen Uutiset