Hallitus vastasi tänään perussuomalaisten välikysymykseen energia- ja polttoainehinnoista. Perussuomalaisten kansanedustaja Vilhelm Junnila perehtyi hallituksen hehkuttamaan työkalupakettiin kriisin helpottamiseksi ja totesi sen populistiseksi renkaanpotkinnaksi.

Hallitus nosti työmatkavähennyksen maksimimäärää, joka koskettaa harvalukuista joukkoa. Viime vuonna noin 26 000 autoilijaa saavutti ylärajan. Lisäksi muutos tulee voimaan vasta 1.7. eli akuuttiin kriisiin tällä ei ole minkäänlaista vaikutusta.

– Ketä se lohduttaa, että ensi heinäkuussa voi vähentää verotuksessa, kun töihin pitäisi päästä ensi viikolla? Vihelm Junnila ihmettelee.

Kolme keskeistä ongelmaa

Junnilan mukaan hallitus jätti tietoisesti keskeisimmät ongelmakohdat korjaamatta. Esitys työmatkavähennyksen väliaikaisesta korottamisesta vaikuttaakin lähinnä populistiselta renkaanpotkinnalta.

– Kolme keskeisintä ongelmaa jäävät voimaan. Ensimmäiseksi: omavastuuosuutta ei muutettu, joka olisi hyödyntänyt kaikkein vähätuloisimpia työssäkävijöitä. Toiseksi: suurin osa työssäkäyvistä ei voi vähentää todellisia kulujaan vaan vastaavan hinnan kuin joukkoliikenteen käyttämisestä. Tämä siitä riippumatta onko joukkoliikennettä edes mahdollista käyttää työssäkäyntiin.

– Kolmas ongelma koskettaa kaikkia muita kuin työssäkäyviä, sillä hallituksen esitys ei millään lailla auta työvoiman ulkopuolella olevia, kuten eläkeläisiä ja haja-asutusalueiden vähäosaisia, Junnila muistuttaa.

Dieselistäkin erimielisyyttä

Perussuomalaiset on pitkään esittänyt ammattidieselin käyttöönottoa, joten hallituksen ilmoitus sen toteuttamisesta on otettu hyvin vastaan. Junnilan mukaan ammattidiesel on tervetullut, mutta sen toimeenpanossa piilee riski, koska hallitus ei ole päässyt yhteisymmärrykseen toteuttamistavasta.

– Hallituksen tiedotustilaisuudessa mainittiin, että samassa yhteydessä dieselin verotuki voitaisiin poistaa. Tämä olisi vallan karmaiseva ratkaisu, joka nostaisi kaikkien muiden tienkäyttäjien polttoainekustannuksia. Aion valtiovarainvaliokunnan verojaostossa ajaa toimintamallia verotuen säilyttämiseksi. Mikä tuki se edes on, kun ensin otetaan ja sitten annetaan vähän takaisin? Junnila kysyy.

Perussuomalaiset on ehdottanut polttoaineveron laskua ja dieselin käyttövoimaveron poistamista akuutin kriisin helpottamiseksi. Ministeri Mika Lintilä (kesk.) antoi hallituksen vastauksen välikysymykseen.

SUOMEN UUTISET