Polttoaineen hinta Suomessa on EU:n huipputasoa. Hinnasta suurin osa on veroja, joten perussuomalaiset esittää polttoaineiden verojen leikkaamista 25 prosentilla. Uudistus toisi keskivertoperheelle lähes 500 euroa enemmän käteen vuodessa. Kansanedustaja Mauri Peltokangas kertoo, että avauksesta on tullut kansalta erittäin tyytyväistä palautetta. – Monet ovat jopa huojentuneita siitä, että lopultakin esitetään konkreettisia uudistuksia ostovoiman parantamiseksi.

Perussuomalaiset haluaa vahvistaa kotitalouksien ostovoimaa ja esittää sähkön ja polttoaineiden verojen alentamista 25 prosentilla. Veronalennuksilla helpotettaisiin merkittävästi eläkeläisten, pieni- ja keskituloisten palkansaajien sekä ennen kaikkea lapsiperheiden jokapäiväistä arkea.

Kansanedustaja Mauri Peltokangas kertoo, että perussuomalaisten avauksesta on tullut kansalta erittäin tyytyväistä palautetta.

– Ihmiset ovat tyytyväisiä, monet jopa huojentuneita siitä, että lopultakin esitetään konkreettisia uudistuksia ostovoiman parantamiseksi, koska jokainen tietää, millaisessa suossa tällä hetkellä Suomessa rämmitään, Peltokangas kertoo.

Kansanedustaja on syksyn ajan kiertänyt Suomea Suomalainen ensin -aluevaalikiertueella ja saanut runsaasti palautetta suoraan kansalaisilta niin polttoaineen hinnasta kuin monista muistakin ajankohtaisista poliittisista aiheista.

– Maakunnissa polttoaineen hinta on kestopuheenaihe, joka nousee aina esille.

Nyt järki käteen

Polttoaineen hinnasta yli 60 prosenttia on veroja, joten verotasossa on alentamisen varaa. Suomessa polttoaineen hinta on jo EU:n korkeimman tason tuntumassa.

– Olisi aika ottaa järki käteen ja miettiä seurauksia, kun ihmisiä kiristetään eri suunnasta aina vain enemmän. Kotitaloudet alkavat voimaan pahoin, kun tavallisen elämän kulut paisuvat koko ajan, kansanedustaja sanoo.

Polttoaineen hinnan pysytteleminen korkealla haittaisi jatkossakin merkittävästi monen tavallisen työmatkalaisen elämää. Syrjäseuduilla ei ole tavatonta, että työmatka saattaa olla 60-80 kilometriä suuntaansa, ja moni käy töissä vieläkin pidemmän matkan takaa.

Saamansa kansalaispalautteen perusteella Peltokangas tietää, että tilanne vaikuttaa jo nyt työssäkäynnin kannattavuuteen.

– Moni miettii, onko enää järkevää ajaa pitkää matkaa töihin, kun työstä saatavasta vastikkeesta yhä suurempi osa hupenee polttoainekuluihin. Monelle on järkyttävää, kun asunnon vuokrakulujen jälkeen toinen pakollinen kulu eli polttoainekustannukset ovat jo lähes asumiskustannusten tasolla.

Verovähennykset laiha lohtu

Verotuksessa on mahdollista vähentää työssä käymiseen ja töiden tekemiseen liittyvät matkakulut. Vähennykseen liittyy kuitenkin monia ehtoja ja rajoja.

Peltokangas toteaa, että verovähennykset saattavat tuntua etäiseltä lohdulta bensapumpulla, jossa moni miettii myös sitä, riittävätkö jäljelle jäävät varat loppukuuksi asumisen ja ruuan kuluihin.

– Harvalla on mahdollisuutta odottaa seuraavaan vuoteen veronpalautuksia. Korkea polttoaineen hinta vaikuttaa jokapäiväiseen ostovoimaan. Sillä, mitä kukkaroon jää polttoaine- ja asumiskulujen jälkeen, pitäisi pystyä pärjäämään.

Perussuomalaisten kanssa samoilla linjoilla on toinen oppositiopuolue kristillisdemokraatit. Sen sijaan kokoomus ei ole valmis keventämään polttoaineen verotusta siitäkään huolimatta, että korkeat pumppuhinnat heikentävät tehokkaasti työnteon kannustimia. Peltokangas ihmettelee tilannetta.

– Kokoomus on olevinaan tavallisen ihmisen asialla, vaikka he eivät kuitenkaan ole. Kokoomus on tässä suhteessa valmis viemään suomalaisilta tuhkatkin pesästä, Peltokangas hymähtää.

Pitäisi huolettaa myös kokoomusta

Perussuomalaisten esitys polttoaineveron alentamisesta toisi keskivertoperheelle lähes 500 euroa enemmän käteen.

Kokoomuksen näkemyksen mukaan kalliiseen bensaan olisi kuitenkin paremmin varaa ansiotuloverotuksen keventämisen jälkeen. Peltokangas pitää kokoomusnäkemystä ”järjen köyhyytenä”.

– Nyt kun bensan hinta on tapissa, sen pitäisi huolettaa myös kokoomusta, koska korkeat polttoainekulut rankaisevat myös yrityssektoria, kuljetusalaa ja pk-yrittäjiä. Korkeat logistiikkakulut siirtyvät tuotteiden hintoihin, mikä leikkaa ostovoimaa entisestään, eli jälleen suomalainen maksaa lisää.

Peltokangas painottaa, että perussuomalaisten esittämä suora leikkaus polttoaineveroon on ainoa toimiva ratkaisu, millä voidaan puuttua ongelmaan, eli kalliisiin liikkumisen kustannuksiin.

– On uskallettava tehdä selkeitä ja konkreettisia ratkaisuja, jotka ovat nähtävissä bensapumpulla ja jotka tuntuvat kansalaisten kukkaroissa.

Puola on päättänyt helpottaa autoilijoiden tilannetta poistamalla polttoaineveron ja polttoaineen arvonlisäveron kokonaan väliaikaisesti.

SUOMEN UUTISET