

MATTI MATIKAINEN
Suomalaiset helisemässä polttoaineiden hintojen kanssa – Peltokangas: Suora leikkaus veroon on ainoa toimiva keino
Polttoaineen hinta Suomessa on EU:n huipputasoa. Hinnasta suurin osa on veroja, joten perussuomalaiset esittää polttoaineiden verojen leikkaamista 25 prosentilla. Uudistus toisi keskivertoperheelle lähes 500 euroa enemmän käteen vuodessa. Kansanedustaja Mauri Peltokangas kertoo, että avauksesta on tullut kansalta erittäin tyytyväistä palautetta. – Monet ovat jopa huojentuneita siitä, että lopultakin esitetään konkreettisia uudistuksia ostovoiman parantamiseksi.
Perussuomalaiset haluaa vahvistaa kotitalouksien ostovoimaa ja esittää sähkön ja polttoaineiden verojen alentamista 25 prosentilla. Veronalennuksilla helpotettaisiin merkittävästi eläkeläisten, pieni- ja keskituloisten palkansaajien sekä ennen kaikkea lapsiperheiden jokapäiväistä arkea.
Kansanedustaja Mauri Peltokangas kertoo, että perussuomalaisten avauksesta on tullut kansalta erittäin tyytyväistä palautetta.
– Ihmiset ovat tyytyväisiä, monet jopa huojentuneita siitä, että lopultakin esitetään konkreettisia uudistuksia ostovoiman parantamiseksi, koska jokainen tietää, millaisessa suossa tällä hetkellä Suomessa rämmitään, Peltokangas kertoo.
Kansanedustaja on syksyn ajan kiertänyt Suomea Suomalainen ensin -aluevaalikiertueella ja saanut runsaasti palautetta suoraan kansalaisilta niin polttoaineen hinnasta kuin monista muistakin ajankohtaisista poliittisista aiheista.
– Maakunnissa polttoaineen hinta on kestopuheenaihe, joka nousee aina esille.
Nyt järki käteen
Polttoaineen hinnasta yli 60 prosenttia on veroja, joten verotasossa on alentamisen varaa. Suomessa polttoaineen hinta on jo EU:n korkeimman tason tuntumassa.
– Olisi aika ottaa järki käteen ja miettiä seurauksia, kun ihmisiä kiristetään eri suunnasta aina vain enemmän. Kotitaloudet alkavat voimaan pahoin, kun tavallisen elämän kulut paisuvat koko ajan, kansanedustaja sanoo.
Polttoaineen hinnan pysytteleminen korkealla haittaisi jatkossakin merkittävästi monen tavallisen työmatkalaisen elämää. Syrjäseuduilla ei ole tavatonta, että työmatka saattaa olla 60-80 kilometriä suuntaansa, ja moni käy töissä vieläkin pidemmän matkan takaa.
Saamansa kansalaispalautteen perusteella Peltokangas tietää, että tilanne vaikuttaa jo nyt työssäkäynnin kannattavuuteen.
– Moni miettii, onko enää järkevää ajaa pitkää matkaa töihin, kun työstä saatavasta vastikkeesta yhä suurempi osa hupenee polttoainekuluihin. Monelle on järkyttävää, kun asunnon vuokrakulujen jälkeen toinen pakollinen kulu eli polttoainekustannukset ovat jo lähes asumiskustannusten tasolla.
Verovähennykset laiha lohtu
Verotuksessa on mahdollista vähentää työssä käymiseen ja töiden tekemiseen liittyvät matkakulut. Vähennykseen liittyy kuitenkin monia ehtoja ja rajoja.
Peltokangas toteaa, että verovähennykset saattavat tuntua etäiseltä lohdulta bensapumpulla, jossa moni miettii myös sitä, riittävätkö jäljelle jäävät varat loppukuuksi asumisen ja ruuan kuluihin.
– Harvalla on mahdollisuutta odottaa seuraavaan vuoteen veronpalautuksia. Korkea polttoaineen hinta vaikuttaa jokapäiväiseen ostovoimaan. Sillä, mitä kukkaroon jää polttoaine- ja asumiskulujen jälkeen, pitäisi pystyä pärjäämään.
Perussuomalaisten kanssa samoilla linjoilla on toinen oppositiopuolue kristillisdemokraatit. Sen sijaan kokoomus ei ole valmis keventämään polttoaineen verotusta siitäkään huolimatta, että korkeat pumppuhinnat heikentävät tehokkaasti työnteon kannustimia. Peltokangas ihmettelee tilannetta.
– Kokoomus on olevinaan tavallisen ihmisen asialla, vaikka he eivät kuitenkaan ole. Kokoomus on tässä suhteessa valmis viemään suomalaisilta tuhkatkin pesästä, Peltokangas hymähtää.
Pitäisi huolettaa myös kokoomusta
Perussuomalaisten esitys polttoaineveron alentamisesta toisi keskivertoperheelle lähes 500 euroa enemmän käteen.
Kokoomuksen näkemyksen mukaan kalliiseen bensaan olisi kuitenkin paremmin varaa ansiotuloverotuksen keventämisen jälkeen. Peltokangas pitää kokoomusnäkemystä ”järjen köyhyytenä”.
– Nyt kun bensan hinta on tapissa, sen pitäisi huolettaa myös kokoomusta, koska korkeat polttoainekulut rankaisevat myös yrityssektoria, kuljetusalaa ja pk-yrittäjiä. Korkeat logistiikkakulut siirtyvät tuotteiden hintoihin, mikä leikkaa ostovoimaa entisestään, eli jälleen suomalainen maksaa lisää.
Peltokangas painottaa, että perussuomalaisten esittämä suora leikkaus polttoaineveroon on ainoa toimiva ratkaisu, millä voidaan puuttua ongelmaan, eli kalliisiin liikkumisen kustannuksiin.
– On uskallettava tehdä selkeitä ja konkreettisia ratkaisuja, jotka ovat nähtävissä bensapumpulla ja jotka tuntuvat kansalaisten kukkaroissa.
Puola on päättänyt helpottaa autoilijoiden tilannetta poistamalla polttoaineveron ja polttoaineen arvonlisäveron kokonaan väliaikaisesti.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- lämmityskulut logistiikkakustannukset työssäkäynti leikkaus ostovoima polttoaineiden hinta autoilijat pieni- ja keskituloiset kotitaloudet Mauri Peltokangas Eläkeläiset perussuomalaiset hallitus Kokoomus verotus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


EU:lla taas ketunhäntä kainalossa: ”Jokainen maksaisi tankatessaan veroa Brysseliin”

Suomessa on nyt EU-alueen kolmanneksi kallein bensa – Tavio: ”Autoilijoilta kerätään rahaa, joka menee kehitysapuna Afrikkaan”

Kokoomus ei halua keventää polttoaineen verotusta – perussuomalaiset pitävät korkeita pumppuhintoja kurittamisena

Purra: ”Mikäli koko hallituskausi olisi edistetty perussuomalaista politiikkaa, suomalaisella olisi omassa maassaan muutakin kuin maksajan rooli”

Saarikko vähätteli bensan hintaa, Suomela höpisi omiaan – Purra: On hölmöä väittää, ettei hallitus pysty vaikuttamaan – ”Te voitte laskea veroa”

Ranne: Uusi himmeli ja vanhat kujeet eivät sotea pelasta – ”Ongelmia ei ratkaista lisäämällä loputtomasti hallintoa ja rahaa, vaan muuttamalla tekemistä”

Purra: Vaaleja ei kaivata lisää vaan vähemmän – yhdistämällä paikallis-, alue- ja eduskuntavaalit tuettaisiin demokratiaa

Polttoaineiden hinnat pilvissä – kasvavat ilmastotoimet ajavat suomalaisia energiaköyhyyteen: ”Kyllähän tämä hirvittää”

Ammattidiesel otettava käyttöön Suomessa – bensakuskiakin paleltaa
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarja: Suomen osuus maailman hiilipäästöistä on yksi promille ja Suomen pinta-alasta 75 prosenttia on metsää – ”Repikää siitä tieteelliset tosiasianne”
Ylen aamussa vierailleelta kansanedustaja Teemu Keskisarjalta tivattiin kantaa hallitukselta odotettavaan ilmastostrategiaan. Keskisarja totesi asian olevan hänelle yhdentekevä. - Perussuomalaisille luonnonsuojelu on luonnollinen, pyhä asia. Ilmakehäkiihkoilu sen sijaan on paholaisen keksintö. Se on EU:n anekauppaa, lähiluonnon raiskaamista ja hiilinielujen nieleskelyä. Ilmakehäkiihkon sfääreistä olisikin tehtävä paluu aidosti vihreälle metsäpolulle.

Teemu Keskisarjan kolumni: Luonnonsuojelijat vastaan ilmakehäkiihkoilijat

Seksuaalista väkivaltaa Saksassa torjuvat uimahallijulisteet saavat kritiikkiä – kuvissa ahdistelijoiksi esitetään valkoisia naisia ja miehiä
Kahdeksan alaikäistä tyttöä on joutunut seksuaalisen ahdistelun kohteeksi Saksan Gelnhausenin ulkouimalassa. Epäiltyinä on neljä syyrialaista miestä. Tapaus on herättänyt laajaa keskustelua Saksan uimahallien turvallisuudesta. Samalla Kölnin kaupungin uimahalleihin asennetut seksuaalisesta väkivallasta varoittavat julisteet ovat joutuneet arvostelun kohteeksi, sillä niiden katsotaan esittävän ahdistelijoina sellaisia ryhmiä, jotka tilastojen mukaan syyllistyvät näihin tekoihin kaikkein harvimmin.

Teemu Keskisarja: Seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta pitää ohjata riippumattomille ja puolueettomille medioille
Perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja Teemu Keskisarja esittää Yleisradion kutistamista siten, että seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta ohjattaisiinkin riippumattomille ja puolueettomille medioille. - Yle-veron maksajat jatkossa valitkoot itse rahoituskohteita omissa veroilmoituksissaan, Keskisarja linjaa.

Hallitus korjaa terveydenhuoltoa: Silmälääkärille pääsee nyt helpommin ja silmälasien uusimisesta tulee monelle halvempaa
Aikaisemmin optikot eivät ole voineet määrätä silmälaseja henkilöille, joille on tehty silmäleikkaus, vaan asiakas on jouduttu ohjaamaan silmälääkärin vastaanotolle. - Muutos lyhentää jonoja silmälääkäreille ja on tervetullut tilanteessa, jossa silmälääkäreistä on pula valtakunnallisesti, kertoo sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso.

Päivän pointti: Vanha valtamedia torjuu avoimen keskustelun – vetäytyi turvalliseen tilaan suojelemaan omia kehyskertomuksiaan

Purra: Väestönmuutos ei ole salaliittoteoriaa tai äärioikeistolaista – ”Tilastot kertovat armottomasti, kuinka ulkomaalaisväestö lisääntyy ja kasvaa, suomalaisväestö ei”
Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra listaa X:ssä, miksi puolue puhuu niin paljon Suomen demografisista muutoksista.

Antifaa epäillään aseellisesta hyökkäyksestä viranomaisia vastaan Teksasissa
Vasemmistolainen vihapuhe on johtanut aseelliseen väkivaltaan Yhdysvalloissa. Rajaturvallisuutta valvovia viranomaisia vastaan on viime päivinä tehty kaksi aseellista hyökkäystä. Ensimmäisen suoritti Antifan iskuryhmä, jossa oli mukana useita transnaisia. Toisessa yhteenotossa yksittäinen hyökkääjä menetti henkensä.

Antikainen: Purra pisti komission herroille luun kurkkuun Brysselissä
Euroopan komissio on jälleen nostanut esiin ajatuksen uudesta EU:n yhteisvelasta. Toisin kuin vuonna 2021, jolloin valtiovarainministerinä toiminut keskustan Annika Saarikko hyväksyi EU:n elpymispaketin mukisematta, nyt valtionvarainministerinä on Riikka Purra, joka pisti Brysselissä EU-herroille luun kurkkuun ja sanoi: ei käy.

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Suomi ei hyväksy uutta EU-yhteisvelkaa – ”Me emme kannata tällaisia järjestelyjä, me vastustamme niitä”
Valtiovarainministeri Riikka Purra sanoo, että epävirallista yhteisvelkakeskustelua on jo käyty tällä viikolla euroryhmässä. Purran mukaan Suomen hallituksen kanta asiaan on selvä: uutta yhteisvelkaa ei hyväksytä. - Jo hallitusohjelmaan on selvästi kirjattu, että Suomi edellyttää jokaisen jäsenmaan kantavan vastuuta omista veloistaan ja taloudestaan.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää