

kuvakaappaus, UnHerd
Ayaan Hirsi Ali: Islamistit tavoittelevat valtaa länsimaissa hyödyntämällä sinisilmäistä woke-vasemmistoa
Feministisenä Islam-kriitikkona tunnettu somalitaustainen Ayaan Hirsi Ali kirjoittaa islamistien ja herännäisen vasemmiston epäpyhästä liitosta. Kun ISISin unelma kalifaatista romuttui, islamistit ympäri maailmaa ovat muuttaneet strategiaansa. Väkivaltaisen jihadin sijaan uuden strategian ytimessä on nk. dawa, joka painottaa propagandaa ja yhteiskunnallista mielipiteenmuokkausta islamismille suotuisaan suuntaan. Hirsi Ali kirjoittaa, miten suvaitsevainen woke-vasemmisto on tässä islamisteille hyödyllinen sinisilmäinen apuri. Kollektivismiin suuntautuneilla woke-herännäisillä ja islamisteilla on yhteinen vihollinen, länsimaisuus ja yksilönvapautta vaaliva kapitalistinen yhteiskunta. Islamistit ovat jo mm. hyödyntäneet kansainvälisessä retoriikassaan tiedostavaa termistöä, puhuneet nimellisesti sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja uhriutuneet islamofobiasta. Samaan aikaan islamistit jatkavat omissa yhteiskunnissaan julmuuksia ja sortoa, jota länsimaiden woke-herännäiset eivät itsekään hyväksyisi.
Terroristijärjestö ISIS joutui ahtaalle, eikä utopia kalifaatista toteutunutkaan. Islamistit ympäri maailmaa ovat joutuneet muuttamaan strategiaansa. Terroristijärjestöt kuten Taliban ja Boko Haram sekä Iranin hallinto jatkavat yhä militanttia, väkivaltaista islamismiaan, mutta se ei kuitenkaan houkuttele suurinta osaa maailman muslimeista. Sen sijaan länsimaissa asuvat islamistit ovat keksineet vähemmän väkivaltaisen keinon vallan tavoitteluun. Somalitaustainen kirjailija ja feministinen Islam-kriitikko Ayaan Hirsi Ali kirjoittaa Unherd-lehdessä siitä, miten islamistit pyrkivät nyt länsimaissa mielipidevaikuttamiseen suvaitsevaisten herännäisten (woke) avulla.
Islamismi tarkoittaa fundamentalistista uskonnollis-poliittista liikettä, joka ajaa islamin oppien tiukkaa noudattamista.
Uuden vaihtoehtoisen strategian ytimessä on nk. dawa. Sitä ei edelleenkään tunneta länsimaissa kovin hyvin. Termi viittaa yksinkertaisesti Islamin kutsuun. Käytännössä dawa tarkoittaa kokonaisvaltaista propagandaa, imagonkiillotusta ja systemaattista mielipiteenmuokkausta. Sen tarkoitus on saada muslimit myötämielisiksi radikaalimmille islamisteille sekä hankkia liittolaisia islamilaisten piirien ulkopuolelta.
Länsimaisissa analyyseissä dawa on saanut huomattavasti vähemmän huomiota kuin militantti jihadismi. Joka tapauksessa sen merkitys on tunnistettu mm. Hamasin toiminnassa. Jihadisteilla ja islamisteilla on sama päämäärä, Islamin levittäminen. Keinot kuitenkin ovat erilaiset. Hirsi Alin mukaan islamistit pyrkivät tähän päämäärään passiivisemmilla tavoilla kuten politiikan, maahanmuuton ja lisääntymisen keinoin:
”Kyynisesti ajatellen, islamistit saavuttavat paljon enemmän dawan kautta kuin räjäyttelemällä ja puukottelemalla ihmisiä. Uhka ei ole tuolloin yhtä ilmiselvä. Jihad ja väkivalta provosoivat välittömiä vastareaktioita. Dawassa on puolestaan mahdollista puhua hyväntekeväisyydestä, hengellisyydestä ja uskonnosta – ja hakea yhtäläisyyksiä tavalliseen uskonnolliseen lähetystyöhön. Kuka järkevä ihminen voisi asettua sellaista vastaan vapaassa yhteiskunnassa?”
Dawassa on myös kyse verkostoitumisesta: paikallisella, alueellisella ja kansainvälisellä tasolla. Erityisesti Saudi-Arabia on kanavoinut miljardeja dollareita dawan harjoittamiseen, pääosin Yhdysvalloissa. Erityistä huomiota Hirsi Ali antaa sille, miten islamismi leviää länsimaisissa instituutioissa. Merkittävässä roolissa on hänen mukaansa yksi odottamaton liittolainen. Dawa on tunnistanut herännäisen woke-väen potentiaalin. Se onkin alkanut omaksumaan kansalaisoikeuksien ja monikulttuurisuuden termistöä.
Kyse ei ole pelkästään amerikkalaisesta ilmiöstä, vaikka dawa onkin saanut edetä siellä poikkeuksellisen rauhassa. Ranskassa on jo herätty ilmiöön, josta käytetään termiä islamo-gauchisme (islamovasemmistolaisuus). Tätä pidetään vakavana uhkana universaalille, maalliselle tasavaltalaisuudelle.
Suomen Uutiset raportoi kevättalvella Ranskan hallituksen havahtumisesta äärivasemmiston ja islamistien harjoittamaan ideologiseen sotaan länsimaisuutta vastaan.
Historioitsija Daniel Pipes on huomauttanut, ettei islamismin ja vasemmistolaisuuden erikoinen suhde ole varsinaisesti uusi asia. Jo vuonna 2007 entinen Saksan Sosiaalidemokraattisen puolueen puheenjohtaja Oskar Lafontaine sanoi: ”Islam nojaa yhteisöön, mikä asettaa sen äärimmäisen individualismin vastavoimaksi, joka uhkaa epäonnistua lännessä. — Hartaan muslimin odotetaan jakavan vaurauttaan muiden kanssa. Myös vasemmisto haluaa vahvojen auttavan heikkoja.”
Herännäisen vasemmiston ja islamismin välillä on myös jännitteitä. Esimerkiksi Al Jazeera-kanava jakoi sosiaalisen median kanavillaan dokumenttiohjelmia transsukupuolisten oikeuksista samalla, kun se näytti arabikanavillaan saarnoja, joissa miehiä kehotettiin lyömään vaimojaan.
Molemmilla liikkeillä on kuitenkin Hirsi Alin mukaan yhteisiä päämääriä. Molemmat vastustavat länsimaisuutta ja Yhdysvaltoja. Molemmat suhtautuvat kriittisesti individualistiseen, kapitalistiseen yhteiskuntaan. On totta, että islamismi on ollut olemassa pidempään kuin herännäinen uusvasemmisto. Silti islamistiset ideologit ovat valmiita tekemään yhteistyötä ei-muslimien vasemmistolaisten kanssa niin kauan kuin heistä on hyötyä yhteisten päämäärien ajamisessa.
Hirsi Ali muistuttaa, että osa vasemmistosta kieltäytyy kannattamasta islamismia sitä mukaa, kun he oppivat sen todellisesta luonteesta. Islamismin suhtautuminen ihmisoikeuksiin, erityisesti naisten oikeuksiin, on räikeästi ristiriidassa vasemmiston arvojen kanssa.
Esimerkiksi Ranskassa entinen keskustavasemmistolainen pääministeri Manuel Valls irtisanoutui rohkeasti islamovasemmistolaisuudesta. Sen sijaan Yhdysvalloissa vasemmiston kritiikki islamismia kohtaan on harvinaista. Naisten marssia organisoinut feministi Linda Sarsour ylisti islamismia letkauttamalla: ”Sharia-lain alaisuudessa lainoista ja luottokorttimaksuista tulisi korottomia. Siistiä, eikö?”
Valtiotasolla islamismin kytkös vasemmistolaisuuteen on tullut myös ilmiselväksi. Samalla, kun Turkin presidentti Erdogan johtaa yhtä maailman brutaaleimmista sortohallinnoista, minnesotalainen demokraattipoliitikko Ilhan Omar julistaa tukevansa häntä. Taustalla lienee Erdoganin väitteet, että he olisivat sitoutuneet sosiaalisen oikeudenmukaisuuden tavoitteluun ja että ”Turkki olisi suurin mahdollisuus länsimaille taistella ennakkoluuloisuutta, islamofobiaa sekä kulttuuriin pesiytynyttä rasismia ja ääriajattelua vastaan.”
Hirsi Ali näkee, että Erdogan on omaksunut vasemmiston retoriikan. Sama toimintatapa on omaksuttu myös Iranissa. Islamilaisen vallankumouksen kovaääniseksi julistautunut Tehran Times syytti Yhdysvaltain entistä ulkoministeri Mike Pompeota ”syväjuurtuneesta islamofobiasta”. Maaliskuussa Iranin ulkoministeri Mohammad Zarif ylisti islamilaisten maiden päättäväisyyttä nimetä islamofobian suurimmaksi haasteeksi länsimaiselle muslimiyhteisölle. Islamistit ovat siis oppineet ajamaan asiaansa tehokkaammin herännäisen woke-vasemmiston kielellä samalla kun ne oikeuttavat brutaaleja tekoja ja sortoa omissa maissaan.
Islamismin ja herännäisen vasemmistodiskurssin erikoinen liitto on haaste, johon ei ole helppoa ratkaisua. Hirsi Ali näkee, että dawaa vastaan on pohjimmiltaan hankalampi taistella verrattuna jihadiin. Jokaisen, joka uskoo moniarvoiseen yhteiskuntaan, tulisi kuitenkin huomata, miten suuri ja vakava haaste on kyseessä. Sota islamilaista terrorismia vastaan on jatkunut jo kaksikymmentä vuotta. Nyt toimintatapoja on muutettu.
”Herännäistä vasemmistoa on jo pitkään pidetty vaarallisena ilmiönä. Vasta nyt alamme huomaamaan, miksi näin on.”, Hirsi Ali kirjoittaa.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Linda Sarsour Ilhan Omar Mohammad Zarif Islam-kritiikki Ayaan Hirsi Ali Woke Mike Pompeo islamismi Iran Manuel Valls Turkki Vasemmisto Ranska
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Cecil Rhodesin patsas suvaitsevaiston maalina Oxfordissa – musta Rhodes-stipendiaatti johti mielenosoituksia

Muslimiveljeskunta puuhastelee EU:n sisällä – aseina ”antirasismi” ja ”islamofobia”

Rinnakkaisyhteiskunnat ovat totta, mutta poliitikot kieltäytyvät tunnustamasta asiaa

”Tasa-arvon suurvalta Ruotsi”: Vain miehellä on oikeus hakea avioeroa

Rajavartijoiden epäillään surmanneen satoja Saudi-Arabiaan laittomasti yrittäneitä

Antikainen: Vasemmistoliitto tukee terroristeja vähättelemällä Hamasin hyökkäystä Israelin valtiota ja kansaa kohtaan
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarjan kolumni: Aatu Arjalainen ja Nahom Hagos – kumpi on todempi uhka?

Someen jaettu pahoinpitely nostatti espanjalaisten raivon – afrikkalaisjengin ja paikallisten yhteenotot ovat jatkuneet yli viikonlopun
Paikallisten asukkaiden ja afrikkalaisjengin väliset väkivaltaisuudet ovat jatkuneet jo kolmatta yötä espanjalaisessa pikkukaupungissa. Taustalla ovat sosiaaliset ongelmat ja uskonnollinen eripura, joiden sanotaan olevan hallitsemattoman maahanmuuton seurausta. ”On aika panna vastaan ennen kuin on liian myöhäistä”, tulkitsee asukas paikallisten tuntoja.

Antikainen: Kuvitelkaa demarien Nasima Razmyar sisäministerinä – rajat auki, suut kiinni ja lisää turvapaikanhakijoita suomalaisten elätettäväksi
Pääministeripuolueena SDP:n ja Nasima Razmyarin toimintalinja olisi selvä: vihapuheesta vankilaan – mutta laittomasta maassaoleskelusta palkinto. Suomalaisille rajat sananvapauteen – mutta ei rajoja maahanmuutolle. Ja jos kritisoisit Razmyaria, joutuisit maksamaan kunnianloukkauksesta korvauksia, kansanedustaja Sanna Antikainen varoittaa.

AKT-pamppu Ismo Kokon mielestä bussiliikenne pysähtyisi ilman maahanmuuttajia – PS:n Grönroosilta tyly kuitti: ”AKT:n kaverilla kysynnän ja tarjonnan perusasiat hukassa”
Perussuomalaisten 3. varapuheenjohtaja Simo Grönroos selventää mamutusta komppaavalle ay-pomo Ismo Kokolle, että toki Suomessa bussit liikkuisivat aivan hyvin myös ilman maahanmuuttajia, tällöin vain kuljettajien palkat olisivat hieman korkeammat kuin nyt.

Tukala helle jatkuu – Ministeri Kaisa Juuso: ”Viilennyksestä on nyt huolehdittava erityisesti vanhusten asumisyksiköissä”
Kotien lisäksi sisätilojen viileydestä on huolehdittava sosiaali- ja terveydenhuollon hoitolaitoksissa sekä asumisyksiköissä, joissa hoidetaan kuumuuden vaikutuksille herkkiin väestöryhmiin kuuluvia, painottaa sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso.

Yliopistonlehtori emerita ajattelee liberaalilaatikon ulkopuolelta: Pakkoinkluusio ei toimi missään – ei kouluissa, työpaikoilla eikä maahanmuuttopolitiikassa
Voiko yliopistolla työskennellä ja luoda uraa, vaikka tunnustautuu kristityksi tai konservatiiviksi? Saako tieteentekijä vastustaa aborttia, pitää Israelin puolta ja puhua ääneen islamisaation luomasta uhkasta länsimaille? Kyllä, se on mahdollista, mutta ei mutkatonta. Ja ehkä siksi niin harvinaista.

Päivän pointti: Toksinen vallankäyttö, toiminnan ristiriitaisuudet ja kasvava tyytymättömyys Pride-liikkeen sisällä herättävät pohtimaan, joko Pride-aikakausi on tullut päätökseensä

Ranska avaamassa ovea uusille tulijoille – pelkkä palestiinalaisuus riittää nyt turvapaikan perusteeksi
Ranska on päättänyt myöntää turvapaikkoja Gazan palestiinalaisille. Tie EU:n alueelle on nyt periaatteessa auki kahdelle miljoonalle uudelle pakolaiselle. Päätökseen on reagoitu voimakkaasti, sillä se voi johtaa pakolaistulvaan ja Hamasin terrroristien ujuttautumiseen Euroopan ytimeen.

Hallitus selvittää maahanmuuttajien arvot: ”Lupa asua Ruotsissa ei kuulu ihmisoikeuksiin”
Maahanmuutto- ja integraatiopolitiikan pitää perustus tosiasioihin, ei näppituntumaan saatikka oletuksiin. Näin ajattelee tuore opetus- ja integraatioministeri Simona Mohamsson (ent. Mohammad). Yhteiset tasavertaisuuteen perustuvat arvot on hyväksyttävä, sillä ”lupa asua Ruotsissa ei kuulu ihmisoikeuksiin”.

EVA:n tutkimus paljastaa arvomuutoksen: Suomalaiset kallistuvat oikealle, identiteettipolitiikka ei enää vetoa kansaan kuten ennen
Elinkeinoelämän valtuuskunnan tuore arvo- ja asennetutkimus osoittaa, että suomalaisten asenteet ovat siirtyneet selvästi oikeistolaisempaan suuntaan kuluneen vuosikymmenen aikana. Suomalaisista noin puolet (49 prosenttia) asemoi itsensä poliittisesti oikealle, vajaa kolmannes vasemmalle (31 prosenttia) ja viidesosa (19 prosenttia) keskelle.