KOMMENTTI | Kenelle tulee yllätyksenä, ettei nelihenkinen perhe ja saksanpaimenkoira Max mahdu vähäpäästöiseen pikku-Fiestaan? Suomalaiselle lainsäätäjälle ainakin.

Kuten laskevalevikkinen maakuntalehti HS kerrankin aivan oikein huomauttaa: ”Päästöttömästä liikenteestä puhutaan paljon, mutta ainakin Suomen maanteillä kehitys menee toiseen suuntaan. Vanhojen raskaiden diesel- ja bensiiniautojen määrä kasvaa, koska suomalaiset ovat intoutuneet tuomaan ennätysmäisesti ulkomailta käytettyjä autoja.”

Uusien, isojen perheautojen hinnat ovat karanneet niin korkeiksi, ettei perheillä ole enää niihin varaa. Vaihtoehto ei ole uusi pikku-Fiesta vaan Ruotsista Suomeen rahdattu kymmenen vuoden ikäinen diesel-Volvo. Lainsäätäjien toiveista huolimatta perheiden tarpeet eivät muutu. Jos tarve on isolle perheautolle, se on pakko hankkia. Vaihtoehdoksi ei kelpaa kauppakassi.

Vilkaistaanpas Tilastokeskuksen tuoreita lukuja. Niiden perusteella selviää, että:

– Uusia henkilöautoja rekisteröitiin lokakuussa 7 935, mikä on 9,3 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Ensirekisteröintien määrään vaikutti syyskuun alussa käyttöönotettu uusi päästöjen WLTP-mittaustapa.
– Tammi-lokakuussa henkilöautoja ensirekisteröitiin 105 670, mikä oli 4,8 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Kuten Uusimaa-lehti osuvasti otsikoi: ”Ei sen pitänyt mennä ollenkaan näin” – Syyskuun autoverouudistus hämmentää autokauppiaitakin, suositut automallit voivat kallistua tuhansilla euroilla.

Sipilän hallituksen biotaloususkon ristiriitaisimpiin ilmentymiin kuuluu ajatus siitä, että suuripäästöisiä uusia autoja rankasti verottamalla saataisiin maailma pelastettua. Kuten niin usein hyvää tarkoittavissa hölmöjen touhuissa käy, seuraukset ovat päinvastaisia kuin ne, joita päätöksentekijä kuvitteli saavansa aikaan. IPCC-paniikki tuottanee jatkossa entistä poskettomampia harha-askelia.

Olisi riittänyt, että Sipilä tai joku hänen esikunnastaan olisi käynyt tiedustelemassa lähimmästä Teboilin kuppilasta, miten tässä käy. Koska näin ei tehty, ovat madonluvut edessä. Lainataan vielä hesaria:

– Tänä vuonna rikotaan käytettyjen autojen tuonnissa kaikkien aikojen ennätys.
– Ruotsista ja Saksasta haetaan keskimääräistä isokokoisempia autoja, jotka ovat keskimäärin yhdeksän vuotta vanhoja ja joista kaksi kolmannesta on dieselautoja.
– Koska tuontiautot ovat Suomessa ostettuja uusia autoja suurempia ja useammin dieselkäyttöisiä, ne pysyvät maanteilla keskimääräistä pidempään, tuontihetkestä lukien jopa 13-14 vuotta.
– Suomessa autolla ajetaan keskimäärin melkein 21 vuotta. Sillä sijoitutaan Itä-Euroopan maiden sarjaan. Läntisessä Euroopassa autoilla ajetaan 15-16 vuotta.
– Tuonnin seurauksena Suomen autokanta ikääntyy, suurenee ja dieseliä käyttävien autojen osuus Suomessa kasvaa.

Olisi mukavaa olla kärpäsenä katossa näkemässä, miten uudet luvut otetaan hallituksen keskussuunnittelukomiteassa vastaan. Uusia ”korjaus”-toimenpiteitä odotellessa.

SUOMEN UUTISET