Hallituksen kunnianhimoiset ilmastotavoitteet ovat pikkuhiljaa kirkastumassa kuluttajalle. Kyyti tulee olemaan kylmää erityisesti autoililjalle, sillä tieliikenteen päästöt ovat valtaosa kaikista liikenteen päästöistä. Lue lisää >
LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Hallituksen kunnianhimoiset ilmastotavoitteet ovat pikkuhiljaa kirkastumassa kuluttajalle. Kyyti tulee olemaan kylmää erityisesti autoililjalle, sillä tieliikenteen päästöt ovat valtaosa kaikista liikenteen päästöistä. Lue lisää >
LEHTIKUVA
Uusia henkilöautoja myytiin vuonna 2020 alle 100 000 kappaletta ja useimmat sähkö- ja hybridiajoneuvot menivät etelän yritysten työsuhde-etuilijoille. Tavallinen kansa ostaa käytetyn auton ja käyttövoimana on usein edelleenkin diesel. Lue lisää >
Rinteen hallitus aikoo nostaa polttoaineveroja, ja se ei todellakaan perustu polttoaineiden aiheuttamiin päästöihin, analysoi Talouselämä. Lehden mukaan hallituksen ilmoittamat polttoaineveron korotukset ensi vuoden budjetin yhteydessä ovat esimerkki siitä, miten hallitukset veropoliittiset tavoitteet kävelevät yli ilmastopolitiikan. Liikennepolttonesteitä verotetaan kymmenkertaisesti verrattuna esimerkiksi kivihiilen päästöoikeusmaksuihin. Lue lisää >
MATTI MATIKAINEN
Perussuomalaisten kansanedustaja Jukka Mäkynen vaatii Rinteen hallitusta poistamaan autoveron kokonaan, mikäli hallituksen kaavailemat tietullit toteutuvat. Lue lisää >
LEHTIKUVA
Taloustieteen professori Matti Virén ihmettelee autoverotuksen saamaa suurta huomiota Uuden Suomen Puheenvuoro-kirjoituksessaan. Hänen vihjaa autoverotusvimman muodostuneen alkujaan siten, että autoa on vaikea piilottaa. Hiustenkuivaimia tai pölynimureita ei veroteta yhtä rankasti. Mutta autot eivät ole ainoita saastuttavia esineitä, Virén muistuttaa. Häntä selkeästi harmittaa valtaapitävien halu määrätä eri hyödykkeiden hinnoista. Lue lisää >
Ylen puoluejohtajatentissä torstai-iltana nähtiin erikoista kiertelyä ja sanallista väistelyä, kun puoluepomoilta kysyttiin, kannattavatko he veronkorotuksia liharuualle ja autoilun kustannuksille. Lopulta kävi selväksi, että vihervasemmisto haluaa nostaa autoilun kustannuksia ja ruuan verotusta. Lue lisää >
PIXABAY, LEHTIKUVA
KOMMENTTI | Kenelle tulee yllätyksenä, ettei nelihenkinen perhe ja saksanpaimenkoira Max mahdu vähäpäästöiseen pikku-Fiestaan? Suomalaiselle lainsäätäjälle ainakin. Lue lisää >
Perussuomalaisten puoluesihteeri Riikka Slunga-Poutsalo torppaa Saksan valtionvarainministerin kaavailut elimääräisestä EU-verosta, jolla maksettaisiin pakolaiskriisin kustannuksia. Lue lisää >
Antti Aimo-Koivisto
Perussuomalaisten vaalilupaus autoveron alentamisesta toteutuu hallitusohjelman mukaisesti. Aautovero pienenee 200 miljoonalla eurolla vuoden 2019 tasossa. Asiasta päätti talouspoliittinen ministerivaliokunta kokouksessaan tiistaina. Valiokunnassa perussuomalaisia edustavat puolueen puheenjohtaja ja ulkoministeri Timo Soini sekä oikeus- ja työministeri Jari Lindström. Autoveron määrä alenee autoilla, joiden hiilidioksidipäästöt ovat korkeintaan 140 grammaa kilometrillä. Alennus toteutetaan neljässä samansuuruisessa vaiheessa vuosina 2016-2019. Esitetyn... Lue lisää >
LEHTIKUVA
Perussuomalaiset ajaa autoveron alentamista tai kokonaan poistamista, eikä sitä tule rahoittaa autonkäyttömaksun tai bensaveron korotuksella. – Autonkäyttömaksun tai bensaveron korotukset olisivat vain uusia rangaistusmaksuja autoa työssään tarvitseville ja kehäkolmosen ulkopuolella asuville ihmisille. Autoveron poisto pystytään rahoittamaan suomalaisia yhdenvertaisesti kohtelevalla valtion budjetin rakennemuutoksella, sanoo perussuomalaisten työmies Matti Putkonen. Autoveron tuotto on arvioitu vuoden 2015 budjetissa 993... Lue lisää >
Turussa maanantaina puhunut Timo Soini (ps.) haastoi Alexander Stubbia ja Juha Sipilää kertomaan, onko heillä ryhtiä autoveron poistoon. – Löytyykö kokoomukselta ja kepulta ryhtiä tehdä perussuomalaisten kanssa valtion budjetin todellinen rakenneuudistus ja ohjata rahoitusta suomalaisten hyvinvoinnin turvaamiseksi ja elämisen laadun parantamiseksi, Soini kysyi. Mistä valtiolle vastaavat tulot? Autoveron verokertymän menetystä ei Soinin mukaan tulisi rahoittaa... Lue lisää >
Lehtikuva Antti Aimo-Koivisto
Sampo Terho (ps.) moittii blogissaan suomalaisia viranomaisia ja poliitikkoja siitä, että nämä ovat pyrkineet kaikin tavoin estämään EU:n sisämarkkinoista koituvat hyödyt. Erityisen raskaasti tämä toiminta on kohdistunut yksityisautoiluun, ja sen maksajiksi ovat joutuneet yksityiset kansalaiset ja suomalaiset yritykset. Terho muistuttaa siitä, että suomalaisilla on Länsi-Euroopan vanhin autokanta. Tämä on hänen mukaansa hölmöä ja ongelmallista. Suomesta... Lue lisää >
LEHTIKUVA
Kansanedustaja Mika Niikko penäsi eduskunnan kyselytunnilla ministeri Henna Virkkuselta, missä viipyy oikeudenmukainen kohtelu ylisuuria autoveroja maksaneita kohtaan. Virkkunen myönsi, että asia on korjattava. – Suomessa laki salli tietyn tason autoverotuksen, mutta sitten tuo menettely todettiin lainvastaiseksi ja oikaistiin koskien kolme vuotta vanhoja tapauksia. Vielä vanhemmista saa vahingonkorvausta. – Nyt haetaan rajaa sille, mitä näille 100... Lue lisää >