Perjantain somepöhinän käynnisti Helsingin Sanomat, joka lehden periaatelinjaa heijastavassa pääkirjoituksessaan irvailee malli/yrittäjä Saimi Hoyerin hotelliyrityksen konkurssille. Ylimielisesti otsikoitu teksti vertaa Hoyerin yrityksen maksukyvyttömyysmenettelyn alkamista luottokorttiin, jolla ei voi enää maksaa ostoksia. Yrittäjävihamieliseltä haiskahtava teksti ja sen aikaansaama reaktio näyttäytyy uusimpana Helsingin Sanomien toimituksellisena virhearviona edellisten mokailujen jatkoksi.

Nykyisin matkailuyrittäjänä toimiva Saimi Hoyer kertoi alkuviikosta Etelä-Savossa pitämänsä Hotelli Punkaharjun konkurssimenettelyn alkamisesta. Hotellin taustayrityksen Punkaharjun Luontomatkailu Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mari Kettunen-Väyrynen ja Hoyer jättivät yhdessä konkurssihakemuksen Etelä-Savon käräjäoikeuteen maanantaina.

”Luottokortti lakkasi toimimasta”

Koronan jälkimainingeissa hotelli on kärsinyt viime vuonna suuria taloudellisia tappioita, ja yritystoiminnalle on kasaantunut miljoonavelat.

– Eilen oli yksi elämäni mustimmista päivistä. Olen antanut tälle paikalle kaikkeni, Hoyer tilittää Ilta-Sanomissa.

Helsingin Sanomat kuitenkin irvailee Hoyerin yrityksen talousahdingolle lehden pääkirjoituksessa tänään perjantaina: ”Luottokortti lakkasi toimimasta”, lukee otsikossa.

Helsingin Sanomat lietsoo vahingoniloa siitä, että samaan aikaan kun mediassa on kerrottu Hoyerin hotellin maksamattomista veloista, Hoyer on itse mukana luottokorttiyhtiö American Expressin mainoskampanjassa. Niinpä Hesari myös piikittelee American Expressiä yhteensattumasta.

Vastareaktion pallo pyörähti liikkeelle

Mallina ja yrittäjänä pitkän uran tehneen Hoyerin hotelliyrityksen talousvaikeuksille naureskelu on saattanut olla hauskaa Helsingin Sanomien toimituskokouksessa, mutta pilkan nostaminen lehden pääkirjoitukseen ei ehkä kuitenkaan olisi kannattanut, koska vastareaktio on kasvanut suureksi sosiaalisessa mediassa.

Hesarin nähdään alentuneen somekiusaajien tasolle.

Kenties kyse on myös yrittäjien halveksumisesta.

Yleisradion entinen toimitusjohtaja ja ex-kansanedustaja Mikael Jungner opastaa Hesaria nöyrtymään anteeksipyyntöön.

Pääkirjoitustoimituksen pomo: Pieleen meni

Julkkisyrittäjän pilkkaamisen konkurssin vuoksi voi jopa nähdä osana Helsingin Sanomien linjaa, sillä teksti on julkaistu pääkirjoituksessa, jonka merkitystä Helsingin Sanomat avaa näin:

”Pääkirjoitukset ovat HS:n kannanottoja ajankohtaiseen aiheeseen. Kirjoitukset laatii HS:n pääkirjoitustoimitus, ja ne heijastavat lehden periaatelinjaa.”

Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa ei perinteisesti mainita kirjoittajaa, mutta tekstin prosessointi on kulkenut ainakin toimittaja Saska Saarikosken deskin kautta, sillä hän toimii Helsingin Sanomien pääkirjoitus- ja mielipidetoimituksen esimiehenä.

Massiivisen kielteisen palautteen alla Saarikoski myöntää, että nyt ei mennyt hyvin.

Ei jäänyt epäselväksi

Helsingin Sanomien päätoimittaja Antero Mukka joutui reagoimaan yleisöpalautteeseen jo aamupäivästä, ja Mukka julkaisi somekanavillaan ”nöyrät pahoittelut”.

HS-päätoimittaja Mukka arvelee, että tekstin julkaisemisen tarkoitus olisi jäänyt lukijoille epäselväksi, mutta palautteen perusteella selitys ei ole mennyt läpi toivotulla tavalla.

Hesarin uskottavuus koetuksella

Yrittäjävihamielinen teksti ja sen aikaansaama reaktio näyttäytyykin uusimpana Helsingin Sanomien toimituksellisena virhearviona edellisten mokailujen jatkoksi.

Ex-päätoimittaja Kaius Niemen kännisekoilut ja sotilassalaisuuksien paljastamisesta aiheutuva mainehaitta ovat syöneet runsaasti HS:n uskottavuutta – siis sikäli kuin sitä on vielä ollut jäljellä.

Perussuomalaisten kansanedustaja Wille Rydman muistuttikin Hesarista ostamassaan vaalimainoksessa kaikelle kansalle ytimekkäästi: ”Kaikki, mitä tässä lehdessä sanotaan, ei ole totta”.

Suomen Uutiset