Euroopan unioni haluaa selvittää, kuinka hyvin auton tyyppihyväksynnässä annetut tiedot energiankulutuksesta rimmaavat todellisuuden kanssa. Tulevaisuudessa katsastusmies pistää läppärin piuhat kiinni OBD-tökkeliin ja imuroi kulkuneuvoon tallennetut tiedot unionin sääntelykoneiston käyttöön.

Määräaikaiskatsastuksessa ajonaikaiset energian kulutustiedot luetaan OBD-skannerilla ajoneuvon sisäisestä OBFCM-laitteistosta. Tiedot toimitetaan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille, josta kerätyt tiedot toimitetaan vuosittain Euroopan Ympäristökeskukselle komission käskystä.

Täyssähköautoista ei kerätä tietoja

Ajonaikaiset polttoaineen tai energian kulutustiedot tallennetaan bensa-, diesel- ja hybridiautoista. Täyssähköautot eivät kuulu tiedonkeruun piiriin, kertoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin koukeroinen tiedote.

– Valmistenumero kerätään sen vuoksi, että Euroopan ympäristökeskus pystyy tulkitsemaan siitä auton valmistajan ja mallin tilastointia varten, valaisee päällikkö Miikka Heikkinen.

Sääntelyn kehittäminen taustalla

Kerättäviä tietoja verrataan tyyppihyväksynnässä ilmoitettuihin tietoihin. Tietoja hyödynnetään sääntelyn kehittämisessä uusien ajoneuvojen todellisten ajonaikaisten kulutustietojen seurantaan ja ilmoittamiseen liittyen.

Ensimmäisessä vaiheessa tiedonkeruu koskee vuosittain määräaikaiskatsastettavia ajoneuvoja. Vuodesta 2025 alkaen imuroidaan tiedot myös kaikista vuonna 2021 tai sen jälkeen käyttöön otetuista henkilö- ja pakettiautoista.

SUOMEN UUTISET