Valtioneuvosto piti tänään tiedotustilaisuuden, jossa kertoi lausuntokierrokselle lähdössä olevasta sote-esityksestään.

– Viime kauden lopulla ja tämän kauden alussa nykyiset hallituspuolueet korostivat sote-uudistuksen parlamentaarista valmistelua. Nyt lausuntokierrokselle lähdössä oleva esitys on kuitenkin raakile, jota ei näytetty oppositiolle missään vaiheessa ennen lausuntokierrokselle lähettämistä. Parlamentaarinen valmistelu tuntuu rajoittuvan niihin asioihin, joita hallitus ei saanut itse ratkaistua, eli keskeisiltä osin maakuntien rahoitusmalliin, perussuomalaisten kansanedustaja Arja Juvonen pohtii.

Rahoituspuoli avoinna

Viime kauden sote-mallista jätettiin pois kokoomuksen valinnanvapausmalli, mutta se sisältää keskustan maakuntamallin entisestään paisutettuna.

– Hallitusohjelmassa puhuttiin 18 maakunnasta, nyt maakuntia on 21 + Helsinki erillisenä. Viime kauden sote-mallin keskeinen ongelma oli maakuntien liian suuri määrä. Tästä seurasi se, ettei kaikkien maakuntien asukas- ja rahoituspohja ollut riittävä.

– Nyt hallitus kuitenkin laittoi mallinsa lausuntokierrokselle jättäen rahoituspuolen avoimeksi. Rahoitus olisi pitänyt miettiä ennen lausuntokierrosta ja kysyä perustuslakivaliokunnan kantaa etukäteen, jotta ei tehtäisi taas turhaa työtä. Eivätkö hallituspuolueet muista, että viime kauden sote-malli kaatui nimenomaan rahoitukseen? Juvonen ihmettelee.

Talous jo valmiiksi kuralla

Juvosen mukaan vaarana onkin edelleen se, että malli kaatuu perustuslaillisiin ongelmiin, ellei ongelmia pohdita ja niihin etsitä ratkaisuja etukäteen.

– Tiedotustilaisuuden loppuvaikutelma oli se, että hallitus suhtautuu rahoitukseen ja verotukseen pikkuasioina, joihin kyllä keksitään ratkaisut myöhemmin. Kuntien ja sairaanhoitopiirien talous on kuitenkin jo nyt tiukalla ja koronakriisin synnyttämä hoitovelka kasvaa koko ajan. Sairaanhoitopiirit ja kunnat tarvitsevat lisärahoitusta selvitäkseen.

– Isot organisaatiomuutokset eivät myöskään ole ilmaisia. Kun osana esitystä on vielä nykyisten ulkoistamissopimusten mitätöinti, on varmaa, että rahoitus ja perustuslain mukaisuus tulevat muodostumaan esityksen keskeisiksi ongelmiksi, Juvonen huomauttaa.

Lakeja juntataan keskeneräisinä

Myös kokonaisuuden arvioiminen on vaikeaa ja aikataulu on vaarassa muodostua haasteelliseksi.

– Lausunnot on pyydetty syksyyn mennessä, hallituksen esityksen pitäisi valmistua jouluun mennessä ja koko sadan lain paketin pitäisi tulla voimaan ensi vuoden puolessavälissä. Nyt lausunnoille lähti kuitenkin vain noin puolet kokonaispaketista.

– Tämä asettaa suuria haasteita asiantuntijoille, kun heidän pitäisi pystyä arvioimaan yksittäisiä lakeja kokonaisuudesta irrallisena. Aikataulu uhkaakin muodostua erittäin ongelmalliseksi ja pahimmillaan tulossa on kevään 2019 toisinto, kun lakeja yritettiin juntata läpi keskeneräisinä ja ne kaatuivat lopulta perustuslakivaliokunnassa, Juvonen varoittaa.

Juvonen näkee hallituksen sote-esityksessä myös uudistuksia, jotka oikein toteutuessaan ovat hyviä ja tervetulleita.

– Oppilashuollon kuraattori- ja psykologipalveluiden siirtyminen sivistystoimesta sote-puolelle voi helpottaa merkittävästi lasten ja nuorten avuntarpeeseen vastaamista ja tarvittaviin jatkotoimiin siirtymistä. Tämä tietysti edellyttää sen, että tarvittavat resurssit jatkotoimissa on olemassa.

SUOMEN UUTISET