

MATTI MATIKAINEN
Laakso lataa täyslaidallisen pääministeripuolueen ilmastointoilusta: Polttomoottoriautojen täyskielto täyttä huuhaata – ”Kansa ei tule millään hyväksymään”
Kansanedustaja Sheikki Laakson ykköstavoite on saada Kouvolan ja Kotkan välinen valtatie kuntoon. Kesäkuussa Laakso teki lisätalousarvioaloitteen, jossa hän esittää, että valtatien muuttamiselle nelikaistaiseksi keskikaidetieksi myönnettäisiin 190 miljoonaa euroa.
Kierrätysalan yrittäjä, Kouvolan kaupunginvaltuutettu Kristian Sheikki Laakso on yksi perussuomalaisten eduskuntaryhmän uusista edustajista.
Laakso tunnetaan paitsi erikoisesta nimestään, myös pitkäaikaisena autourheilutapahtumien organisaattorina, joita hän on järjestänyt kotiseudullaan Kymenlaaksossa sekä muuallakin Suomessa.
Sheikki-nimen alkuperä palautuu vuosikymmenien taakse, jolloin Laakso työskenteli huoltoasemalla bensapoikana.
– Työkaveri leikillään kutsui minua öljysheikiksi, ja sen jälkeen lempinimi jäi käyttöön. Vaihdoin sen viralliseksi etunimekseni jo 1990-luvulla, koska eivät monet minua edes tunne muulla nimellä, Laakso selvittää.
Elämässä voi pärjätä ahkeruudella
Laaksolla on taustallaan vaikea lapsuus ja nuoruus, eikä koulunkäyntikään aina maistunut. Konttoristi-yksinhuoltajaäidin ja alkoholisti-isän lapsena kasvanut Laakso kutsuu nuoruusvuosiaan hukatuiksi.
Haasteellisten tilanteiden keskeltä Laakso onnistui kuitenkin vaatimattomista oloista nousemaan yrittäjäksi ja nyt lainsäätäjäksi. Laakso jakaa kiitosta äidilleen.
– Hän on aina ollut suoraselkäinen ja oikeudenmukainen ihminen. Häneltä olen saanut ahkeruuden ja työmoraalin, joilla olen sitten päässyt elämässä eteenpäin. Periaatteeni on, että työt tehdään loppuun saakka, eikä luovuttaminen ole minulle vaihtoehto. Elämässä voi pärjätä olemalla ahkera ja luova.
Yrittäjähenkisyys ratkaisi puoluevalinnan
Laakso hakeutui mukaan perussuomalaisiin tutustuttuaan syvällisemmin puolueen ohjelmiin ja linjauksiin. Yrittäjähenkisyys sekä suomalaisen työn puolustaminen pitkälle ratkaisi puoluevalinnan.
-Harkitsin aikoinaan myös kokoomusta. Huomasin kuitenkin nopeasti ettei kokoomus ole enää yrittäjäpuolue, siitä on tullut suurpääoman edunvalvoja. Oman ajatusmaailman kannalta perussuomalaiset oli minulle käytännössä ainoa vaihtoehto.
Laakso on aloittanut eduskuntatyön aktiivisesti. Hän ei ole toistaiseksi hankkinut asuntoa pääkaupunkiseudulta, vaan on matkustanut junalla Kouvolan ja Helsingin väliä.
– Aikataulut ovat käteviä. Junamatkat voi käyttää työn tekemiseen, kuten sähköpostien purkamiseen.
Koska hallituksen muodostaminen venyi pitkäksi, valiokuntatyö ei ole toistaiseksi päässyt kunnolla alkamaan. Istuntosalissa Laakso on kuitenkin tähän saakka käyttänyt jo 12 puheenvuoroa. Laakson mukaan ilmapiiri perussuomalaisten eduskuntaryhmässä on hyvä.
– Ryhmässä on todella hyvä yhteishenki ja tekemisen meininki. Edustajat myös kannustavat toisiaan. Jos joku on vaikka pitänyt hyvän puheen, siitä saa tunnustusta ryhmältä. Perussuomalaisen ryhmän etuna on monipuolisuus: Kansanedustajilla on erilaista taustaa ja työkokemusta. Jokaisella on omat erityisen osaamisen alueensa, Laakso kiittelee.
Valtatie riittämätön nykyiselle liikenteelle
Laakson ykköstavoite eduskunnassa on saada Kouvolan ja Kotkan välinen valtatie kuntoon. Kesäkuussa Laakso teki lisätalousarvioaloitteen, jossa hän esittää, että valtatie 15:n muuttamiselle nelikaistaiseksi keskikaidetieksi myönnettäisiin 190 miljoonaa euroa.
Valtatien parannustöitä on suunniteltu vuosikausia. Laakson mukaan tie on saatava nopeasti parempaan kuntoon kasvaneiden liikennemäärien ja etenkin ambulanssikuljetusten vuoksi.
– Tie on kapea ja riittämätön nykyiselle liikenteelle, kun nykyään myös venäläiset rekat ajavat Vaalimaan raja-asemalta tielle. Kotka-Hamina on Suomen suurin yleissatama, jonka kautta tulee konttialuksilta paljon rahtitavaraa liikenteeseen.
Ambulanssikyydit turvattava
Laakso korostaa, että Kotka-Kouvola-tiellä on myös oma erityispiirteensä, jota ei juurikaan muissa Suomen valtateillä ole.
– Sote-kuvioiden takia meiltä Kouvolasta loppui äskettäin leikkaava sairaala ja kaikki kiireelliset tapaukset viedään ambulanssilla Kotkan keskussairaalaan. Tiellä menee vuosittain jopa 500 ambulanssia Kouvolasta Kotkaan. Ahdas tie on jo nyt Suomen liikenneonnettomuustilastojen kärjessä. Uutena vaarana on kuitenkin se, että ne, ketkä eivät kuole liikenneonnettomuudessa, kuolevat ambulanssin kyydissä, koska ruuhkien vuoksi ambulanssit eivät pääse sujuvasti etenemään. Ohituspaikkoja ei ole.
– Liikennemäärät tiellä ovat jo nyt kestämättömällä tasolla, eikä liikenne ole ainakaan vähentymässä. Meillä päättäjillä on velvollisuus huolehtia perusasioista, kuten turvallisista ambulanssikyydeistä, Laakso sanoo.
Työllisyys nousuun byrokratian purkamisella
Laakson keskeisenä vaaliteemana oli työn antamisen ja ottamisen esteiden purkaminen. Laakso sanoo, ettei työllisyyttä ole mahdollista saada kasvuun, ellei byrokratiaa, kuten erilaisia lupakäytäntöjä ja pätevyysvaatimuksia ryhdytä purkamaan.
– Turhan monella alalla tilanne on se, että ennen kuin voi ottaa vastaan työpaikan, taskuissa on oltava erilaisia lippuja, lappuja ja kortteja ennen kuin työtä pääsee edes kokeilemaan.
Laakso ottaa esimerkin omasta elämästään osoitukseksi siitä, miten ajat ovat muuttuneet.
– Kun vuonna 1990 hain kuljetusliikkeeseen töihin jakeluauton kuljettajaksi, olin juuri saanut edellisenä syksynä ajokortin, eikä minulla ollut ammattikokemusta. Sain kuitenkin tilaisuuden kokeilla, miten työt lähtevät sujumaan. Lopputulos on ollut se, että olen työskennellyt alalla lähes 30 vuotta. Minulla on myös ollut oma kuljetusliike, joka on työllistänyt toistakymmentä kuljettajaa.
Nykyään pitäisi olla ammattipätevyyskortti, digikortti ja mahdollisesti vielä tieturvakortti ennen kuin pääsee edes koettamaan omia kykyjään alalla.
Eroon tarpeettomasta virkamiesruotsista
Erääksi työllistymisen esteeksi Laakso nostaa myös pakollisen virkamiesruotsin.
– Virkatehtävissä edellytyksenä on ruotsin kielen todennettu osaaminen, vaikka moni virkamies ei ole koskaan tarvinnut ruotsia tehtäviensä hoitamiseksi.
Laakso tietää, että hallituksen ulkopuolella kansanedustajan mahdollisuudet vaikuttaa asioihin ovat rajallisemmat kuin hallituspuolueen edustajalla.
Laakson arvion mukaan kuitenkin jopa yksittäinen kansanedustaja pystyy vaikuttamaan asiaosaamisella ja hyvin perustelluilla puheenvuoroilla.
– Uskon, että sellaista kansanedustajaa kuunnellaan, joka tietää asioista ja pystyy riittävän hyvin argumentoimaan oman näkemyksensä.
Työpaikkojen synnyttävä yksityissektorille
Pääministeri Antti Rinteen johtaman hallituksen keskeisenä tavoitteena on työllisyyden nostaminen 75 prosenttiin. Laakso sanookin, että työllisyyttä ajatellen hallitusohjelma on kaameaa luettavaa.
– Miten työllisyyttä voidaan nostaa, kun hallitus ei esitä ainuttakaan konkreettista toimenpidettä asiassa? Kaikki hallitusohjelman työllisyyteen liittyvät kirjaukset ovat erilaisten tutkimusten ja selvitysten varassa.
– Investointihankkeiden kautta työllistäminen on silmänlumetta, koska siinä käytetään yhteiskunnan verovaroja. Investoinnit sinänsä voivat olla hyvä asia, mutta ei se ole kestävää työllistämistä. Uusien työpaikkojen pitäisi syntyä yksityissektorille, jolloin samalla työn tekeminen kerryttää verotuloja valtiolle, Laakso huomauttaa.
Ilmastoa ei pelasteta ihmisiä kiusaamalla
Hallituksen ilmastotavoitteet viherveroineen tulevat kurittamaan kansaa ennennäkemättömällä tavalla.
Pääministeripuolue sdp:n tavoitteena myös on polttomoottoriautojen täyskielto. Sdp:n ilmasto-ohjelman mukaan tällä hallituskaudella tulisi laatia aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä.
Laakson mukaan järkeviä ilmastotekoja kannattaa aina tehdä, ei kuitenkaan kurittamalla ja ihmisiä kiusaamalla.
Kansanedustaja lataa täyslaidallisen sdp:n ilmastointoilusta.
– Polttomoottoriautojen täyskielto on täyttä huuhaata. Kansa ei sitä tule millään hyväksymään. Ensinnäkään tavallisella työssäkäyvällä perheellä ei edes ole varaa kalliisiin ekoautoihin. Ympäristöystävällisiä voisivat olla vain ne, joilla on siihen rahaa, Laakso ihmettelee.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- yksityissektori virkamiesruotsi yksityisautoilu Kristian Sheikki Laakso kiusaaminen työpaikat Byrokratia ilmastopolitiikka Turvallisuus perussuomalaiset Liikenne hallitus talous työllisyys
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Meri: Ruuhkamaksut ja polttoaineen veronkorotukset ovat myrkkyä tavallisen ihmisen arkeen

Tavio: Vihervasemmistohallituksen ohjelma on karua luettavaa – hallitus aikoo elää velaksi, myydä valtion omaisuutta ja lähettää myynnistä saadut rahat Afrikkaan

Perussuomalaiset: Hallituksen verohelpotukset täyttä sumutusta – kaikki verotetaan takaisin

Liikenteestä kerätään lähes yhdeksän miljardia suorina ja välillisinä veroina – Kotiaho: ”Miksi vain osa verokertymästä palautuu liikenneväylien hoitoon?”

Halla-aho: Polttoaineiden hinnan nousu ei vaikuta autoilun määrään eikä näin ollen päästöihin – ”Se on pelkkää rahastusta”
Viikon suosituimmat

Hallitusta rasismista kouluttaneet paljastuivat itse rasisteiksi – Rostila: THL levittää syrjivää pseudotiedettä valkoisten etuoikeuksista
Perussuomalaisten kansanedustaja Onni Rostila syyttää hallitukselle rasismikoulutuksen järjestänyttä Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta itse rasistiseksi, THL:n omat verkkosivut nimittäin pursuavat pseudotieteellisen, valkoihoisia syrjivän "valkoisuustutkimuksen" oppeja.

Some ärähti THL:n huuruisesta sekoilusta – terveysviranomainen höpöttelee suomalaisuusmyytistä, väittää kotoutumista ”pakkoassimilaatioksi” – THL:n sivusto pursuilee kovan linjan woketusta
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut verkkosivuillaan laajan identiteettipoliittisen sanaston, jossa esiintyy mm. termit "valkoinen etuoikeus", "antirasistinen pedagogiikka" ja "suomalaisuusmyytti". Woke-henkinen sanasto herättää hämmennystä, sillä se kyseenalaistaa suomalaisen kansallisuuskäsityksen "myyttinä". Jopa maahanmuuttajien kotouttamista tarkastellaan ongelmallisena "pakkoassimilaationa". Sosiaalisessa mediassa monet keskustelijat ihmettelevät, miten tällainen ideologinen terminologia liittyy ylipäätään kansanterveyteen. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun THL:n nähdään wokettavan. Jo vuosien ajan THL on leikannut tieteellisestä asiantuntijatyöstään pitämällä kiinni poliittisesta aktivismista.

Expressen: Muslimiyhteisöt haluavat segregaatiota
Expressenin kolumnisti Sofie Löwenmark seurasi muslimiyhteisöjen verkostoitumista Ruotsissa. Hän kirjoittaa, että samaan aikaan, kun poliittisessa keskustelussa korostetaan integraatiota, vahvistuu rinnakkaisyhteiskunta muslimiyhteisöjen tiiviiden verkostojen voimalla. Eikä se ole hänen mukaansa sattumaa.

Antikainen: Rikollisjoukko ei määrää Suomen puolustuksesta – ”Töhrykampanja ei muuta Suomen turvallisuuspolitiikkaa”
Puolustusministeriön rakennuksen julkisivu töhrittiin vaaleanpunaisella maalilla lauantain vastaisena yönä. Poliisi tutkii asiaa rikosnimikkeellä törkeä vahingonteko. Rikoksen tekijäksi on ilmoittautunut palestiinalaisia tukeva Palestine Action -järjestö, joka uhkaa “eskaloida toimintaansa”, ellei Suomi katkaise suhteitaan Israeliin ja peru asekauppoja.

Virallinen Suomi ei ole koskaan tehnyt kattavaa selvitystä maahanmuuton kokonaiskustannuksista, mutta nyt tekee – Purra ilmoitti asiasta kyselytunnilla

Thunbergin purjehdusseurueen taustat: Yksi osallistui Hizbollahin johtajan hautajaisiin, vasemmistomeppi syytti Hamasin kidnappaaman vauvan kuolemasta Israelia
Greta Thunbergin purjehdusreissulle osallistuneen aktivistiseurueen jäsenet ovat oman kertomansa mukaan valmiita vain rauhanomaiseen ja väkivallattomaan vastarintaan. Yksi Gretan purjehduskavereista on kuitenkin osallistunut terroristijärjestö Hizbollahin johtajan Hassan Nasrallahin hautajaisiin. Matkalle osallistunut ranskalainen vasemmistomeppi puolestaan väitti Hamasin kaappaaman vauvan, 4-vuotiaan lapsen sekä heidän äitinsä kuolleen Israelin miehityksen ja kolonisaation seurauksena.

Ari Koponen raivostui liikemiehen koulutusbisnekselle: ”Vesterbacka sumuttaa aasialaisia opiskelijoita ja hyväksikäyttää suomalaista koulutusjärjestelmää”
Perussuomalaisten kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Koponen raivostui uutisesta, joka koskee Peter Vesterbackan johdolla tapahtuvaa ulkomaalaisten opiskelijoiden maksullista rekrytointia suomalaisiin lukioihin.

Hamas hyökkäsi GHO:n avustustyöntekijöiden kimppuun raa’asti Gazassa – tappoi ainakin viisi ja otti useita panttivankeja
Yhdysvaltain tukema humanitaarinen avustusjärjestö GHF kertoo, että useita avustustyöntekijöitä surmattiin Gazassa tiistai-iltana. Järjestön mukaan Hamas on hyökkäyksen takana. GHO:n työntekijät olivat bussimatkalla jakelukeskukseen Khan Younisin länsipuolella.

Woken jo hiipuessa Väestöliitto lanseeraa kampanjan, joka syyttää DEI:stä irtisanoutuvia yrityksiä tasa-arvon takinkääntäjiksi
Vaikka muualla länsimaissa puhutaan DEIn olevan mennyttä tai vähintään uudelleenmäärittelyn tarpeessa, Väestöliitto asettuu siilipuolustukseen DEIn puolesta ja syyttää globaaleja jättejä takinkääntäjiksi. Kampanja leimaa DEI-toimintojen karsimisen yksioikoisesti tasa-arvon vastaiseksi. Se sivuuttaa DEI:n ristiriitaisuudet ja perustellun kritiikin. Kampanja ei näytä pyrkivän rakentavaan keskusteluun haastavasta aiheesta. Vielä enemmän suomalaiset saattavat ihmetellä, kuuluuko polarisoiva DEI-aktivismi juuri Väestöliiton ydintehtäviin.

Mikko Polvinen: Maahanmuuton kriittinen piste ylittyy Euroopassa – ”Oman maan kansalaiset muuttavat kodeistaan paremman ja turvallisemman elämän perässä”
Perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen uskoo, että tulevaisuudessa eri Euroopan maat tekevät kahdenkeskisiä sopimuksia rajattomista alueistaan ja vapaasta liikkuvuudesta. Tämä tulee johtamaan siihen, että maahanmuutossa epäonnistuneet valtiot joutuvat alistumaan rajatarkastuksiin naapurien suojellessa itseään.
Uusimmat

Kolmanneksi varapuheenjohtajaksi ylsi Simo Grönroos

Kansanedustaja Joakim Vigelius toiseksi varapuheenjohtajaksi

Teemu Keskisarja nousee ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi

Harri Vuorenpää jatkokaudelle puoluesihteeriksi
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää