Artikkeli kuva

KUVAKAAPPAUS / YOUTUBE

7. luetuin

Monimuotoisuudelle ja diversiteetille alistuminen tuhosi Jaguarin brändin: Toimitusjohtajalle tuli lähtö woke-mainoskampanjan somekohun ja myynnin romahtamisen jälkeen

05.08.2025 |19:37

Woken lumous on haihtunut pois tiehensä, mutta vielä jälkijättöisesti woke-henkisyyteen luottaneet suuryritykset ovat ottaneet taloudellista osumaa, nyt oli Jaguarin vuoro.

Perinteikkään autovalmistajan Jaguar Land Roverin (JLR) toimitusjohtaja Adrian Mardell eroaa tehtävästään sen jälkeen, kun yhtiön kiistelty, woke-henkinen uudelleenbrändäys nostatti laajaa kritiikkiä sosiaalisessa mediassa ja asiakkaiden keskuudessa.

Jaguar valmistaa enimmäkseen ylellisiä premium-tason urheilullisia henkilöautoja, joiden suorituskyky, mukavuus ja muotoilu ovat viimeisen päälle. Autot eivät siis ole hinnaltaan edullisia jokamiehenajokkeja.

Vuosikymmenien ajan osa Jaguarin brändiä on ollut yläviistoon loikkaava jaguaari, joka on nähty etenkin autofirman logoissa. Viime syksynä yhtiö päätti kuitenkin luopua vanhasta.

Marraskuussa Jaguar julkisti uudistetun ulkoasunsa sekä logonsa mahtipontisella mainoksella, joka polkaisi heti käyntiin kohun.

Omalaatuisella värimaailmalla varustetussa mainoksessa erikoisiin, kirjaviin asuihin pukeutuneet ”monimuotoiset” ihmiset kävelevät ympäriinsä, ja poseeraavat eikä vanhasta ole muistoakaan.

Mainoksen lopussa Jaguar paljastaa uuden logonsa, joka on saanut ihmiset eri puolilta maailmaa kyselemään, myykö yhtiö enää lainkaan autoja.

”Järkyttävää ja häpeällistä”

Sosiaalisen median alustoilla vastaanotto uudelle brändi-ilmeelle oli murhaavaa heti alusta alkaen. Jaguarin sanotaan muun muassa alistuneen woke-kulttuurille, ja yhtiötä moititaan uudesta kuvamaailmasta, joka ei enää edusta brändin perinteitä.

Instagramissa Jaguarin uuden brändi-ilmeen kommentointi on erittäin tylyä.

– Viimeinen naula aikoinaan niin mahtavan brändin arkkuun. Ikoninen autovalmistaja on uudelleenbrändätty järkyttävällä ja häpeällisellä tavalla, eräs kommentti kuuluu.

– Tämän täytyy olla yksi idioottimaisimpia mainoksia, mitä olen ikinä nähnyt. Eikä mainos enää liity millään tavalla autoihin, eräs toinen kommentoija kirjoittaa.

Vihreä siirtymä ei auta ahdingossa

Erityisesti Jaguarin suunnanmuutos päättää alkaa markkinoida brändiä monimuotoisena ja inklusiivisena on saanut happamaa palautetta konservatiivisemmilta asiakkailta, jotka ovat kokeneet muutoksen vieraannuttavan yhtiön ydinkohderyhmää.

Asiakkaiden suuttuminen näkyy myös taloudellisessa tuloksessa, sillä Jaguarin myynti Euroopassa romahti huimat 97 prosenttia huhtikuussa 2025, jolloin rekisteröitiin vain 49 uutta ajokkia verrattuna edellisen vuoden 1 961 kappaleeseen.

Myynnin laskuun vaikuttavat varmasti myös tiedot ”vihreästä siirtymästä” sillä Jaguar on ilmoittanut muutoksestaan täysin sähköiseksi luksusautomerkiksi. Tällä hetkellä Jaguarin mallistoissa on vielä perinteisiä polttomoottoriautoja kuten Jaguar XF, sekä hybridiautoja, mutta painopiste on siirtymässä sähköautoihin.

Väistyvä toimitusjohtaja Adrian Mardell on viime vuosina on johtanut yhtiötä läpi strategisen siirtymän kohti sähköautoja.

Aloita woketus, koe konkurssi

Jaguar on viimeisin esimerkki liiketoiminnasta, joka ottaa osumaa amerikkalaisen sananparren “Go woke, go broke” tarkoittamalla tavalla.

Sanonta viittaa tilanteeseen, jossa yritysjätit ”heräävät” ja suuntaavat markkinointiviestintää poliittisesti korrektiin ja tiedostavaan suuntaan, mutta peliliikkeestä seurauksena on vain massiiviset tulonmenetykset.

”Go woke go broke” kääntyy vapaasti myös suomennokseen ”Aloita wokettaminen, koe konkurssi”.

Väärin veikanneita, wokelle alistuneita suuryrityksiä ovat viime vuosina olleet esimerkiksi Bud Light -olutmerkki, yhdysvaltalainen Target-halpahalliketju, sekä myös viihdekonserni Disney, jonka woke-suodatettu uudelleenfilmatisointi Lumikki-sadusta julkaistiin väärään aikaan, eli hetkellä, jolloin woken lumous oli jo alkanut haihtua pois.

Suuryhtiö toisensa jälkeen onkin saanut huomata, että esimerkiksi sateenkaarituotteiden ja transuilun tuputtaminen asiakkaille ei enää olekaan oikotie onneen vaan pikemminkin taloudellisiin tappioihin.

Woken poisselittäjät aktivoituvat woken loppusuoralla

Woken hiipumisen yksi tunnusmerkki on puheenvuorot, joissa väitetään, ettei mitään wokea koskaan ole edes ollut. Oman panoksensa tässä antaa ekonomisti Heikki Pursiainen, mutta hänen näkemyksensä saa tukea laihanlaisesti.

SUOMEN UUTISET


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Suomen uutiset logo

Professori: Jaettu inho länttä kohtaan yhdistää woke-liikkeen ja islamistit

24.06.2025 |08:19
Suomen uutiset logo

Woken jo hiipuessa Väestöliitto lanseeraa kampanjan, joka syyttää DEI:stä irtisanoutuvia yrityksiä tasa-arvon takinkääntäjiksi

08.06.2025 |16:09
Suomen uutiset logo

Nyt se on tutkittu: Woke on median lietsoma, todellisuutta vääristävä kupla

04.12.2024 |08:01
Suomen uutiset logo

Woke-koohkauksen maailmanlaajuiset hautajaiset käynnissä – kauppajätti Walmart kitkee DEItä, lasten seksualisointia ja muuta woke-ryönää kovalla kädellä

29.11.2024 |17:49
Suomen uutiset logo

Hollywoodin woke-kiihko vähitellen laantumassa, uudet tuulet puhaltavat – Kummisetä-trilogian ohjannut Francis Coppola kasasi elokuvatiiminsä omaperäisellä tavalla

07.10.2024 |08:30

Viikon suosituimmat

1.
Suomen uutiset logo

Valkoisten kuolemaa huutava mies käy naisten ja tyttöjen kimppuun Helsingissä – Antikainen: ”Tässä näkyy monikulttuurisuuden tulos”

04.08.2025 |11:19
5.
Suomen uutiset logo

BBC ohjeistaa toimittajiaan vähättelemään Gazaan saapuneen avun merkitystä ja maalaamaan mielikuvia nälänhädästä – Hamasin osuus terrorisoimisessa ja avun estämisessä ohitetaan

30.07.2025 |08:21
10.
Suomen uutiset logo

Antikainen vastaa Oras Tynkkyselle: Sofia Virran diesel-matka Euroopan halki romutti vihreiden uskottavuuden

01.08.2025 |09:54

Uusimmat

Perussuomalainen 2/2025

Mainos kuva

Lue lisää

PS Naiset 1/2025

Mainos kuva

Lue lisää