Perinteikkään autovalmistajan Jaguar Land Roverin (JLR) toimitusjohtaja Adrian Mardell eroaa tehtävästään sen jälkeen, kun yhtiön kiistelty, woke-henkinen uudelleenbrändäys nostatti laajaa kritiikkiä sosiaalisessa mediassa ja asiakkaiden keskuudessa.
Jaguar valmistaa enimmäkseen ylellisiä premium-tason urheilullisia henkilöautoja, joiden suorituskyky, mukavuus ja muotoilu ovat viimeisen päälle. Autot eivät siis ole hinnaltaan edullisia jokamiehenajokkeja.
Vuosikymmenien ajan osa Jaguarin brändiä on ollut yläviistoon loikkaava jaguaari, joka on nähty etenkin autofirman logoissa. Viime syksynä yhtiö päätti kuitenkin luopua vanhasta.
Marraskuussa Jaguar julkisti uudistetun ulkoasunsa sekä logonsa mahtipontisella mainoksella, joka polkaisi heti käyntiin kohun.
Omalaatuisella värimaailmalla varustetussa mainoksessa erikoisiin, kirjaviin asuihin pukeutuneet ”monimuotoiset” ihmiset kävelevät ympäriinsä, ja poseeraavat eikä vanhasta ole muistoakaan.
Mainoksen lopussa Jaguar paljastaa uuden logonsa, joka on saanut ihmiset eri puolilta maailmaa kyselemään, myykö yhtiö enää lainkaan autoja.
”Järkyttävää ja häpeällistä”
Sosiaalisen median alustoilla vastaanotto uudelle brändi-ilmeelle oli murhaavaa heti alusta alkaen. Jaguarin sanotaan muun muassa alistuneen woke-kulttuurille, ja yhtiötä moititaan uudesta kuvamaailmasta, joka ei enää edusta brändin perinteitä.
Instagramissa Jaguarin uuden brändi-ilmeen kommentointi on erittäin tylyä.
– Viimeinen naula aikoinaan niin mahtavan brändin arkkuun. Ikoninen autovalmistaja on uudelleenbrändätty järkyttävällä ja häpeällisellä tavalla, eräs kommentti kuuluu.
– Tämän täytyy olla yksi idioottimaisimpia mainoksia, mitä olen ikinä nähnyt. Eikä mainos enää liity millään tavalla autoihin, eräs toinen kommentoija kirjoittaa.
Vihreä siirtymä ei auta ahdingossa
Erityisesti Jaguarin suunnanmuutos päättää alkaa markkinoida brändiä monimuotoisena ja inklusiivisena on saanut happamaa palautetta konservatiivisemmilta asiakkailta, jotka ovat kokeneet muutoksen vieraannuttavan yhtiön ydinkohderyhmää.
Asiakkaiden suuttuminen näkyy myös taloudellisessa tuloksessa, sillä Jaguarin myynti Euroopassa romahti huimat 97 prosenttia huhtikuussa 2025, jolloin rekisteröitiin vain 49 uutta ajokkia verrattuna edellisen vuoden 1 961 kappaleeseen.
Myynnin laskuun vaikuttavat varmasti myös tiedot ”vihreästä siirtymästä” sillä Jaguar on ilmoittanut muutoksestaan täysin sähköiseksi luksusautomerkiksi. Tällä hetkellä Jaguarin mallistoissa on vielä perinteisiä polttomoottoriautoja kuten Jaguar XF, sekä hybridiautoja, mutta painopiste on siirtymässä sähköautoihin.
Väistyvä toimitusjohtaja Adrian Mardell on viime vuosina on johtanut yhtiötä läpi strategisen siirtymän kohti sähköautoja.
Aloita woketus, koe konkurssi
Jaguar on viimeisin esimerkki liiketoiminnasta, joka ottaa osumaa amerikkalaisen sananparren “Go woke, go broke” tarkoittamalla tavalla.
Sanonta viittaa tilanteeseen, jossa yritysjätit ”heräävät” ja suuntaavat markkinointiviestintää poliittisesti korrektiin ja tiedostavaan suuntaan, mutta peliliikkeestä seurauksena on vain massiiviset tulonmenetykset.
”Go woke go broke” kääntyy vapaasti myös suomennokseen ”Aloita wokettaminen, koe konkurssi”.
Väärin veikanneita, wokelle alistuneita suuryrityksiä ovat viime vuosina olleet esimerkiksi Bud Light -olutmerkki, yhdysvaltalainen Target-halpahalliketju, sekä myös viihdekonserni Disney, jonka woke-suodatettu uudelleenfilmatisointi Lumikki-sadusta julkaistiin väärään aikaan, eli hetkellä, jolloin woken lumous oli jo alkanut haihtua pois.
Suuryhtiö toisensa jälkeen onkin saanut huomata, että esimerkiksi sateenkaarituotteiden ja transuilun tuputtaminen asiakkaille ei enää olekaan oikotie onneen vaan pikemminkin taloudellisiin tappioihin.
Woken poisselittäjät aktivoituvat woken loppusuoralla
Woken hiipumisen yksi tunnusmerkki on puheenvuorot, joissa väitetään, ettei mitään wokea koskaan ole edes ollut. Oman panoksensa tässä antaa ekonomisti Heikki Pursiainen, mutta hänen näkemyksensä saa tukea laihanlaisesti.