heinäkuu 19, 201816:49

Neste ratkaisisi muoviongelman tekemällä jätteestä polttoainetta – EU:n muovistrategiassa jätteet pitäisi kuitenkin kierrättää

Polttoaineyhtiö Neste haluaa tehdä jätemuovista polttoainetta, kertoo Talouselämä. Yhtiön tavoitteena on käynnistää teollisen mittakaavan kokeilu ensi vuonna, ja vuoteen 2030 mennessä tavoitteena on pystyä käsittelemään jätemuovia yli miljoona tonnia vuodessa polttoaineeksi tai uusiksi muoveiksi.

Nesteen öljytuotteet-liiketoiminta-alueen johtaja Matti Lehmuksen mukaan yhtiön visiona on, että jätemuovi voisi toimia raakaöljyn korvaajana.

– Ideana on löytää parempi vaihtoehto muovin poltolle ja maantäytölle. Tavoitteena on käyttää muovia uudestaan korkealaatuisena raaka-aineena, Lehmus sanoi Talouselämän mukaan

Muovin kierrätys on ollut kiistelyn kohteena viime viikkoina, kun Global Warming Policy Foundation julkaisi epidemiologian dosentti Mikko Paunion raportin, jonka mukaan pyrkimykset kierrättää muovia ovat ennemminkin aiheuttaneet muovien pääsyn valtameriin kuin ehkäisseet siltä.

Rikkaat maat – EU etunenässä – ovat vieneet vuodesta 1992 peräti 106 miljoonaa tonnia muovijätettä Kiinaan ”kierrätyksen” nimissä, Paunio kirjoittaa Oikeassa Mediassa.

– Tästä kymmenet miljoonat tonnit ovat päätynyt suoraan tai kiertoteitse maailman meriin. Uusiomuoviin on tästä päätynyt vain pieni osa ja sekin vain huonolaatuisiksi likaisiksi muoveiksi, jotka eivät kelpaa esimerkiksi elintarviketeollisuudelle, Paunio selittää.

Suomessakin taistellaan Tyynen valtamerin muovijätepyörrettä vastaan välttelemällä muovikassien käyttöä, vaikka roskapussina uudelleenkäytettävästä kauppakassista ei ole ympäristölle mitään harmia. Joko pussi päätyy kaatopaikalle tai se poltetaan muun sekajätteen mukana sähköksi ja lämmöksi.

EU:n kierrätysideologia on meriluonnolle tuhoisaa

Sen sijaan juuri EU:n pyrkimys muovijätteen kierrätykseen on johtanut siihen, että kehitysmaat ovat dumpanneet muovijätettä meriin rikkaiden maiden puolesta.

Talouselämän mukaan jätemuovin kemiallinen kierrätys on niin uusi asia, ettei esimerkiksi EU ole vielä tehnyt sen suhteen säännöksiä. Tarvitaan uutta EU-lainsäädäntöä, ennen kuin jätemuovista saadaan menovettä auton tankkiin.

– Jotta EU:n kunnianhimoiset muovinkierrätystavoitteet voidaan saavuttaa, tulisi mekaanisen kierrätyksen rinnalla myös kemiallinen kierrätys hyväksyä lainsäädännössä, Lehmus totesi Talouselämän mukaan.

Nyt Neste etsii Talouselämän mukaan yhteistyökumppaneita, jotta jätemuovipohjaisten tuotteiden valmistus teollisessa mittakaavassa onnistuisi. Jätemuovia kerättäisiin luultavasti ainakin Pohjois-Euroopasta.