Perussuomalaiset tyrmää liikennepolttoaineiden päästökauppasuunnitelmat, joita ministeriön alainen työryhmä valmistelee. Järjestelmä nostaisi polttoaineiden litrahintaa Autoliiton mukaan 40 senttiä ja Neot-jakeluyhtiön mukaan jopa 70 senttiä.

– Nyt valmistelussa oleva polttoaineiden päästökauppa tarkoittaisi jopa yli kahden euron litrahintoja pumpulla. Tämä rapauttaisi ostovoimaa sekä työssäkäynnin kannattavuutta ja siirtyisi suoraan kuluttajahintoihin, koska jopa 90 prosenttia päivittäistavaroistamme kulkee kumipyörillä, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Sheikki Laakso huomauttaa.

– Tällaisen suunnitelman toteutuessa päästöt toki vähenevät, kun ei olisi enää varaa käydä edes töissä. Kenties vihervasemmisto haluaa keskustan tuella Suomen takaisin omavaraistalouteen, Laakso sivaltaa.

Keskustasta sekavaa viestiä

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko on torjunut hinnankorotukset julkisuudessa, mutta perussuomalaiset huomauttaa, että keskusta on edelleen sitoutunut hallituksen suunnitelmiin liikenteen päästöjen puolittamisesta. Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio pitääkin Saarikon viestiä epäselvänä.

– Keskustasta tulee nyt sekavaa viestiä. Haluaisin kysyä heiltä, paljonko niitä hintoja ollaan keskustassa valmiita nostamaan? He sanovat, ettei ”saa nousta kattoon”, mutta mitä se tarkoittaa? Tavio kysyy.

– Perussuomalaisten linja on selkeä: Me emme hyväksy sentinkään hinnankorotusta valtion toimilla, ja jos esimerkiksi biopolttoaineiden jakeluvelvoitteet nostaisivat hintoja, pitää tehdä veroale, joka kompensoi nousun täysin, Tavio kertoo puolueen linjasta.

Korotuksista merkittävää haittaa

Perussuomalaisten liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jouni Kotiaho huomauttaa, että liikenne aiheuttaa vain viidenneksen Suomen päästöistä. Suomen kokonaispäästöt ovat maailmassa promillen luokkaa.

– Suomen teollisuuden kilpailukyky romahtaa entisestään polttoaineiden rajusta hinnannoususta, ja se luo epävakautta kuljetuspalveluita käyttäviin yrityksiin, Kotiaho ennustaa.

Suomen Uutiset