Useille suomalaisille peruskoulun opettajille lähetettiin maanantaina aamupäivällä sähköpostitse kutsu Seta ry:n suunnittelemaan koulutustilaisuuteen. Sähköpostiviesti on lähetetty Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastosta.


Viestissä toivotetaan peruskoulun ja toisen asteen opettajat, opot, oppilashuollon työntekijät sekä koulujen rehtorit tervetulleeksi Opettaja ja sateenkaarinuori – tietoa ja tukea kasvattajille -seminaariin 3. marraskuuta.

Seminaari järjestetään verkkoseminaarina, eli webinaarina, johon kaikki voivat osallistua omilta kotikoneiltaan. Mukaan mahtuu 290 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Tavoitteeksi kerrotaan tuoda opettajille perustietoa sateenkaariteemoista, normitietoisuuden hyödyistä kaikille oppijoille sekä käytännön työkaluja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien oppilaiden ja opiskelijoiden kohtaamiseen.

Perustietoa ja -terminologiaa sateenkaariteemoista

Tapahtuman sisältöä kuvataan kysymyksillä, joihin vastauksia tarjoaa Setan koulutusasiantuntija Marita Karvinen.

Kuinka kohdata sateenkaarinuori opettajana ja kasvattajana? Mitä tarkoittaa normitietoinen pedagogiikka? Millaisia lähestymistapoja voisi olla seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä keskusteluun oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa? Mitä jokaisen opettajan ja kasvattajan pitäisi ylipäätään tietää sateenkaariteemoista?

Webinaari koostuu kolmesta noin tunnin mittaisesta osiosta. Ensin kerrotaan perustietoa ja -terminologiaa sateenkaariteemoista sekä käsitellään identiteettikehityksen moninaisuutta lapsilla ja nuorilla.

Normitietoisen pedagogiikan osiossa aiheena kerrotaan olevan normitietoisuus kiusaamisen ennaltaehkäisijänä koulumaailmassa. Viimeisessä osiossa Karvinen esittelee sateenkaarinuorten ”keissejä” koulumaailmasta.

Miten opettaja voi tietää, kuka on sateenkaarinuori?

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston ict-pedagogi Simo Marttinen sanoo, että seminaarin järjestämiseen päädyttiin osin julkisen keskustelun ja sosiaalisen median esille nostamien puheenaiheiden vuoksi.

Sukupuolten moninaisuus on nykyään myös osa opetussuunnitelmaa.

– Me AVI:lla mietimme ajankohtaisia aiheita ja ylipäätään muitakin täydennyskoulutusteemoja. Sukupuolten moninaisuus on noussut keskusteluissa vahvasti esille, Marttinen sanoo.

Hänen mukaansa opettajien tietoisuuden lisäämiselle sateenkaarinuorista on olemassa tarve. Marttisen mukaan sateenkaarinuori olisi yleistermi ainakin sukupuolivähemmistöille.

Suomen Uutiset kysyi Marttiselta, mistä opettaja voi tietää, kuka on sateenkaarinuori.

– No kyllähän se tulee ilmi, varsinkin jos on jotain kiusamisasiaa tai muuta taustalla, mitä täytyy selvitellä, Marttinen vastaa.

Onko lainsäädäntö ajan tasalla?

Lain mukaan sukupuolia on kaksi, joten Suomen Uutiset kysyi Marttiselta, mitä vähemmistöön jäävät sukupuolet mahdollisesti voisivat olla.

– No, lainsäädäntö ei ole välttämättä ajan tasalla. Se on loppupeleissä sitten paljon monimuotoisempikin asia, kuin vain nämä kaksi sukupuolta. Myös me AVI:lla, kuten muissakin virastoissa, kun kysymme sukupuolta, niin vaihtoehtona on myös muu sukupuoli. Täytyy kuitenkin sanoa, että en ole asiantuntija. Siksi on nyt hankittu asiantuntija kertomaan näistä asioista.

Muun muassa lastenpsykiatrian erikoislääkäri, kirjailija Jari Sinkkonen on tyrmännyt moninaisuusopin, jonka mukaan sukupuolia olisi rajaton määrä.

Marttinen myöntää, että seminaarin aihe herättää tunteita.

– Tutkimustietoa sekä mielipiteitä löytyy puolesta ja vastaan.

Setalla asiantuntemusta

Marttisen mukaan seksuaalisuus ja sukupuolivähemmistöt liittyvät oppimiseen ja koulunkäyntiin ”hyvinkin paljon.”

– Esimerkiksi liittyy siihen, miten opettaja arjessaa kohtaa oppilaan persoonan. Tässä haluamme auttaa ja tarjota opettajalle työkaluja.

Seminaarin kustannukset maksetaaan AVI:n täydennyskoulutusmäärärahoista. Marttinen sanoo, että Seta valikoitui seminaarin sisällön toteuttajaksi siitä syystä, että sillä olisi asiantuntemusta.

– He ovat perehtyneet asiaan.

SUOMEN UUTISET