

LEHTIKUVA
Soini: Edellinen hallitus päästi rekkadirektiivin löperyydessään voimaan
Ulkoministeri Timo Soini (ps.) joutui oikomaan opposition käsityksiä, kun he syyttivät hallitusta ja Soinia itseään suomalaisten rekkayritysten kurjistamisesta.
Vanhaa perua kuten rikkidirektiivi
Katja Taimela (sd.) väitti yrittäjien seuraavan huolestuneina, kun hallitus avaa maantiet ulkomaisten rekkojen kilpailulle.
Ala tuottaa kuuden miljardin liikevaihdon, josta maksetaan 2,7 miljoonaa veroina ja työpaikkoja tulee 100 000.
– Ministeri Soini, te esittelitte asian ulkoasiainvaliokunnassa. Miksi ajatte ulkomaalaisen rekkaliikenteen vapauttamista? Taimela kysyi.
– Kabotaasiliikenneasetus on ikävä kyllä vanhaa perua kuten rikkidirektiivi EU:sta. Ikävä kyllä edelliset hallitukset ovat epäonnistuneet Suomen edunvalvonnassa ja päästäneet tällaisen direktiivin syntymään. Ja nyt kun tällainen direktiivi on syntynyt, niin sen ikävien seurausvaikutusten kanssa olemme tekemisissä. Aivan samalla tavalla kuin rikkidirektiivi, niin myös tämä kabotaasipäätös on EU-direktiivi, joka on edellisen hallituksen edunvalvonnan muodossa ikävä kyllä hyväksytty, Soini vastasi.
Avaa ovia suomalaisille yrityksille
Taimela väitti, että Tanska olisi toiminut taitavammin asiassa ja että Suomi ei käytä kaikkia viivytyskeinoja, eikä Suomen viranomaisilla ole keinoja valvoa ulkomaista liikennettä.
– On mielenkiintoista huomata, kuinka SDP on nyt oppositiopuolue ja silloin, kun se valmisteli tätä direktiiviä, te olitte hallituksessa. Tilanne onkin tällä hetkellä se, että sitä pannaan toimeksi. Kun asia on eduskunnassa, niin se on eduskunnan valiokunnan käsittelyssä ja myöskin eduskunnan päätettävissä, Soini vastasi.
Soini sanoi asian liittyvän siihen, noudatetaanko Suomessa sääntöjä vai ei. Mutta toisaalta kabotaasiasetus koskee suomalaisten oikeutta tehdä kabotaasiliikennettä eri puolilla Eurooppaa ja avata myös markkinoita suomalaisille yrityksille.
Tasavertaiset kilpailuolosuhteet
Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) sanoi hallituksen tavanneen europarlamentin liikennevaliokunnan edustajia ja pohtineen, että kabotaasikokonaisuutta katsottaisiin uudelleen, kun EU:n maantiepaketti tulee käsittelyyn. Huolehdittaisiin sosiaalisista vaikutuksista, kansallisesta liikkuvuudesta ja että kilpailuolosuhteet ovat tasavertaiset kaikille yrittäjille.
Bernerin mukaan EU-asetus jättää vähän varaa kansainväliselle tulkinnalle. Ja suurin asia on, että vain kuusi tonnikilometriä eli 0,4 prosenttia Suomen rekkakuormista kulkee ulkomaisissa rekoissa.
Samaan aikaan suomalaiset autot ajavat 25 tonnikilometriä ulkomailla eli neljä kertaa enemmän kuin ulkomaalaiset Suomessa.
– Olisi tärkeää luoda tasavertaiset kilpailuolosuhteet kaikille osapuolille, Berner korosti.
Suomi kehittää parhaillaan vastakeinoja kabotaasiasetukselle: rekkojen talvirengasvaatimuksia kiristetään, sähköiset rahtikirjat vaaditaan ja tilaajavastuulaki säädetään, mitä Berner piti tärkeimpänä keinona.
Jalonen: Viime hallituksen hyväksymä
Liikennevaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps.) muistutti, että kyseessä on EU-asetus, jonka viime hallitus hyväksyi ja se on voimassa. Nyt EU pakottaa Suomea näihin pikkumuutoksiin, mutta samalla hallitus tekee toimia, jotta suomalainen yrittäjä pärjäisi paremmin.
– Vinjettimaksut ja sen kunnollinen palautusjärjestelmä ovat hyviä keinoja sekä talvirengaskysymys.
Bernerin mukaan hallitus päättää tiemaksuista kehysriihen aikaan ja talvirenkaista asetuksella tieliikennelain uudistuksen yhteydessä loppuvuonna. Sähköisestä rahtikirjasta voidaan säätää asetus nopeastikin. Digitaalisuudesta neuvotellaan tullin ja poliisin kanssa jatkuvasti.
Veli-Pekka Leskelä
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Viikon suosituimmat

Yle-pomo Merja Ylä-Anttilalle tiukka kysymys kansalaisaloitteen kuulemistilaisuudessa: Onko Yleisradio tietoisesti hakenut säästöjä suosituimmista ja näkyvimmistä toiminnoistaan?
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta järjesti tänään julkisen kuulemisen, jonka aiheena oli Yle kuriin nyt! -kansalaisaloite. Kuulemistilaisuudessa aloitteen tekijät kertoivat syitä, miksi aloite on tehty, ja esittivät tarkemmin, mitä muutoksia Yle-lainsäädäntöön haluttaisiin. Paikalla oli myös Yleisradion toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila.

Suomalaisyritys markkinoi maahantulopaketteja Iranissa ja Lähi-idässä – yrityksen somepäivityksessä kerrotaan Suomen tarvitsevan 60 000 maahanmuuttajaa vuodessa
Oikeudellista konsultointia tarjoavan oikeustoimiston neuvonantaja-asiantuntija-tittelillä esiintyvä henkilö markkinoi maahantulopaketteja Suomeen Iranissa ja Lähi-idässä. Helmikuun lopulla neuvonantajan Facebook-päivityksessä kerrottiin, että Suomi tarvitsee 60 000 maahanmuuttajaa vuosittain. Lisätietoja 4 500 euron hintaisesta maahantulopaketista saa 70 euroa maksavan puhelun kautta.

Garedew: Vanhemmilla on lakiin perustuva oikeus kieltää sateenkaari-ideologian opettaminen lapsilleen
Seta ry kiertää jälleen kouluja ja järjestää koulutuksia myös päiväkotien opettajille. Perussuomalaisten kansanedustaja Kaisa Garedew vaatii loppua tälle lasten seksualisoinnille. Vanhemmilla on oikeus kieltäytyä vakaumuksensa vastaisesta materiaalista ja opetuksesta lapsilleen.

Päivän pointti: Helsingin Sanomat ilmastosyyllistää ja leimaa suomalaiset tuholaisiksi – vaikka Suomi on hiilinegatiivinen maa

Vasemmisto reagoi tunteella maahanmuuttopolitiikan kiristyksiin – sisäministeri Rantanen muistutti, että Suomessa ei enää voi olla muita Pohjoismaita löperömpiä sääntöjä
Eduskunnassa käsiteltiin tänään hallituksen esityksiä ulkomaalaislain muuttamiseksi. Suomen maahanmuuttopolitiikan muutos kohti tiukempaa yleiseurooppalaista tasoa demokraattisen prosessin kautta osui syvälle tunteisiin vasemmistoliiton kansanedustajalle Veronika Honkasalolle.

Kansalaisaloitteen tekijät: Ylen rahoitusta leikattava Ruotsin tasoon eli 76 euroon per asukas
Yle kuriin nyt! -kansalaisaloitteen laatijoiden mielestä Yleisradio on tietoisesti hakenut säästöjä kaikista näkyvimmistä ja suosituimmista toiminnoista esimerkiksi irtisanomalla työntekijöitä ja vihjaamalla katsojaluvuiltaan suosituimpien ohjelmien lopettamiseen.

Trump lennätti väkivaltaisen venezuelalaisjengin jäseniä El Salvadorin jättivankilaan – ihmisoikeusaktivistit kauhuissaan
Trump lennätti satoja karkotettavia El Salvadorin jättivankilaan 227 vuotta vanhan lain perusteella. Ihmisoikeusaktivistit ovat kauhuissaan, koska jättivankila on epämiellyttävä paikka ja karkotukset suoritettiin ilman oikeuden istuntoa. Demokraatit hakivat välittömästi toimeenpanokiellon karkotuksille, mutta lentokoneet ehtivät kansainväliseen ilmatilaan ennen tuomarin kieltoa. Trumpin näyttävä PR-tempaus onnistui yli odotusten, mutta juridinen vääntö tulee jatkumaan korkeimmassa oikeudessa.

Musk-viha roihuaa ja Teslat palavat – erityisesti transseksuaalit vihaavat maailman rikkainta miestä
Elon Muskin omistaman yrityksen valmistamat sähköautot ovat joutuneet vasemmistolaisten vihan kohteeksi. Tesloja on naarmutettu, sotkettu maalilla ja tuhottu polttopulloilla. Erityisesti transseksuaalit tuntuvat vihaavan Elon Muskia. Tuleeko Tesla-mellakoista uusi Black Lives Matter -ilmiö?

Vigeliukselta kovaa kritiikkiä Yleisradion johdolle: ’’Uutisista leikkaaminen on Ylen päätös, ei eduskunnan’’
Yle-työryhmässä neuvotellut ja Ylen hallintoneuvostossa työskentelevä kansanedustaja Joakim Vigelius ottaa kantaa Ylen säästöihin kohdistuneeseen kritiikkiin. Hänen mukaansa säästöjen kohdentamisesta vastaa Yle, ei eduskunta.

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin julkaisema tuore selvitys viimeistään osoittaa kaikille, että sotealan ongelmia ei ole mahdollista korjata siten, että alalle aktiivisesti haalitaan henkilökuntaa maailman toiselta puolelta. Vielä eduskuntavaalien 2023 alla monet eturivin poliitikot kuitenkin pyrkivät kiistämään kielitaidottomien hoitajien työyhteisölle aiheuttamat ongelmat ja työyhteisölle kasaantuvan lisäkuorman.