Enemmistö suomalaisista vastustaa hallituksen lakihanketta, joka mahdollistaa ruuhkamaksujen käyttöönoton. Henkilöautoliikenteen osuus Suomen jo muutenkin vähäisistä päästöistä on vain noin 9 prosenttia. Vihreä sisäministeri Maria Ohisalo perustelee ruuhkamaksuja ilmastovastuulla.


Pääministeri Sanna Marinin (sd) johtaman hallituksen lakiuudistus on osa hallituksen kunnianhimoisia ilmastotavoitteita. Ruuhkamaksuista tulisi käytännössä uusi työssäkäyntivero. Julkinen liikenne ei ole kaikille vaihtoehto, joten monen on edelleen pakko käyttää omaa autoa päivittäisessä työmatkaliikenteessä.

Perussuomalaiset tyrmää hallituksen ruuhkamaksuhankkeet.

– Perussuomalaiset vastustaa ruuhkamaksuja. Tilannehan on se, että Helsingissä ja muissakin suurissa kaupungeissa asumiskustannukset nousevat hallitsemattomasti. Pienituloisella työssäkäyvällä henkilöllä ei siksi usein ole varaa asua kaupungissa, joten asunto on hankittava kauempaa. Ruuhkamaksu olisi tällöin sakkovero siitä, että joutuu ajamaan autolla kaupunkiin, perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho sanoi tänään Ilta-Sanomien puoluejohtajatentissä.

Helsinki lumikaaoksessa, Ohisalo kehottaa pyöräilemään

Useiden kyselyiden mukaan enemmistö suomalaisista vastustaa ruuhkamaksuja. Sisäministeri Maria Ohisalon (vihr) mukaan ruuhkamaksulainsäädäntö kuitenkin valmistellaan hallitusohjelman mukaisesti.

Helsinkiin ja koko Suomen etelärannikolle on tänään satanut ennätysmäärä lunta. Siitä huolimatta Ohisalo suositteli liikkumaan polkupyörällä. Henkilöautoliikenteen osuus Suomen hiilipäästöistä on vain noin 9 prosenttia, mutta Ohisalo perustelee ruuhkamaksuja ”ilmastovastuulla”.

– Helsingin kokoisen kaupungin pitää kantaa ilmastovastuuta siinä, että päästövähennyksiä pystytään tekemään, jos liikenneratkaisutkin on tehty niin hyvin, että kaikki pääsevät hyvin liikkumaan.

Keskusta nihkeilee, mutta hyväksyy ruuhkamaksut

Keskustan puheenjohtajan, tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikon mukaan keskusta on hallituksessa mukana ruuhkamaksuhankkeessa, vaikka ei olekaan siitä innostunut.

– Siinä on riskinsä, että se hankaloittaa sellaisen ihmisen elämää ja työssäkäyntiä, joka on valinnut väljemmän asumisen, sanotaanko trampoliinitakapihojen Suomessa, Saarikko sanoi.

Myös kokoomusjohtaja Petteri Orpo oli Halla-ahon linjoilla. Orpon mukaan kokoomus vastustaa sekä ruuhkamaksuja että tietulleja. Orpo sanoi, että ilmastotekoja olisi syytä tehdä keinoilla, joilla autokantaa saadaan uudistettua, jolloin liikkumaan päästään puhtaammilla polttoaineilla.

Pääministeri Sanna Marin vetosi myös hallitusohjelmaan todetessaan, että ruuhkamaksulainsäädäntö tehdään. Marin totesi, että ruuhkamaksut otetaan käyttöön valtuustojen päätöksillä.

SUOMEN UUTISET