Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho sanoo, että perussuomalaiset ei väheksy ilmastonsuojelun tarpeellisuutta. Halla-aho kuitenkin muistuttaa, että jos asetetaan ylimitoitettuja tavoitteita, niin seurauksetkin ovat melko dramaattisia tavallisen autoilijan ja maaseudulla asujan kannalta.

Suomen hallitus tavoittelee liikenteen päästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeseen tuskin on mahdollista päästä ilman polttoaineiden hinnannousua.

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko (kesk) kuitenkin väitti politiikan toimittajien debatissa tänään, että keskustalle ei käy, että tällä vaalikaudella enää korotettaisiin polttoaineveroja.

Keskusta on kuitenkin hallituksessa ollessaan jo hyväksynyt yhden korotuksen ja lisälaskua autoilijoille on luvassa. Saarikko väläytti, että jatkossa koko liikenteen verotusjärjestelmä muokattaisiin uusiksi.

– Verotus kulkisi sen mukaisesti, kuinka paljon ihminen liikkuu ja missä liikkuu. Valtion tulojen näkökulmasta on miljardien kysymys, miten liikennettä verotetaan, Saarikko sanoi.

Polttoaineverotus maakunnille

Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho sanoi olevansa lähtökohtaisesti samaa mieltä Saarikon kanssa siitä, että autoilun verotuksessa olisi hyvä ottaa huomioon missä ja miksi autolla liikutaan.

-Me (perussuomalaiset) emme kuitenkaan halua mitään satelliittipaikannusjärjestelmiä ihmisten autoihin, johon tämä autoilun verotus perustuisi. Meistä olisi järkevämpää, että polttoaineveron tason määrittely siirrettäisiin valtakunnan tasolta esimerkiksi maakuntatasolle. Maakunta olisi muutenkin hyvä sapluuna lisätä alueellista päätöksentekoa, jotta voitaisiin huomioida verotuksessa ja lainsäädännössä eri alueiden erilaisia heikkouksia ja vahvuuksia.

Perussuomalaiset kannattaa joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen käytön lisäämistä siellä missä se on realistista, kuten Helsingissä. Helsinkiläinen Halla-aho myös mainitsi omistavansa itse auton, mutta hän ei juuri käytä sitä.

Suomi tuottaa promillen maailman kasvihuonepäästöistä

Halla-aho sanoi, että perussuomalaiset ei väheksy ilmastonsuojelun tarpeellisuutta.

– Haluamme kuitenkin muistuttaa suhteellisuudentajusta. Suomi tuottaa promillen maailman kasvihuonepäästöistä. Vaikka lopettaisimme hengittämisen, sillä ei ole ilmaston kannalta mitään merkitystä.

Syksyllä 2018 perussuomalaiset ei lähtenyt mukaan muiden eduskuntapuolueiden ilmastojulistukseen.

– Meitä paheksuttiin silloin aluksi. Sittemmin kuitenkin kun on nähty, etenkin kokoomuksessa ja keskustassa, minkälaisiin käytännön tekoihin linjaus pakottaa, niin onkin ryhdytty jo pakittamaan.

– On selvää, että jos asetetaan ylimitoitettuja tavoitteita, niin niitä ei voida saavuttaa ilman keinoja, jotka ovat melko dramaattisia tavallisen autoilijan ja maaseudulla asujan kannalta, Halla-aho sanoi.

Hän korosti, että ainoa tapa, jolla Suomi voi olla kokoaan suurempi vaikuttaja ilmastotalkoissa on se, että Suomi estää hiilivuodon eli vastuullisesti toimivan teollisuuden ulosliputuksen pois Suomesta.

– Puolassa tai Kiinassa se sama teollisuus saastuttaa paljon enemmän.

SUOMEN UUTISET