

Woken olemusta selvitetään maailmalla huippututkijoiden voimin – kysymys kuuluu, miksi marxilaisista juurista ponnistava ilmiö leviää yrityksissä
Nimekkäiden johtamisen ja taloustieteen professorien tuore huippujulkaisu selvittää, miksi korporaatiomaailma on innostunut wokesta. Tutkijat luonnehtivat woke-kapitalismia yhdeksi aikamme merkittävimmistä ilmiöistä, jota ei vieläkään ymmärretä riittävästi. Siinä, missä suomalaiset akatemia-aktivistit yrittävät kiistää woken olemassaolon, artikkeli osoittaa woken ujuttautuneen eri puolille korporaatiomaailmaa, organisaatioiden sisäisestä johtamisesta markkinointiin ja sidosryhmien johtamiseen. Artikkeli valottaa ilmiötä useiden organisaatiotieteellisten näkökulmien kautta. Yksi pääväittämistä on, että yritysten woketus on peräisin keskijohdon aktivismista, eikä sillä ole useinkaan selvää kytköstä omistajien ja liiketoiminnan intresseihin. Tutkijoiden mukaan aihetta pitäisi tutkia enemmän, ja kriittisiä näkökulmia tulisi nostaa julkiseen keskusteluun.
Jos yhtiöiden woketus on vain vastaamista muuttuvan maailman vaatimuksiin, miksi firmat ovat reagoineet tähän ”haasteeseen” nopeammin kuin ne yleensä reagoivat mihinkään muuhun ulkoiseen shokkiin? Entä missä määrin woke on liike, joka itsessään pyrkii pakottamaan uusia kulttuuri-ihanteita ja muutosta? Erityisesti yliopistomaailmassa tällaisten kysymysten kysyminen olisi ollut pyhäinhäväistys vielä jokin aika sitten. Suomessa akateemiset aktivistit yrittävät inttää, että mitään wokea ei ole olemassakaan.
Maailmalla ollaan jo pääsemässä yli kieltämisvaiheesat. Kansainvälisesti tunnetut johtamisen ja taloustieteen professorit Nicolai Foss ja Peter G. Klein ovat julkaisseet artikkelin ”Why Do Companies Go Woke?” (Miksi yhtiöt wokettavat?) arvostetussa johtamisen journaalissa Academy of Management Perspectives. He käsittelevät wokea merkittävänä aikamme ilmiönä, joka on ujuttautunut kansalaisjärjestöjen ja yliopistojen lisäksi myös korporaatiomaailmaan.
Woke-kapitalismin mysteeri
Artikkelissa woke-kapitalismi määritellään järjestelmäksi, jossa suuret korporaatiot ja yhteiskunnan instituutiot kuten valtion virastot ja kansalaisjärjestöt omaksuvat laajamittaisesti ajan hengen mukaisia, vasemmalle kallellaan olevia käytäntöjä, kieltä ja kuvastoa. Tämä tapahtuu sekä organisaation sisällä että vuorovaikutuksessa ulkoisen maailman kanssa. Agenda näkyy kaikkialla: yhtiöiden rekrytoinnissa, ylentämiskäytännöissä, liikekumppaneiden valinnassa ja sponsoroinnissa korostuu vaatimus diversiteetistä ja poliittisesta ”vastuullisuudesta”. Lisäksi agendat näkyvät brändäämisessä, markkinoinnissa ja sidosryhmien johtamisessa.
Tutkijat osoittavat ristiriidan: tähän mennessä ei ole todistettu, että woke-ideat olisivat laajasti ottaen yritysjohtajien suosiossa, tai että woketus olisi takuuvarma keino parantaa yrityksen kannattavuutta. Silti useat yritykset ovat lähteneet mukaan woke-henkiseen aktivismiin ja luomaan vasemmistolaista asenneilmapiiriä.
Esimerkiksi kesäkuussa 2020 lähes tuhat yhtiötä (mm. Verizon, Coca-Cola, Unilever, Lego ja Microsoft) lopettivat mainostamisen Facebookissa protestoidakseen alustan haluttomuutta bannata silloista presidentti Donald Trumpia. Facebook vetosi siihen, ettei Trump ollut rikkonut yhteisönormeja. ”Vastuullisuudeksi” naamioidut vaatimukset vaativat käytännössä yhtiöltä mielivaltaista politisoitumista. Samana vuonna merkittävä osa megakorporaatioista, yliopistoista, urheilujoukkueista ja muista yhteiskunnan instituutioista oli kuuluttanut tukeaan Black Lives Matter -liikkeelle. Tutkijat mainitsevat esimerkkinä myös länsimaisten yhtiöiden jokakesäisen perinteen vaihtaa sosiaalisen median logonsa sateenkaaren väreihin. Tätä nykyä puhutaan jo ”sateenkaaripesusta” ja ”pinkkipesusta”, hyvesignaloinnista.
Woken marxilaiset juuret
Yritysten woketusta on mahdotonta ymmärtää pelkästään rationaalisten taloudellisten perusmallien kautta. Vaikka yritysmaailmaa pidetään laskelmoivana, yritykset ovat kaoottisia, sosiaalisia kokonaisuuksia, eivätkä ne ole immuuneja kulttuurin muoti-ilmiöille, joukkohysterialle ja politiikalle. Artikkeli tarkasteleekin woke-yhtiöiden dynamiikkaa samanaikaisesti useiden talous- ja johtamistieteen teorioiden näkökulmasta.
Woke on enemmän läpitunkeva kulttuuri ja ideologia kuin käytännöllinen johtamisoppi. Tutkijat tunnistavat, että woke korostaa ihmisten viiteryhmien ominaisuuksia ja asemaa suhteessa valtarakenteisiin. ”Uhri-sortaja-dynamiikkaan” perustuva ajattelu on tuotu osaksi yritysten johtamista. Artikkelissa osoitetaan woke-ajattelun olevan kytköksissä marxilaiseen kriittiseen teoriaan, radikaaliin ”tasa-arvon” tavoitteluun ja moralisointiin, joka jalkautuu vasemmistolaiseksi aktivismiksi.
Toisin sanoen, woken motiivit ovat yksittäistä organisaatiota laajemmassa, ”sidosryhmäajatteluksi” puetussa yhteiskuntajärjestelmän muuttamisessa. Lähtökohtana ei siis ole yrityksen kannattavuuden ja omistaja-arvon parantaminen.
Esimerkiksi työpaikoilla yleistynyt oppi diversiteetistä ja inklusiivisuudesta on paljon enemmän kuin pyrkimys tehdä yksittäisestä työpaikasta joustavampi ja monimuotoisempi. Tutkijat huomauttavat, että suuntaus pyrkii vaikuttamaan kokonaisvaltaisesti ihmisten vuorovaikutukseen ja nostamaan jalustalle tiettyjen identiteettien edustajia toisten kustannuksella – ideologisista motiiveista.
Usein työpaikoilla esiintyvät aloitteet diversiteetistä ja inklusiivisuudesta on omaksuttu kiistanalaisilta poliittisilta ajattelijoilta ja liikkeiltä (mm. ”kriittinen rotuteoria”). Toisaalta niitä selitellään epämääräisemmin ja viattomammin, naamioiden poliittista aktivismia rutiininomaisiksi työpaikkakäytännöiksi.
Keskijohdon rooli korostuu
Tutkijat esittävät, että woketus edustaa alhaalta ylöspäin kumpuavaa strategiaa, jossa keskeisessä roolissa on enemmänkin keskijohto kuin omistajat ja ylin johto. Toisaalta myöskään suorittavan työn tekijöitä ei nähdä keskeisinä woke-aloitteiden vireillepanijoina.
Artikkelissa esitetään, että keskijohto hyväksikäyttää heille delegoitua vastuuta ja asiantuntijastatusta. Woketus on keino lisätä keskijohdon vaikutusvaltaa ja parantaa sen asemaa organisaation sisällä. Laajemmat yhteiskunnan ja kulttuurin trendit tukevat tätä prosessia yrityksen ulkopuolelta käsin.
Lopuksi tutkijat peräänkuuluttavat:
”Wokettavan korporaation nousu (ja woke-kapitalismi) on yksi merkittävimmistä ilmiöistä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Silti sitä ei kuitenkaan ymmärretä riittävästi. Suosittelemme johtamisen tutkijoita tarkastelemaan ilmiötä organisaatiorakenteen, strategiatyön, organisaatiomuutosten sekä organisaatiokäyttäytymisen, henkilöstöhallinnon, tuotannon, sidosryhmien johtamisen ja muiden relevanttien näkökulmien kautta – kyseisen liikkeen hahmottamiseksi. Tähän mennessä suurin osa woke-kapitalismia koskevasta keskustelusta on käyty massamediassa, sosiaalisessa mediassa ja julkisissa instituutioissa. Nyt tutkijoiden on korkea aika parantaa tätä julkista keskustelua tarjoamalla perusteellisempia näkökulmia.”
Artikkelin kirjoittaja Nicolai Foss on Kööpenhaminan kauppakorkeakoulun professori ja yksi maailman tunnetuimmista organisaatiotieteilijöistä. Toinen kirjoittaja Peter G. Klein on ekonomisti ja Baylorin yliopiston professori. Hänen väitöskirjaohjaajanaan Berkeleyn yliopistossa toimi aikoinaan taloustieteen nobelisti Oliver Williamson.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Greta Thunberg haluaa nyt syrjäyttää kapitalismin – syyttää sitä woken hengessä myös rasismista ja kolonialismista

Yliopistoissa kiehuu: Tästä syystä sinulle väitetään, että woke-ilmiötä ei ole olemassakaan – ”on mahdotonta vastustaa ilmiötä, jolle ei ole annettu nimeä”

Wokettava Disney-toimari tuputti seksuaalisisältöä lapsille, yhtiön arvo laski sata miljardia – potkuthan siitä tietenkin tuli, ja osake ampaisi nousuun

Kryptojätti FTX hurmasi, hyvesignaloi, voiteli mediaa ja vasemmistoa miljoonilla, repi korkean ESG-vastuullisuusluokituksen – kunnes korttitalo romahti

Kiilusilmät nousevat kumpujen yöstä – Woke ei ole ideologia vaan fanatismia

Jordan Petersonin psykologin toimilupa vaakalaudalla – määrättiin sosiaalisen median uudelleenkoulutukseen
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarja: Totuus kansanedustajien laiskottelusta, josta media vaikenee

Ideologinen pakkoruokinta alkaa vuonna 2026 – Antikainen: Helsinki kieltää lihan lapsilta
Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan viisivuotissuunnitelman mukaan kouluissa ja päiväkodeissa ei enää tarjota kinkkuleikkeitä vuodesta 2026 alkaen. Vuoteen 2030 mennessä lihaa olisi tarjolla vain kahdesti viikossa ja joka toinen viikko ainoastaan kerran.

Varsinais-Suomen hyvinvointialue päätti: Laittomasti maassa oleville laajemmat terveyspalvelut – perussuomalaiset vastusti
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen aluevaltuusto päätti eilen pitää laajemmat terveyspalvelut laittomasti maassa oleville. Suomen hallitus kuitenkin esittää, että viranomaiset rajaavat palveluita hieman. Varha oli jo ottamassa tulevan lakimuutoksen täysimääräisesti huomioon, mutta nyt alue aikoo kuitenkin tarjota laajempia palveluita.

10-vuotias tyttö raiskattiin – protestit vastaanottokeskuksella Dublinissa jatkuvat jo toista iltaa
Dublinissa on ollut väkivaltaisia mellakoita kahtena peräkkäisenä iltana, koska karkotettavaksi määrätyn turvapaikanhakijan epäillään raiskanneen 10-vuotiaan tytön vastaanottokeskuksessa. Poliitikot tuomitsevat mellakoinnin, mutta eivät ole valmiita antamaan kansalaisille mahdollisuutta vaikuttaa maahanmuuttopolitiikkaan väkivallattomin ja demokraattisin keinoin.

Keskusta ja SDP lakkauttamassa Ivalon yöpäivystyksen – vastoin lakia ja alueellista tasa-arvoa
Keskusta synnytti hyvinvointialueet lakeineen, keskittämisasetuksineen ja rahoitusmalleineen. Nyt sama puolue johtaa Lapin hyvinvointialuetta – ja haluaa lakkauttaa Ivalon yöpäivystyksen. Päätös on räikeässä ristiriidassa sen kanssa, mitä keskusta on julkisuudessa väittänyt puolustavansa.

Tanskan suosituin TikTok-tähti muuttaa Syyriaan – sateenkaarilippu lasten koululla oli viimeinen pisara
Tanskan suosituin tiktokkaaja on päättänyt muuttaa pois Tanskasta, koska haluaa lastensa kasvavan paikassa, jonka tavat ja arvot vastaavat hänen omiaan. Viimeinen pisara oli se, kun hän näki sateenkaaren värisiä Pride-lippuja lastensa koulussa. Sellaisessa ympäristössä hän ei halua lastensa kasvavan.

Päivän Pointti: Helsingin Sanomien pääkirjoitus pyrkii keventämään myymälävarkaiden syyllisyyttä – kauppiaiden huolet jäävät varjoon

Pieleen meni valtamedian ennustus: Javier Milei murskavoittoon Argentiinan vaaleissa
Argentiinan presidentti Javier Milei on johtanut puolueensa murskavoittoon sunnuntain välivaaleissa. Kahden ensimmäisen presidenttivuotensa aikana Milei on toteuttanut radikaaleja menoleikkauksia anarkokapitalismin hengessä. Valtamedia ennusti presidentin uudistusllnjalle mahalaskua vaaleissa mutta toisin kävi.

Saksalainen AfD-puolue kasvattaa suosiotaan liittokanslerin ja muiden puolueiden palomuureista huolimatta
Mitä korkeammalle Vaihtoehto Saksalle -puolueen (AfD) suosio kasvaa, sitä kovaäänisemmin vaaditaan sen kieltämistä. Liittokanslerin ja muiden puolueiden boikotoima puolue syyttää hallitusta yrityksestä hiljentää oppositio.

”Ovatko konservatiivit tyhmempiä?” – kysyi oppitunnilla oululaisen lukion yhteiskuntaopin opettaja
Perussuomalainen Nuoriso ja Perussuomalaiset Opiskelijat vaativat kriittistä keskustelua suomalaisen koulujärjestelmän vihervasemmistolaistumisesta.
















