Mikäli valtio pitää kiinni korkeasta liikenteen verotuksesta, niin kotitaloudet pitävät kiinni vanhoista autoistaan eikä päästötavoitteita ole mahdollista saavuttaa.

Autoliitto antoi vastineen hallituksen kaavailemaan päästökauppamalliin ja polttoaineveroon. Liitto katsoo, että sen sisältämä myyntilupajärjestelmä voi nostaa polttoaineen hintaa jopa 34–40 senttiä litralta.

Hallituksen kaavailema järjestelmä korottaisi polttoaineiden hintoja automaattisesti, mikäli muista toimenpiteistä ei seuraisi riittävää päästöalenemaa.

Autokannan keski-ikä yli 12 vuotta

Autoliiton mukaan liikenteen tulevaisuutta koskevassa keskustelussa on esitetty arvioita, että polttomoottoriautojen hinnat myös romahtavat tulevina vuosina. Tähän liittyvää keskustelua ja kehitystä on pidetty positiivisena asiana ja jonkinlaisena ratkaisuna päästöjen vähentämisessä. Autoliitto katsoo, että asia ei ole yksioikoinen.

Suomen henkilöautokannan keski-ikä on yli 12 vuotta. Tämä omalta osaltaan hidastaa päästöjen vähentämistä, ja sen seurauksena Suomi lähtee liikkeelle takamatkalta, mikä pitäisi huomioida tavoiteasetannassa.

Polttomoottoriautot hallitsevat autokantaa 2030-luvullakin

Autoalan keskusliiton mukaan henkilöautokannassa on vuonna 2030 yli 2,2 miljoonaa polttomoottoriautoa. Koska autokannan mittakaavassa käyttövoimamurros on hidas, nopeat hinnanmuutokset tai arvonalenemat eivät ole uusien tai perinteisten käyttövoimien autoilla todennäköisiä. Autojen käyttöikä on Suomessa Euroopan pisimpiä.

– Autokannan kierto on Suomessa yli 20 vuoden mittainen, joten autokannan muutokset ovat hidasliikkeisiä. Vaikka sähköautojen määrä kasvaa noin 600 000 autoon, noin 80 prosenttia autokannasta kulkee vielä vuonna 2030 polttomoottorilla. Autokannan käyttövoimamurros on looginen evoluutio – ei nopea ja hallitsematon revoluutio, sanoo AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa liiton tiedotteessa.

Suomen Uutiset