Harvoin mikään asia menee yhtä pieleen kuin meppiehdokas Eero Heinäluoman kampanjan loppusuora. Tänään perjantaina kansanedustajat – siis ihan kaikki kansanedustajat – saivat ihmeteltäväkseen annoksen villeille ylikierroksille höyrähtänyttä demarimeininkiä. Heinäluoman kampanjatiimi tuputti laajalla Eduskunta/Kaikki-sähköpostijakelulla ”Eeron öljyä”. Asiaan puuttuivat muut kansanedustajat, valtiontalouden tarkastusvirasto ja eduskunnan hallintojohtaja.

Tuotetta oli sähköpostin mukaan mahdollista ostaa Eduskunnan Pikkuparlamentin aulassa.

Edelleen kerrottiin, että ostokset oli mahdollista maksaa ”paikalla olevan kirjekuoreen”.

Kunnon basaarimeininki.

Jos demarit olisivat hetken aikaa pohtineet toiminnan asianmukaisuutta, he olisivat saattaneet hahmottaa, että Eduskuntaa ei tietenkään saa käyttää myyntitilana, saati kampanjointitoimistona. Missään tapauksessa sähköpostitse ei saa tuputtaa kaupallista markkinointiviestintää tahoille, jotka eivät ole tällaista mainontaa pyytäneet.

Puhumattakaan muista toiminnan epäasianmukaisuuksista.

Kuvakaappaus Heinäluoman kampanjatiimin lähettämästä sähköpostista.

Basaarimeininki

Poliisitaustainen kansanedustaja, perussuomalaisten Mika Raatikainen läväytti sähköpostiketjuun hirtehisen vastauksen, joka oli omiaan palauttamaan demareita maan pinnalle:

”Koska eduskunta on näköjään muuttumassa kovaa vauhtia jonkinlaiseksi basaariksi niin tässä oma kontribuutioni: Eurovaaliehdokas Mika Raatikaisella on myynnissä käytettyjä autonrenkaita, moottoriöljyä ja vedettävä sauna missä voi asua ja vaikkapa pari avoautoa ja moottoripyörä. Voin signeerata ne laittaa ehdokasnumeroni. Lisäksi löytyy veneitä ja muuta tilpehööriä. Osa Beirutissa, suurin osa Suomessa.

Rahoja ei tarvitse jättää kirjekuoriin (ruskeisiin tai muun värisiin) vaan hoidetaan maksut ihan reilusti pankkisiirroilla jos kauppoihin päästään.”

Myös muut kansanedustajat ja talon henkilökunta osallistuivat viestinvaihtoon.

Takaisin ruotuun

Valtiontalouden tarkastusviraston Klaus Krokfors kommentoi nuivasti eero-öljyä kauppaavaan viestiketjuun: ”Eiköhän tämä vaalimainonta riitä tällä foorumilla!”

Viimeistään eduskunnan hallintojohtaja Pertti Rauhion puuttuminen asiaan palautti höyrähtäneen kampanjoinnin takaisin ruotuun. Hän kirjoittaa:

– Eduskunnassa on vakiintunut käytäntö, jonka mukaan eduskunnan tiloja ei käytetä myyntiin tai markkinointiin. Tämä koskee sekä yritystoimintaa että kampanja- tai muita myyjäisiä.

– Samalla tavoin kaikkien noudattamaksi käytännöksi on vakiintunut, ettei myyntiä edistetä käyttämällä eduskunnan sähköpostijakelua.

Rauhio lisäsi: ”Kun erehdyksiä sattuu – tänään klo 9.55. jakeluun tulleen viestin tavoin – asianomainen taho ne korjaa.”

MATIAS TURKKILA