Perussuomalaisten kansanedustaja Arja Juvonen vaatii kirjallisessa kysymyksessään hallitusta parantamaan verohallinnon asiakaspalvelua ja poistamaan verottajan puhelinpalvelun maksullisuuden.

Verohallinnon asiakaspalvelu ei täytä lain edellyttämiä vaatimuksia, totesi eduskunnan apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin tuoreessa ratkaisussaan (Iltasanomat 12.12.2019). Kantelun tehnyt henkilö oli yrittänyt selvittää tätinsä perikuntaan liittyviä ennakkoveroasioita siinä kuitenkaan onnistumatta.

Verottajan asiointipalveluissa oli ollut noin 30 asiakasta, mutta heitä palvelleita virkailijoita vain kaksi. Jonossa olleet vanhukset olivat jääneet myös ilman istumapaikkaa. Myöskään verottajan puhelinpalvelut eivät olleet toimineet. Puhelinpalveluun soittaminen on myös verottajalla maksullista eli vaikka vain jonottaa asiakaspalveluun, kertyy sitä soittajalle maksettavaa.

Hidasta palvelua, verotuspäätöksissä virheitä

Verohallinto tiedotti (8.8.2019), että sen lähettämissä verotuspäätöksissä on havaittu väärille vastaanottajalle osoitettuja tietoja (Vero.fi 8.8.2019). 11.12.2019 uutisoitiin, että tulorekisterin sivuilla oli ohjeistus, jossa oli vakava virhe. Keinotekoisten henkilö- ja palkkatietojen sijaan ohje käytti 384 ihmisen oikeita tietoja (Tivi.fi 11.12.2019).

– Kansalaiset joutuvat asioimaan verottajan luona usein. Palvelupisteissä on liian vähän henkilöstöä ja verotuspäätöksissä on virheitä. Verotuksen oikaisuvaatimuksen käsittely kestää kohtuuttoman pitkään, jopa 12 kuukautta. Verot on kuitenkin maksettava ajallaan, vaikka ne olisikin virheellisesti määritelty. Ennakkoverot ja kiinteistöverot on maksettava, ja usein kyse on isoista rahasummista, muistuttaa perussuomalaisten kansanedustaja Arja Juvonen.

– On kohtuutonta, että tunnolliset kansalaiset joutuvat verottajalla asioidessaan odottamisen putkeen. Erityisesti ikäihmisten kohdalla tilanne on kohtuuton. Sama on veroihin liittyvien oikaisuja kanssa. Käsittelyajat ovat kohtuuttomia, jopa vuoden mittaisia. Erittäin kohtuuttomana on pidettävä verottajan puhelinpalvelua, johon pelkkä jonottaminen on maksullista. Ei ole yhtään ihme, että kansalaiset ovat tyytymättömiä verottajan palveluihin.

Verottajan palveltava paremmin asiakkaitaan

Kiinteistöveroihin liittyviä asioita ei ole voinut hoitaa Omaverossa sähköisesti, mutta siihen on tullut muutos.

– Se on hyvä asia. Kokonaisvaltaisesti kuitenkin on todettava, että verottajan on kyettävä palvelemaan paremmin asiakkaitaan, sillä veronmaksajat ovat yhteiskunnan avainasiakkaita. He pitävät yhteiskunnan pyörät pyörimässä. Kansalaisilta on tullut myös palautetta siitä, että he ovat saaneet asiakaspalvelusta virheellistä neuvontaa verotukseensa liittyen. Tiedonsaannissa on ollut siis vakavia puutteita, joista vastuun kantaa kuitenkin itse asiakas.

– Mitä hallitus aikoo tehdä, jotta verottajan palvelut ja asiakkaan kohtaaminen paranevat tuntuvasti, miksi verottajan puhelinpalveluun jonottaminen on maksullista ja aikooko hallitus poistaa tämän käytännön, miten hallitus aikoo parantaa verotoimistossa tapahtuvan asiakaspalvelun osaamista ja laatua, miten vastuukysymykset ratkaistaan, mikäli asiakas on saanut palvelusta väärää tietoa tai ohjeistusta veroasioidensa hoitamisessa, miten hallitus aikoo parantaa Verohallinnon palveluja apulaisoikeusasiamiehen ratkaisun myötä ja miten hallitus aikoo parantaa Verohallinnon asiakkaiden tietoturvan toteutumista? Juvonen luettelee kirjallisessa kysymyksessään.

SUOMEN UUTISET