Hallitsemattomaan maahanmuuttoon liittyy ongelmia, jotka tulevat silmille vasta ajan myötä. Erimielisyydet, ennakkoluulot ja vihanpito eivät katoa, vaikka elämän kulissit vaihtuisivat. Hamasin ja Israelin sota on nyt levinnyt ruotsalaiskoulujen luokkahuoneisiin.

”Oppilaiden viha toisia kansoja ja uskontoja vastaan on eräs koululaitoksemme vaikeimmista ongelmista. Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat juutalaiset. Oppilaiden viha on usein kiveen hakattu ja mielipiteen muuttaminen on vaikeaa. Osaksi ympäristön painostuksen ja osaksi kotoa perityn asenteen takia. Kun vanhemmat jakavat lastensa ajatusmaailman, heidän kanssaan on turha keskustella lasten käytöksestä”. Näin väittää Linnea Lindqvist Expressenin pääkirjoitussivulla.

Opettajataustainen Lindqvist kuvailee kirjoituksessa tapausta, jonka hän näki ollessaan ala-asteen koululaisten kanssa välitunnilla. Tokaluokkalainen piirsi asvalttiin sinivalkoisen Israelin lipun ja ryhtyi sitten voimakkaasta polkemaan aikaansaannostaan pienillä jaloillaan.

Oppilas puhuteltiin, häiriöilmoitus tehtiin ja vanhempia kontaktoitiin.

”Se oli se mitä asiassa voitiin siinä tilanteessa tehdä. Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että kahdeksanvuotias on juutalaisvastainen. Ei ole oikein, että lapsi toimii näin. Se oli tietoista ja suunniteltua”, Lindqvist kirjoittaa.

”Konflikti leviää kaikkialle Ruotsiin”

Malmön kaupungin kouluissa ei ole kovinkaan harvinaista, että oppilailla on vahvat siteet Lähi-itään. Siksi kaupungin virkakunnassa on herännyt huoli siitä, että Lähi-idässä meneillään oleva konflikti hyökyisi luokkahuoneisiin ja aiheuttaisi antisemitismiä tai islamofobiaa.

– Monet opettajista ovat pelänneet ottaa asiaa esille. Kyse on vaikeasta tasapainoilusta, sillä yhtäältä konfliktia ei haluta kärjistää ja toisaalta oppilaiden tunteitakaan ei haluta aliarvioida, sanoo lukion lehtori Tilda Malmros Svenska Dagbladetissa.

Opettajien tuen tarve nousi esiin jo Israelin ja palestiinalaisten välisen konfliktin kärjistyessä toukokuussa 2021. Malmön kaupunki vastasi akuuttiin tarpeeseen tuottamalla tuolloin faktoja ja opetusmenetelmiä sisältävän tukimateriaalin.

– Konflikti leviää kaikkialle Ruotsiin ja sitä voi olla vaikea hallita. Siksi tuotimme tämän materiaalin, mutta jokainen opettaja saa itse päättää, miten haluaa sitä käyttää, toteaa Björn Westerström, opettaja ja Malmön kaupungin koulutustoiminnallisen työn esihenkilö.

SUOMEN UUTISET