Talousvaikuttaja, Marimekon suurin omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Mika Ihamuotila (kuvassa) ehdotti viime viikolla Suomeen 0,20 euron korotusta polttoainelitralle ”ilmastohätätilaverona”. Kansanedustaja Ari Koponen tyrmää ehdotuksen ja on suorastaan järkyttynyt siitä, ettei Ihamuotilalla tunnu olevan mitään käsitystä tavallisen suomalaisen arjesta.

– Auto on välttämättömyys suuressa osassa maata, ja polttoaine on jo nyt niin kallista, ettei valtaosalla ole varaa mihinkään hupimatkusteluun. Sen sijaan joidenkin työmatkan suorittaminen muulla kuin autolla ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Korotus voisi johtaa myös siihen, että matalapalkka-aloilla ihmiset jäisivät kotiin tukien varaan työmatkojen kallistuessa. Autoilun kustannuksia pitää päinvastoin pyrkiä keventämään, lataa perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen.

Sähköautot eivät ole ekoautoja

Mika Ihamuotilan mukaan polttoaineen hintaa nostamalla autokanta sähköistyisi ja liikenne siirtyisi kiskoille, julkisiin välineisiin ja jopa kimppa-autoiluun.

– Sähköautojen hintojen pitäisi laskea radikaalisti, jotta se olisi mitenkään realistinen ratkaisu kaikille autoa aidosti arjessa tarvitseville, eikä isossa osassa Suomea julkinen liikenne ole vaihtoehto esimerkiksi töihin tai harrastuksiin kulkemiseen, Koponen harmittelee.

Koponen haluaa myös muistuttaa, ettei sähköautojen tuotanto ole niin ekologista ja vähäpäästöistä kuin ihmisille uskotellaan. Yhtä sähköautoa varten tarvitaan muun muassa 12 kiloa kobolttia, 7 kiloa litiumia ja 36 kiloa nikkeliä. Sen lisäksi, että akkujen valmistamiseen tarvitaan monia metalleja ja mineraaleja, niitä ei myöskään kierrätetä. Esimerkiksi kaikesta kaivetusta litiumista saadaan vain noin prosentin verran talteen. Sähköautolla pitäisi ajaa paljon, jotta hyötyjä saadaan todella esiin.

Vaateteollisuus on suuri päästöjen tuottaja

Koponen näkee Ihamuotilan ilmastoposeerauksen erikoisena, sillä vaateteollisuus tuottaa yhtä paljon päästöjä kuin lentoliikenne ja rahtilaivat yhteensä. Hiilipäästöt ovat esimerkiksi viisi kertaa suuremmat kuin muovin valmistaminen.

– Hallituksen ei pidä tarttua Ihamuotilan ehdotukseen. Tällaiset avaukset ovat vastuuttomia, ja niistä kärsisivät niin ahkerat työssäkäyvät kuin erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat suomalaiset, eli juuri he, joita tulisi tarvittaessa tukea, ei rankaista lisää, Koponen päättää.

Suomen Uutiset