Väkivalta ja kiusaaminen puhuttavat mediassa tasaisin väliajoin, mutta erityisesti vakava aihe on noussut esille tänä syksynä. Uusia kouluväkivaltatapauksia uutisoidaan jatkuvasti. Eduskunnassa käsiteltiin viime viikolla Ari Koposen alulle panemaa kansalaisaloitetta, jonka yli 52 000 allekirjoittanutta suomalaista vaativat konkreettisia toimenpiteitä lasten ja nuorten syrjäytymisen sekä koulukiusaamisen ehkäisemiseksi.

– Vaikka koulukiusaamisesta ja siihen puuttumisesta on keskusteltu runsaasti viime vuosina, ongelmaa ei ole saatu kitkettyä eikä ehkäisyyn ole käytetty tarpeeksi tehokkaita keinoja. Viimeisten muutamien vuosien aikana eduskunnassa on ollut useita toimenpide- ja lakialoitteita kiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi. Yksikään niistä ei ole edennyt lainvalmisteluun, miksi? ihmettelee kansanedustaja Ari Koponen, jonka koulukiusaamista vastustava kansalaisaloite juuri hylättiin eduskunnan toimesta.

Myöskään Koposen kesäkuussa jättämän, yli sadan kansanedustajan tukeman lakialoitteen käsittelyä ei ole vielä aloitettu. Koponen ei kuitenkaan aio luovuttaa, vaan jatkaa taistelua kouluväkivalta-aallon pysäyttämiseksi. Hän on eilen jättänyt hallitukselle vielä toimenpidealoitteen koulukiusaamisen vastaisiin toimiin ryhtymisestä.

Vastuu Marinin hallituksella

Sanna Marinin hallituksen hallitusohjelmassa on useita toimenpiteitä, joilla on tarkoitus vahvistaa lasten ja nuorten hyvinvointia sekä kehittää tarvittavia palveluita.

– Ongelmakohtiin pitää pystyä puuttumaan välittömästi kauniiden puheiden sijaan. Koulumaailmaan tulee jalkauttaa uusia toimintamalleja yhä vaativamman ja laajemmaksi kehittyvän kouluyhteisön tueksi. On Marinin hallituksen vastuulla osoittaa tähän tarvittavia resursseja, ettei asia jää ainakaan niistä kiinni, vaatii Koponen.

Hyssyttelyn on nyt loputtava

Koposen mukaan nyt on alettava kantamaan vastuu ja kaikenlaisen hyssyttelyn on loputtava. Ennaltaehkäisevää apua on saatava suoraan koululta matalalla kynnyksellä, ja jos väkivaltaisia tilanteita havaitaan, niin niitä ei saa lakaista maton alle, vaan puuttumisen tulee tapahtua välittömästi.

– Asioista pitää pystyä puhumaan myös niiden oikeilla nimillä, sillä vain siten pystymme puuttumaan ongelman juurisyihin, Koponen lausuu.

Kouluille olisi Koposen mukaan tehtävä selvät toimintamallit niin, että kaikki tietävät, mikä asia kuuluu kenenkin vastuulle.

– Turvallinen kouluympäristö on oppimisen kannalta yksi tärkeimmistä asioista, ja se kuuluu kaikille, Koponen toteaa.

Suomen Uutiset