

LEHTIKUVA
Koponen vastustaa hallituksen kaavailemia ruuhkamaksuja: ”Työssäkäyvä autoilija verotetaan hengiltä”
Hallitus on parhaillaan valmistelemassa kiireellisesti lakihanketta, joka mahdollistaa ruuhkamaksujen käyttöönoton pääkaupunkiseudulla. Ruuhkamaksu on usein ruuhkautuvien tiealueiden käytöstä perittävä maksu, jonka pääasiallisena tarkoituksena on ehkäistä ruuhkautumista. Perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen haluaa tietää, miksi töissä käymisestä rangaistaan.
— Ensin hallitus tekee historiallisen suuren polttoaineiden korotuksen ja nyt ollaan kaatamassa lisää kylmää vettä autoa tarvitsevien kansalaisten niskaan ruuhkamaksujen muodossa. Ruuhkamaksu voi olla uusimaalaiselle Helsingissä töissä käyvälle ihmiselle jopa 1 400 euroa vuodessa. Hanke siis rokottaa eniten ahkeria suomalaisia työssäkävijöitä. Tästä herää kysymys, miksi töissä käymisestä rangaistaan, kun siihen pitäisi kannustaa? kysyy kansanedustaja Ari Koponen.
Ilmastovastuu vai uusi työn verotuksen muoto?
Uuden ruuhkamaksun käyttöönottoa perustellaan ilmastovastuulla, vaikka henkilöautoliikenteen osuus Suomen päästöistä on noin yhdeksän prosenttia. Käytännössä ruuhkamaksu siis on vain uusi työn verotuksen muoto, sillä se kohdistuu sellaisille henkilöille, jotka joutuvat ajamaan päivittäin pääkaupunkiseudulle päästäkseen töihin.
— Useille kotitalouksille auto on pakollinen kulkuväline, jotta peruselämisestä voi selviytyä. Näitä kotitalouksia ei saa käyttää hyväksi rahastusautomaatteina, varsinkaan pandemian aiheuttaman pahan talouskriisin aikana, kun talouden aktiviteetteja ja työpaikkoja pitäisi lisätä eikä suinkaan tehdä lamaannusta aiheuttavia toimenpiteitä.
– Maksumuurin rakentaminen tulee olemaan erittäin haitallista työnteolle ja yrittäjyydelle, Uudenmaan elinvoimalle ja kilpailukyvylle sekä lopulta myös Suomen taloudelle, sanoo Koponen.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Romuralliharrastaja, kierrätysasiantuntija ja PS-kansanedustaja Sheikki Laakso videohaastattelussa: ”Ei keskiluokalla ole varaa autoihin, joita valtiovalta tahtoo”

Onnettomuuspaikalta karkaaminen yleistynyt – Koponen: ”Raukkamaista paeta paikalta”

Koponen: Nuoret opiskelijat maksavat liian kovaa hintaa koronarajoituksista

Ranne: Hiilineutraaliustavoite vie Suomen konkurssiin

Autoliitto otti kantaa hallituksen toimiin – polttoaineen hinnan nousupaine jopa 40 senttiä litralta

Hallitus nostamassa polttoainehintoja kuntavaalien jälkeen – Tavio: ”Perussuomalaiset eivät hyväksy polttoainehintojen nostoa ilmastotoimilla”

Perussuomalaiset ei hyväksy sentinkään polttoainehintojen korotuksia: ”Kuinka isoon korotukseen keskusta on valmis?”

Ari Koponen: ”Huijataanko suomalaiset sähköautoihin väliaikaisilla tukimuodoilla?”

Punavihreä hallitus hyväksyi tieliikenteen päästövähennykset – autoilijalle tiedossa kylmää kyytiä
Viikon suosituimmat

Päivän Pointti: Kun Lähi-idän rauha etenee, Yle kutsui kommentaattoriksi Israelia vastustavan aktivistin, joka esiteltiin asiantuntijana

Maahanmuuttaja joutuu jatkossa itse maksamaan opiskelustaan lukiossa ja ammattikoulussa
Kolmansista maista tuleville ammattikoulussa tai lukiossa opiskeleville henkilöille on tulossa lukuvuosimaksut. Jatkossa oleskeluluvan myöntäminen opiskelua varten edellyttää myös koulutuksen järjestäjän määräämien maksujen suorittamista.

Reijonen: Nyt jysähti todellinen ilosanoma autoilijoille
Kansanedustaja Minna Reijonen piti eduskunnan salipuheessaan tulevaa polttoaineiveron kevennystä yltiösuperhienona juttuna. Polttoainevero laskee noin 50 miljoonaa euroa ensi vuonna.

Tehtaita nurin, työpaikat kiven alla – Saksan hallitusta vaaditaan luopumaan ”ilmastososialismista” lasten tulevaisuuden pelastamiseksi
Lähes paikoilleen jämähtäneen energiakäänteen jättikulut romuttavat saksalaista sosiaalivaltiota. Saksan suurimman päivälehden päätoimittaja vaatii liittokansleri Merziä luopumaan ”ilmastososialismista” saksalaisten lasten tulevaisuuden pelastamiseksi. Teollisuudessa pakataan laukkuja.

Junnila: Anarkistiaktivistien egomatka Gazaan päättyi ulinaan ulkoministeriötä kohtaan
Perussuomalaisten kansanedustaja Vilhelm Junnila kommentoi viestipalvelu X:ssä Gazaan matkustaneiden aktivistien toimintaa. Junnila pitää Greta Thunbergin ja kumppanien Gazan-reissua "egomatkana", jossa humanitaarisen avun sijaan korostuivat poliittiset performanssit, sisäiset ristiriidat ja huomion hakeminen.

Päivän Pointti: Yle lietsoo nyt pelkoa Euroopan muka vallanneesta ”laitaoikeistosta” ja johtaa taas harhaan

Ranskalaiskirjailija varoittaa: Muslimiveljeskunta haluaa tehdä Euroopasta sharia-lakiin perustuvan kalifaatin
Muslimiveljeskunta pyrkii kasvattamaan valtaansa Euroopassa erityisesti yliopistojen kautta. Keskeisiä yhteiskunnallisia päätöksiä voidaan ohjailla vaikuttamalla tuleviin päättäjiin. Pitkän aikavälin tavoitteena järjestöllä on perustaa Eurooppaan sharia-lakiin ja islamilaiseen talousjärjestelmään perustuva kalifaatti. Se voisi onnistua vasemmiston vanavedessä.

Antikainen: Äänioikeus vain Suomen kansalaisille
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen on tehnyt eduskunnassa lakialoitteen, jossa hän esittää äänioikeuden rajaamista kunta- ja aluevaaleissa vain Suomen ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden sekä Islannin ja Norjan kansalaisille.

Purra syyttää keskustaa törkeästä maalittamisesta ja tappouhkauksista: ”Hävetkää”
Valtiovarainministeri, perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra syyttää keskustaa kansanedustajien maalittamisesta ja kertoo, että raju häirintä ulottuu myös perheenjäseniin. Hän painottaa, että tappouhkaukset ja pelottelukuvasto vaarantavat demokratian, ja vaatii keskustan paikallistoimijoita lopettamaan ylilyönnit.

Demarit huolissaan ulkomailla syntyneiden työntekijöiden määrän kasvusta – Bergbom: ”Kuinka se voi olla näin, sosialidemokraatit?”
Demareiden lempihuvituksiin kuuluu syytellä muita oman hallituspolitiikkansa aikaansaannoksista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom selittää asiasta huolestuneille SDP:n kansanedustajille, miten on mahdollista, että Suomeen on vuonna 2023 tullut paljon työperäisiä maahanmuuttajia.