

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Onnettomuuspaikalta karkaaminen yleistynyt – Koponen: ”Raukkamaista paeta paikalta”
Perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen on ihmeissään ’’hit and run’’ -tyyppisten rikosten määrän kasvusta. Onnettomuuspaikalta pakenemisia on sattunut vuoden sisään useampia.
Kansanedustaja Ari Koposta ihmetyttää, miten joku voi katsoa moraaliseksi oikeudekseen paeta onnettomuuspaikalta ilman, että jäisi selvittämään tilannetta. Jokaisella ajokortin haltijalla tulisi olla sen verran vastuuntuntoa, että onnettomuustilanteessa pysäytetään ajoneuvo ja autetaan onnettomuuden uhreja.
Rikos, jossa liikenneonnettomuuspaikalta poistutaan ilman lupaa, kutsutaan poliisitermein hit and runiksi. Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajan on liikenneonnettomuuteen osallisena velvollisuus pysäyttää välittömästi ajoneuvonsa ja kykynsä mukaan avustaa vahingoittuneita. Jos hän rikkoo kyseistä auttamisvelvollisuuttaan, hänet on tuomittava rangaistukseen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sekä liikennepaosta tieliikenteessä.
Rangaistuksena törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisesta voidaan tuomita enintään 30 päiväsakkoa tai enimmillään kaksi vuotta vankeutta. Liikennepaosta voidaan tuomita sakkoa tai vankeutta enintään yksi vuosi.
Rangaistuksia liikennepaosta kovennettava
— Mieleen juolahtaa väkisinkin kysymys siitä, ovatko rangaistukset tällaisista rikoksista riittäviä, sillä nyt tuntuu olevan yllättävän helppoa karata paikalta ilman, että moottoriajoneuvon kuljettaja kokisi velvollisuudekseen jäädä selvittämään tilannetta. Tilanteesta tekee entistä vakavamman myös se, että kuski ei voi tietää, onko kolarissa sattunut henkilövahinkoja ja kuinka vakavia, mikäli hän karkaa tilanteesta, sanoo Koponen.
– Onnettomuudessa, jossa vastakkain ovat moottoriajoneuvo ja kevyen liikenteen kulkija, moottoriajoneuvo voittaa aina.
Koposen mielestä tuomioita vastaavanlaisista rikoksista on kovennettava reilusti. Myös autokoulussa on hyvä painottaa enemmän, että liikenneonnettomuuspaikalta pakeneminen on erittäin tuomittava teko. Tällä hetkellä rangaistus liikennepaosta on joitakin kymmeniä päiväsakkoja, mikä ei varsinaisesti toimi pelotteena. Tästä syystä rangaistusasteikon koventaminen olisi erittäin perusteltua.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- liikennepako hit and run kovennetut rangaistukset liikenneturvallisuus Ari Koponen rangaistukset Onnettomuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Arvovalinnat ohjaavat perussuomalaisten vaihtoehtobudjettia – Koponen: Puolustamme heikommassa asemassa olevia ja suomalaista työtä sekä yrittäjyyttä

Koponen huolissaan nuorten kasvavasta väkivallasta: ”Viranomaisilla oltava työkalut väkivalta- tai päihdekierteen katkaisemiseksi”

Koponen vaatii hallitusta vapauttamaan kommunikointivammaiset voimavaralinjauksesta: ”Laki loukkaa kommunikointivammaisten perusoikeuksia”

Koponen vaatii hallitusta tarttumaan omaishoitajien ongelmiin: ”Miksi omaishoitajien työtä ei tunnisteta työksi?”

Koponen: Nuoret opiskelijat maksavat liian kovaa hintaa koronarajoituksista

Koponen vastustaa hallituksen kaavailemia ruuhkamaksuja: ”Työssäkäyvä autoilija verotetaan hengiltä”
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarjan kolumni: Aatu Arjalainen ja Nahom Hagos – kumpi on todempi uhka?

Someen jaettu pahoinpitely nostatti espanjalaisten raivon – afrikkalaisjengin ja paikallisten yhteenotot ovat jatkuneet yli viikonlopun
Paikallisten asukkaiden ja afrikkalaisjengin väliset väkivaltaisuudet ovat jatkuneet jo kolmatta yötä espanjalaisessa pikkukaupungissa. Taustalla ovat sosiaaliset ongelmat ja uskonnollinen eripura, joiden sanotaan olevan hallitsemattoman maahanmuuton seurausta. ”On aika panna vastaan ennen kuin on liian myöhäistä”, tulkitsee asukas paikallisten tuntoja.

Antikainen: Kuvitelkaa demarien Nasima Razmyar sisäministerinä – rajat auki, suut kiinni ja lisää turvapaikanhakijoita suomalaisten elätettäväksi
Pääministeripuolueena SDP:n ja Nasima Razmyarin toimintalinja olisi selvä: vihapuheesta vankilaan – mutta laittomasta maassaoleskelusta palkinto. Suomalaisille rajat sananvapauteen – mutta ei rajoja maahanmuutolle. Ja jos kritisoisit Razmyaria, joutuisit maksamaan kunnianloukkauksesta korvauksia, kansanedustaja Sanna Antikainen varoittaa.

AKT-pamppu Ismo Kokon mielestä bussiliikenne pysähtyisi ilman maahanmuuttajia – PS:n Grönroosilta tyly kuitti: ”AKT:n kaverilla kysynnän ja tarjonnan perusasiat hukassa”
Perussuomalaisten 3. varapuheenjohtaja Simo Grönroos selventää mamutusta komppaavalle ay-pomo Ismo Kokolle, että toki Suomessa bussit liikkuisivat aivan hyvin myös ilman maahanmuuttajia, tällöin vain kuljettajien palkat olisivat hieman korkeammat kuin nyt.

Tukala helle jatkuu – Ministeri Kaisa Juuso: ”Viilennyksestä on nyt huolehdittava erityisesti vanhusten asumisyksiköissä”
Kotien lisäksi sisätilojen viileydestä on huolehdittava sosiaali- ja terveydenhuollon hoitolaitoksissa sekä asumisyksiköissä, joissa hoidetaan kuumuuden vaikutuksille herkkiin väestöryhmiin kuuluvia, painottaa sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso.

Yliopistonlehtori emerita ajattelee liberaalilaatikon ulkopuolelta: Pakkoinkluusio ei toimi missään – ei kouluissa, työpaikoilla eikä maahanmuuttopolitiikassa
Voiko yliopistolla työskennellä ja luoda uraa, vaikka tunnustautuu kristityksi tai konservatiiviksi? Saako tieteentekijä vastustaa aborttia, pitää Israelin puolta ja puhua ääneen islamisaation luomasta uhkasta länsimaille? Kyllä, se on mahdollista, mutta ei mutkatonta. Ja ehkä siksi niin harvinaista.

Päivän pointti: Toksinen vallankäyttö, toiminnan ristiriitaisuudet ja kasvava tyytymättömyys Pride-liikkeen sisällä herättävät pohtimaan, joko Pride-aikakausi on tullut päätökseensä

Ranska avaamassa ovea uusille tulijoille – pelkkä palestiinalaisuus riittää nyt turvapaikan perusteeksi
Ranska on päättänyt myöntää turvapaikkoja Gazan palestiinalaisille. Tie EU:n alueelle on nyt periaatteessa auki kahdelle miljoonalle uudelle pakolaiselle. Päätökseen on reagoitu voimakkaasti, sillä se voi johtaa pakolaistulvaan ja Hamasin terrroristien ujuttautumiseen Euroopan ytimeen.

Hallitus selvittää maahanmuuttajien arvot: ”Lupa asua Ruotsissa ei kuulu ihmisoikeuksiin”
Maahanmuutto- ja integraatiopolitiikan pitää perustus tosiasioihin, ei näppituntumaan saatikka oletuksiin. Näin ajattelee tuore opetus- ja integraatioministeri Simona Mohamsson (ent. Mohammad). Yhteiset tasavertaisuuteen perustuvat arvot on hyväksyttävä, sillä ”lupa asua Ruotsissa ei kuulu ihmisoikeuksiin”.

EVA:n tutkimus paljastaa arvomuutoksen: Suomalaiset kallistuvat oikealle, identiteettipolitiikka ei enää vetoa kansaan kuten ennen
Elinkeinoelämän valtuuskunnan tuore arvo- ja asennetutkimus osoittaa, että suomalaisten asenteet ovat siirtyneet selvästi oikeistolaisempaan suuntaan kuluneen vuosikymmenen aikana. Suomalaisista noin puolet (49 prosenttia) asemoi itsensä poliittisesti oikealle, vajaa kolmannes vasemmalle (31 prosenttia) ja viidesosa (19 prosenttia) keskelle.