Kansat vaeltavat taas Eurooppaan ja Euroopassa lähes vuoden 2015 malliin. Nyt laittomiakin tulijoita katsotaan osin läpi sormien, sillä teollisuus ja palvelualat tarvitsevat halpaa ja sopimuksista piittaamatonta työvoimaa. Tästä saattaa olla kyse myös Britannian ja Ranskan oireilevissa suhteissa.

Dunkirkin laitamilla Ranskassa kasvaa ja kukoistaa kurjuudessa jälleen uusi pakolaisleiri. Kanaalin rannalla sijaitseva telttaslummi on saanut nimen ”New Jungle” vuonna 2016 puretun vanhan viidakkoleirin mukaan. Leirin asukkaat ovat Kanaalin yli Englantiin yrittäviä, pääosin Afrikasta, Afganistanista ja Lähi-Idästä liikkeelle lähteneitä laittomia maahanmuuttajia.

Leirille tulee päivittäin sadoittain uutta väkeä ja ongelma kasvaa kaiken aikaa. Englannin kanaalin ylityksissä tehdään uusia ennätyksiä viikoittain ja huonoissa väleissä jo muutenkin olevat Britannia ja Ranska syyttelevät toisiaan.

Ruohonjuuritasolla kansainvaellukseen kyllä reagoidaan. Siitä on todisteena esimerkiksi ranskalaisen urheilutarvikeketjun päätös lopettaa kanoottien myynti Pohjois-Ranskan myymälöissään. Päätöksen peruste on liikkeen ilmoituksen mukaan se, että ”kanootteja on käytetty tarkoituksiin, jotka vaarantavat ihmiselämän”. Perjantaina kolmen Englantiin yrittäneen henkilön kanootti katosi kanaalissa.

Ryppyjä Ranskan ja Britannian suhteissa

Ranskan ja Britannian sisäministerien on määrä tavata kuluvalla viikolla keskustellakseen siirtolaisongelmasta. Maiden välisiä suhteita ei ainakaan lievitä ranskalaisministerin lausunto, jossa hän arvostelee brittejä ”halvan ja sääntelemättömän työvoiman” hyödyntämisestä.

On myös asiaa seuraavien mukaan mahdollista, että Ranskan presidentti Emmanuel Macron haluaa rankaista brittejä Brexitistä ja siksi pakolaisleirit saavat toistaiseksi olla rauhassa Ranskan puolella kanaalia.

Eurooppalaisessa maahanmuuttokeskustelussa vaietaan piinallisen usein siitä, että halvalla ja nöyrällä työvoimalla saattaa olla runsaastikin kysyntää koronasta nousevassa maanosassa. Siksi turvapaikanhakijoilla ja siirtolaisilla on ainakin tilapäinen tarve teollisuusmaissa. Varsinkin siinä tapauksessa, että veronmaksajat osallistuvat talkoisiin mahdollistamalla työnantajien palkka-alen.

Toinen seikka on se, että laitonta maahanmuuttoa helpottaa erinomaisen paljon se, että maahan yrittävillä ovat sukulaiset ja tukijoukot, ystävät ja kylänmiehet valmiina odottamassa kohdemaassa. Tästä joukosta löytynevät myös ihmissalakuljettajat.

SUOMEN UUTISET