

LEHTIKUVA
Halla-aho: Polttoaineveron korotus on pelkkää rahastusta, suurten kaupunkien ulkopuolella ihmisillä ei ole mahdollisuutta vähentää autoilua
Jussi Halla-aho muistutti työmiehen tuumaustunnilla, että Suomessa autoliikenteelle on pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen vuoksi harvinaisen vähän vaihtoehtoja. ”Jo ennen veronkorotusta bensiinivero oli Suomessa EU:n kolmanneksi korkein ja diesel-vero neljänneksi korkein. Suomalainen maksaa bensiinilitrastaan 70 prosenttia veroa. Rahat kipataan koronaelvytyksen nimissä Espanjaan, jossa vero on alle 50 prosenttia ja Puolaan, jossa se on alle 40 prosenttia. Tätä on eurooppalainen solidaarisuus”, Halla-aho kummasteli.
Pääministeri Sanna Marinin hallituksen päättämät bensan ja dieselpolttoaineen veronkiristykset tulivat voimaan viime viikonloppuna. Molemmat hinnankorotukset iskevät kipeästi suomalaisen palkansaajan ja pienyrittäjän kukkaroon – etenkin kaupunkikeskuksien ulkopuolella.
Liikkumisen kallistumisen seuraukset olivat toki tiedossa jo etukäteen, sillä perussuomalaiset teettivät alkuvuodesta Taloustutkimuksella selvityksen, jonka mukaan punavihreän hallituksen ilmastopolitiikka osuu ennen kaikkea suurten kaupunkien ulkopuolella eläviin omakotiasujiin, jotka tarvitsevat autoa liikkumiseensa. Keskimäärin suurimpia häviäjiä ovat keskustaa ja perussuomalaisia äänestävät kansalaiset.
-Tosin hallituksen näkemyksen mukaan on paskapuhetta todeta, että asumis- ja liikkumiskustannusten kasvattaminen vähentää haja-asutus-Suomen elinkelpoisuutta, siteeratakseni opetusministeri Li Anderssonia, perussuomalaisten puheenjohtaja Halla-aho sanoi työmiehen tuumaustunnilla maanantaina.
Nousevat kuljetuskustannukset siirtyvät tuotteiden hintoihin
Halla-ahon mukaan on sinänsä aivan perusteltua pyrkiä ohjaamaan ihmisiä julkisen liikenteen käyttäjiksi siellä, missä se on mahdollista.
-Suurten kaupunkien ulkopuolella polttoaineveron korotuksella ei kuitenkaan ole tällaista ohjaavaa vaikutusta. Se on pelkkää rahastusta, koska ihmisillä ei ole mahdollisuutta vähentää autoilua. Kun työmatkakustannukset kasvavat, se väistämättä vaikuttaa myös etäämpänä sijaitsevan työn vastaanottamisen mielekkyyteen, Halla-aho sanoo.
Hän muistuttaa, että polttoaineen hintaa koskevassa keskustelussa unohtuu usein se, että kyse ei ole vain lisälaskusta yksityisautoilijalle.
-Kotimaan tavaraliikenteestä melkein 90 prosenttia tapahtuu kumipyörillä, eikä tähän ole odotettavissa suuria muutoksia. Kun kuljetuskustannukset nousevat, ne heijastuvat myös kuljetettavien tuotteiden hintaan, jolloin meistä jokainen maksaa lisää. Tämä ei totisesti palvele suomalaista työtä ja yrittämistä eikä lisää kotitalouksien ostovoimaa. Yhden verosentin kustannusvaikutus tavaraliikenteeseen on 13 miljoonaa euroa.
Punavihreä politiikka kiusallista selitettävää keskustalle
Halla-aho sanoo, että etenkin keskustalle on ollut kiusallista selitellä punavihreää politiikkaa, joka osuu suoraan ja ennen kaikkea keskustan omaan perinteiseen äänestäjäkuntaan.
-Jopa ministeri Mika Lintilä on vakavalla naamalla selittänyt, että oikeastaan kyse ei edes ole veronkorotuksesta vaan jonkinlaisesta indeksitarkistuksesta, jolla pidetään huoli siitä, että polttoaineen hinta ei jää jälkeen yleisestä inflaatiosta. Tämä on niin surrealistinen selitys, että se pitäisi oikeastaan ripustaa Kiasman seinälle.
-Inflaatio on hintojen noususta johtuvaa rahan ostovoiman eli reaaliarvon heikkenemistä. Inflaatiota on se, että samalla rahamäärällä saa entistä vähemmän tuotteita tai palveluja. Kun polttoaineveroa nostetaan, polttoaineen hinta nousee, jolloin samalla rahamäärällä saa vähemmän polttoainetta.
Suomessa EU:n kolmanneksi korkein bensavero
Halla-aho huomauttaa, että jo ennen veronkorotusta bensiinivero oli Suomessa EU:n kolmanneksi korkein ja diesel-vero neljänneksi korkein.
-Näin siis maassa, jossa autoliikenteelle on pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen vuoksi harvinaisen vähän vaihtoehtoja. Suomalainen maksaa bensiinilitrastaan 70 prosenttia veroa. Rahat kipataan koronaelvytyksen nimissä Espanjaan, jossa vero on alle 50 prosenttia ja Puolaan, jossa se on alle 40 prosenttia. Tätä on eurooppalainen solidaarisuus.
Perussuomalainen linja on se, että Suomessa julkisen vallan tehtävä on puolustaa ja edistää suomalaisten hyvinvointia ja turvallisuutta.
-Kepulla pönkitetty punavihreä hallitus ei puolusta eikä edistä suomalaisten hyvinvointia ja turvallisuutta. Ensi kevään kuntavaalit ovatkin loistava tilaisuus kertoa hallituspuolueille, että tällainen peli ei vetele. Kutsumme kaikki huolestuneet kansalaiset tekemään muutosta ensi huhtikuussa, Halla-aho sanoo.
Tuumaustunti 6.8.2020. Youtube. 30 min 45 sek.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Antikainen: Ruuhkamaksu on työssäkäyntivero

Hallitus kierteli kyselytunnilla – yksityisautoilun hinta kovassa nousussa

Polttoaineveron korottaminen on virhe – Ritva Elomaa: ”Kohtuutonta, osuu äärimmäisen huonoon saumaan!”

Etelä-Euroopalle lahjarahaa – suomalaiselle autoilijalle ennätyksellinen polttoaineveron korotus

Halla-aho: Hallituksen prioriteetit vinksallaan – syytää miljardeja maailmalle, mutta laittaa suomalaisduunarit maksamaan maskinsa itse

Halla-aho: Köyhyys lisääntyy tietoisen politiikan seurauksena – kiilusilmäinen ilmastopolitiikka vie työpaikkoja

Purra: Vihreän elvytyksen sijaan pitäisi puhua vihreästä tainnutuksesta – ”Päätökset kohdistuvat palkansaajien rahapussiin siten, että asumisen, autoilun ja lämmityksen kustannukset kohoavat”

PS-edustajat tyrmäävät Marinin ja demareiden haaveet 6-tuntisesta työpäivästä: ”Vähemmän työtunteja samalla palkalla? Elääköhän joku utopiassa?”

Tavion mielestä Suomessa tarvitaan aatteellinen ja taloudellinen ryhtiliike: ”Kuoliaaksi verottaminen ja valtiontalouden tuhoaminen on lopetettava ”
Viikon suosituimmat

Hallitusta rasismista kouluttaneet paljastuivat itse rasisteiksi – Rostila: THL levittää syrjivää pseudotiedettä valkoisten etuoikeuksista
Perussuomalaisten kansanedustaja Onni Rostila syyttää hallitukselle rasismikoulutuksen järjestänyttä Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta itse rasistiseksi, THL:n omat verkkosivut nimittäin pursuavat pseudotieteellisen, valkoihoisia syrjivän "valkoisuustutkimuksen" oppeja.

Some ärähti THL:n huuruisesta sekoilusta – terveysviranomainen höpöttelee suomalaisuusmyytistä, väittää kotoutumista ”pakkoassimilaatioksi” – THL:n sivusto pursuilee kovan linjan woketusta
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut verkkosivuillaan laajan identiteettipoliittisen sanaston, jossa esiintyy mm. termit "valkoinen etuoikeus", "antirasistinen pedagogiikka" ja "suomalaisuusmyytti". Woke-henkinen sanasto herättää hämmennystä, sillä se kyseenalaistaa suomalaisen kansallisuuskäsityksen "myyttinä". Jopa maahanmuuttajien kotouttamista tarkastellaan ongelmallisena "pakkoassimilaationa". Sosiaalisessa mediassa monet keskustelijat ihmettelevät, miten tällainen ideologinen terminologia liittyy ylipäätään kansanterveyteen. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun THL:n nähdään wokettavan. Jo vuosien ajan THL on leikannut tieteellisestä asiantuntijatyöstään pitämällä kiinni poliittisesta aktivismista.

Expressen: Muslimiyhteisöt haluavat segregaatiota
Expressenin kolumnisti Sofie Löwenmark seurasi muslimiyhteisöjen verkostoitumista Ruotsissa. Hän kirjoittaa, että samaan aikaan, kun poliittisessa keskustelussa korostetaan integraatiota, vahvistuu rinnakkaisyhteiskunta muslimiyhteisöjen tiiviiden verkostojen voimalla. Eikä se ole hänen mukaansa sattumaa.

Antikainen: Rikollisjoukko ei määrää Suomen puolustuksesta – ”Töhrykampanja ei muuta Suomen turvallisuuspolitiikkaa”
Puolustusministeriön rakennuksen julkisivu töhrittiin vaaleanpunaisella maalilla lauantain vastaisena yönä. Poliisi tutkii asiaa rikosnimikkeellä törkeä vahingonteko. Rikoksen tekijäksi on ilmoittautunut palestiinalaisia tukeva Palestine Action -järjestö, joka uhkaa “eskaloida toimintaansa”, ellei Suomi katkaise suhteitaan Israeliin ja peru asekauppoja.

Thunbergin purjehdusseurueen taustat: Yksi osallistui Hizbollahin johtajan hautajaisiin, vasemmistomeppi syytti Hamasin kidnappaaman vauvan kuolemasta Israelia
Greta Thunbergin purjehdusreissulle osallistuneen aktivistiseurueen jäsenet ovat oman kertomansa mukaan valmiita vain rauhanomaiseen ja väkivallattomaan vastarintaan. Yksi Gretan purjehduskavereista on kuitenkin osallistunut terroristijärjestö Hizbollahin johtajan Hassan Nasrallahin hautajaisiin. Matkalle osallistunut ranskalainen vasemmistomeppi puolestaan väitti Hamasin kaappaaman vauvan, 4-vuotiaan lapsen sekä heidän äitinsä kuolleen Israelin miehityksen ja kolonisaation seurauksena.

Ari Koponen raivostui liikemiehen koulutusbisnekselle: ”Vesterbacka sumuttaa aasialaisia opiskelijoita ja hyväksikäyttää suomalaista koulutusjärjestelmää”
Perussuomalaisten kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Koponen raivostui uutisesta, joka koskee Peter Vesterbackan johdolla tapahtuvaa ulkomaalaisten opiskelijoiden maksullista rekrytointia suomalaisiin lukioihin.

Woken jo hiipuessa Väestöliitto lanseeraa kampanjan, joka syyttää DEI:stä irtisanoutuvia yrityksiä tasa-arvon takinkääntäjiksi
Vaikka muualla länsimaissa puhutaan DEIn olevan mennyttä tai vähintään uudelleenmäärittelyn tarpeessa, Väestöliitto asettuu siilipuolustukseen DEIn puolesta ja syyttää globaaleja jättejä takinkääntäjiksi. Kampanja leimaa DEI-toimintojen karsimisen yksioikoisesti tasa-arvon vastaiseksi. Se sivuuttaa DEI:n ristiriitaisuudet ja perustellun kritiikin. Kampanja ei näytä pyrkivän rakentavaan keskusteluun haastavasta aiheesta. Vielä enemmän suomalaiset saattavat ihmetellä, kuuluuko polarisoiva DEI-aktivismi juuri Väestöliiton ydintehtäviin.

Hamas hyökkäsi GHO:n avustustyöntekijöiden kimppuun raa’asti Gazassa – tappoi ainakin viisi ja otti useita panttivankeja
Yhdysvaltain tukema humanitaarinen avustusjärjestö GHF kertoo, että useita avustustyöntekijöitä surmattiin Gazassa tiistai-iltana. Järjestön mukaan Hamas on hyökkäyksen takana. GHO:n työntekijät olivat bussimatkalla jakelukeskukseen Khan Younisin länsipuolella.

Mikko Polvinen: Maahanmuuton kriittinen piste ylittyy Euroopassa – ”Oman maan kansalaiset muuttavat kodeistaan paremman ja turvallisemman elämän perässä”
Perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen uskoo, että tulevaisuudessa eri Euroopan maat tekevät kahdenkeskisiä sopimuksia rajattomista alueistaan ja vapaasta liikkuvuudesta. Tämä tulee johtamaan siihen, että maahanmuutossa epäonnistuneet valtiot joutuvat alistumaan rajatarkastuksiin naapurien suojellessa itseään.

Virallinen Suomi ei ole koskaan tehnyt kattavaa selvitystä maahanmuuton kokonaiskustannuksista, mutta nyt tekee – Purra ilmoitti asiasta kyselytunnilla
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää