

LEHTIKUVA
Helsingin viherkokeilut aiheuttavat haittaa autoilijoille ja keskustan yrittäjille
Helsingin keskustassa käynnistettiin nopealla aikataululla ja alueen yrityksiä kuulematta kokeilu Esplanadien muuttamisesta yksikaistaisiksi ja kävely- sekä pyöräilyalueiden lisäämisestä toukokuusta 2023 alkaen. Esplanadi-kokeilun kesän tulokset kertovat, että kokeilusta on ollut enemmän haittaa kuin kuin hyötyä alueen yrityksille.
Helsingin Yrittäjien tiedote kertoo, että Esplanadi-kokeilusta on tehty monenlaista seurantaa, ja ensimmäiset seurantatiedot kesä-elokuulta 2023 ovat valmistuneet.
Kokeilun vaikutusta alueen elinvoimaan tutkittiin mobiilidataan perustuvan viipymien seurannalla ja alueen toimijoille osoitetulla kyselyllä, johon vastasi 37 alueen yritystä, alueen suuret kiinteistönomistajat sekä tapahtumia alueella järjestäviä toimijoita.
Kotimaisten matkapuhelinten seurantaan perustuva datatieto kertoo, että käynnit, asioinnit ja viipymisen pituudet Esplanadien alueella ovat pysyneet ennallaan tai kasvaneet hieman viime kesästä. Käytetyssä mobiilidataseurannassa eivät näy ulkomaisten matkailijoiden liikkumiset.
– Ydinkeskustaan on saapunut tänä kesänä enemmän ihmisiä, joita ei kuitenkaan ole saatu houkuteltua käymään ja asioimaan Esplanadien alueella. Tänä kesänä myös Helsinki Biennaali lisäsi ydinkeskustassa kävijöitä, mutta Esplanadien alueen kävijä- ja asiointimäärissä ei ollut kuin pientä kasvua, toteaa Helsingin Yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Oksala.
Huoltoliikenne toimii huonommin
Esplanadien alueen yrityksille tehtiin myös kysely kokeilun vaikutuksista niiden myyntiin ja ostotapahtumien määrään. Alueen toimijoista 24,3 prosenttia oli myynyt enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona, 37,8 prosenttia oli myynyt saman verran ja 35,1 prosenttia oli myynyt vähemmän.
– Kokeilun vaikutukset Esplanadien alueen yrityksiin ovat olleet kahtiajakoiset. Ravintoloille ja kahviloille uudistus on ollut positiivinen, mutta kaupan alan yrityksiin se on vaikuttanut haitallisesti, Helsingin Yrittäjien tiedotteessa todetaan.
Myynnin laskuun vaikutti yrittäjien mukaan kadunvarsien pysäköintipaikkojen puute ja yleinen negatiivinen keskustelu autoilun mahdollisuuksien heikentymisestä keskustassa sekä turistien puuttuminen. Joka toisella vastaajista huoltoliikenne toimi aiempaa huonommin.
Yrityksiä kuunneltava tarkemmin
Myös yritykset, joiden myynti pysyi ennallaan viime vuoteen verrattuna, kritisoivat uudistuksen vaikutuksia kadunvarsipysäköintiin, ruuhkiin ja huoltoajoihin, jotka toimivat heikommin 79 prosentilla. Kriittisimmin kokeiluun suhtautuivat kuljetusliikkeet, joiden toiminta keskustassa on vaikeutunut merkittävästi.
Alueen yrityksistä 35 prosenttia suhtautui kokeilun jatkoon kielteisesti, 38 prosenttia ei osannut sanoa kantaansa ja 27 prosenttia suhtautui jatkoon myönteisesti.
– Esplanadi-kokeilu ei ole kasvattanut alueen elinvoimaa kuluvana kesänä, ja alkaneen talvikauden aikana laajempia kävelyalueita ei muutoinkaan päästä hyödyntämään. Sen sijaan kokeilun haittavaikutukset Esplanadien alueen huolto- ja jakelu- ja muuhun liikenteeseen sekä kadunvarsipysäköintiin kasvavat talviolosuhteissa. Alueella toimivia yrityksiä tulee nyt kuunnella tarkalla korvalla, ja kokeilu pitää myös voida tarvittaessa keskeyttää, sanoo Oksala Helsingin Yrittäjien tiedotteessa.
Ihmisten kokemus heikentynyt
Ongelma on tiedostettu myös Helsingin kaupungilla, mutta tehdäänkö sille mitään, onkin sitten toinen juttu.
Helsingin kaupungin elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva pohtii Helsingin Uutisten kolumnissaan, miten ”laajennetut Espat” taipuvat talvikäyttöön ja houkuttelevatko ne lisäkävijöitä keskustaan.
– Ydinkeskustaa ympäröivät lukuisat infrahankkeet ovat aiheuttaneet sen, että ihmisten kokemus keskustan saavutettavuudesta on heikentynyt ja tämä on omalta osaltaan vaikuttanut siihen, että kävijämäärät eivät ole nousseet. Tämä taas on vaikuttanut keskustan liikkeiden kannattavuuteen.
– Liikenteessä käytetty aika on lisääntynyt ja tätä myötä olemme myös menettäneet yhden keskeisistä kansainvälisesti merkittävästä kilpailukykytekijästämme eli helppoudesta ja nopeudesta kaupungissa liikkumiseen, elinkeinojohtaja kirjoittaa.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Marja-Leena Rinkineva Tiina Oksala Helsingin Uutiset kävely- ja pyöräilytiet huoltoliikenne Helsingin Yrittäjät Esplanadi kuljetusliikkeet ruuhkat pysäköinti Helsingin kaupunki Yritykset Autoilu
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Autoilla pitää saada ja voida ajaa niiden käyttöiän loppuun – päästöttömään tai vähäpäästöiseen pakottaminen ei ole vaihtoehto

Vihreä paikallispoliitikko kannattaa autoilun tahallista hankaloittamista Helsingissä

Pääkaupungin liikenne kaaoksessa – vihreiden kuntapoliitikko sanoi sen suoraan: ”Vihreät on alusta saakka ollut yksityisautoilun vastainen liike”

Svenska Yle: Esplanadien kaventaminen tekee laivamatkailusta haasteen

Perussuomalaisten Antti Kangas: Yrittäjät arvostavat hallituksen vastuullista ohjelmaa
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarja: Suomen osuus maailman hiilipäästöistä on yksi promille ja Suomen pinta-alasta 75 prosenttia on metsää – ”Repikää siitä tieteelliset tosiasianne”
Ylen aamussa vierailleelta kansanedustaja Teemu Keskisarjalta tivattiin kantaa hallitukselta odotettavaan ilmastostrategiaan. Keskisarja totesi asian olevan hänelle yhdentekevä. - Perussuomalaisille luonnonsuojelu on luonnollinen, pyhä asia. Ilmakehäkiihkoilu sen sijaan on paholaisen keksintö. Se on EU:n anekauppaa, lähiluonnon raiskaamista ja hiilinielujen nieleskelyä. Ilmakehäkiihkon sfääreistä olisikin tehtävä paluu aidosti vihreälle metsäpolulle.

Teemu Keskisarjan kolumni: Luonnonsuojelijat vastaan ilmakehäkiihkoilijat

Seksuaalista väkivaltaa Saksassa torjuvat uimahallijulisteet saavat kritiikkiä – kuvissa ahdistelijoiksi esitetään valkoisia naisia ja miehiä
Kahdeksan alaikäistä tyttöä on joutunut seksuaalisen ahdistelun kohteeksi Saksan Gelnhausenin ulkouimalassa. Epäiltyinä on neljä syyrialaista miestä. Tapaus on herättänyt laajaa keskustelua Saksan uimahallien turvallisuudesta. Samalla Kölnin kaupungin uimahalleihin asennetut seksuaalisesta väkivallasta varoittavat julisteet ovat joutuneet arvostelun kohteeksi, sillä niiden katsotaan esittävän ahdistelijoina sellaisia ryhmiä, jotka tilastojen mukaan syyllistyvät näihin tekoihin kaikkein harvimmin.

Teemu Keskisarja: Seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta pitää ohjata riippumattomille ja puolueettomille medioille
Perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja Teemu Keskisarja esittää Yleisradion kutistamista siten, että seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta ohjattaisiinkin riippumattomille ja puolueettomille medioille. - Yle-veron maksajat jatkossa valitkoot itse rahoituskohteita omissa veroilmoituksissaan, Keskisarja linjaa.

Hallitus korjaa terveydenhuoltoa: Silmälääkärille pääsee nyt helpommin ja silmälasien uusimisesta tulee monelle halvempaa
Aikaisemmin optikot eivät ole voineet määrätä silmälaseja henkilöille, joille on tehty silmäleikkaus, vaan asiakas on jouduttu ohjaamaan silmälääkärin vastaanotolle. - Muutos lyhentää jonoja silmälääkäreille ja on tervetullut tilanteessa, jossa silmälääkäreistä on pula valtakunnallisesti, kertoo sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso.

Päivän pointti: Vanha valtamedia torjuu avoimen keskustelun – vetäytyi turvalliseen tilaan suojelemaan omia kehyskertomuksiaan

Purra: Väestönmuutos ei ole salaliittoteoriaa tai äärioikeistolaista – ”Tilastot kertovat armottomasti, kuinka ulkomaalaisväestö lisääntyy ja kasvaa, suomalaisväestö ei”
Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra listaa X:ssä, miksi puolue puhuu niin paljon Suomen demografisista muutoksista.

Antifaa epäillään aseellisesta hyökkäyksestä viranomaisia vastaan Teksasissa
Vasemmistolainen vihapuhe on johtanut aseelliseen väkivaltaan Yhdysvalloissa. Rajaturvallisuutta valvovia viranomaisia vastaan on viime päivinä tehty kaksi aseellista hyökkäystä. Ensimmäisen suoritti Antifan iskuryhmä, jossa oli mukana useita transnaisia. Toisessa yhteenotossa yksittäinen hyökkääjä menetti henkensä.

Antikainen: Purra pisti komission herroille luun kurkkuun Brysselissä
Euroopan komissio on jälleen nostanut esiin ajatuksen uudesta EU:n yhteisvelasta. Toisin kuin vuonna 2021, jolloin valtiovarainministerinä toiminut keskustan Annika Saarikko hyväksyi EU:n elpymispaketin mukisematta, nyt valtionvarainministerinä on Riikka Purra, joka pisti Brysselissä EU-herroille luun kurkkuun ja sanoi: ei käy.

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Suomi ei hyväksy uutta EU-yhteisvelkaa – ”Me emme kannata tällaisia järjestelyjä, me vastustamme niitä”
Valtiovarainministeri Riikka Purra sanoo, että epävirallista yhteisvelkakeskustelua on jo käyty tällä viikolla euroryhmässä. Purran mukaan Suomen hallituksen kanta asiaan on selvä: uutta yhteisvelkaa ei hyväksytä. - Jo hallitusohjelmaan on selvästi kirjattu, että Suomi edellyttää jokaisen jäsenmaan kantavan vastuuta omista veloistaan ja taloudestaan.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää