Marimekon hallituksen puheenjohtaja Mika Ihamuotila moittii rankoin sanamkääntein vihervasemmiston päätöstä Kaivokadun sulkemisesta. Päätös tekee autoilijoiden elämän entistä tukalammaksi. Myös Helsingin kaupunginhallituksen jäsen Mika Raatikainen (ps.) moittii päätöstä.

Marimekon hallituksen puheenjohtaja Mika Ihamuotila puuskahtaa Kaivokadun sulkemisasiasta. Hän käy asiaa läpi useammassa kirjoituksessa.

”Yksinkertaisesti aivan sairaan tyhmää. Pienen porukan päätös taas enemmistön tarpeita vastaan. Jos olisimme aikanaan investoineet keskustatunneliin, voisi tämä – ja keskustan kävelykatujen rajukin lisääminen – toimia. Mutta ilman tunnelia tämä on aivan mielipuolista”

Toisessa kirjoituksessa Ihamuotila tylyttää Helsingin olevan rakentamassa ”maailman huonoiten toimivaa kaupunkia”.

Kolmannessa kirjoituksessa Ihamuotila kirjoittaa: ”Me kauppiaat ja ravintolat olemme jo nyt kriisissä, koska keskusta tyhjenee. Miten monilapsinen perhe pärjää harrastusten kanssa? Autothan ovat kohta päästöttömiä.”

Helsingin keskustassa on useita Marimekon liikkeitä – Kampissa, Stockmannilla, Esplanadilla ja kauppakeskus Forumissa.

Keskustan yritystilat ovat pikku hiljaa tyhjenemässä. Asiasta on uutisoitu pitkin matkaa. Tämä ei näytä suuremmin haittaavan politiikan vasemman laidan toimijoita.

Raatikainen: ”yritysmaailma väistää, veroa maksavat autoilijat poistuvat maisemista”

Mika Raatikainen kirjoittaa:

– Helsinki ampuu itseään toiseenkin jalkaansa – vihervasemmiston äänin 7-6 tänään kaupunkiympäristölautakunnassa päätettiin henkilöautoliikenteen läpiajon sulkemisesta Kaivokadulla lähitulevaisuudessa. Enää ei riitä, että elokapinan pikku mussukat istuvat kaduilla milloin ja missä huvittaa, Espan liikenne on jumitettu puukarsinoilla ja mukulakivien päälle asvaltoiduilla pyöräteillä, Hämeentie on autioitettu, Lönnrotinkadusta on tehty jonkinlainen nastarengaskiellon koeajorata, mitä reunustaa aika sakea pyöräväylä maapallon pelastamiseksi ja melkein 200 parkkipaikkaa on lahjoitettu sähkömoppeleluille, joita myös skuuteiksi kutsutaan. Näin kuulemma kaupungin viihtyvyys paranee ja esimerkiksi rautatieaseman seudulla on ihanampaa oleskella ja muutenkin oleilla, silleen tekemättä mitään (paitsi ehkä rikoksia).

Raatikainen on harmissaan, ja näkee lopputuloksen Helsingin keskustan osalta synkkänä.

– Pahoittelut tästä, koitimme estää sekoilun mutta demokratia on puhunut – silloin yritysmaailma väistää, veroa maksavat autoilijat poistuvat maisemista ja kaupungissa saa oleilla missä huvittaa. Jos uskaltaa.

SUOMEN UUTISET