Kiinan lompsa lävähtää helposti auki, kun kyse on Uudesta Silkkitiestä. Helppo raha on jo sokaissut monen päättäjän pään. Jos velallisen maksut jäävät rästiin, muuttuu Kiinan ääni kellossa ja veljestä tuleekin veljenpoika.

Montenegro halusi rakentaa syystä tai toisesta 40 kilometrin pätkän moottoritietä. Kansainvälinen valuuttarahasto ja Euroopan investointipankki kieltäytyvät lainaamasta tarvittavia rahoja. Kiinalaispankki kaivoi kuvettaan ja löi pöytään vaaditun summan.

Montenegrolla oli vaikeuksia jo lainan ensimmäisen erän takaisinmaksussa. Laina muutettiin euromääräiseksi ja miljardin euron velka suojattiin valuuttakurssien muutoksilta. Se pitäisi maksaa pois 14 vuoden kuluessa.

Jos maksut yhä takkuavat, Montenegron ainoa satama saattaa siirtyä kiinalaisten omistukseen. Kyseessä ei ole aivan läpihuutojuttu, sillä Montenegro on NATO:n jäsen.

Moottoritie on kuuma

Sopimus moottoritien rakentamisesta on suurilta osin salainen. Tämä on herättänyt epäilyksiä varojen väärinkäytöstä. Joka tapauksessa sopimuksen sai tiettävästi yritys, jolla on koplauksia valtion aikaisempiin johtohenkilöihin. Varmuutta asiasta ei ole niin kauan kuin sopimuksen sisällöstä ei ole varmaa tietoa.

– Olemme ehkäpä ainoa maa Euroopassa, jolla ei moottoritietä ole, joten totta kai tarvitsemme sellaisen. Tosin emme tällaista: moottoritie maksaa melkein miljardin eikä vie mistään mihinkään, sanoo riippumatonta korruption vastaista liikettä edustava Lazar Grdinic.

Kiinalla etsii nopeinta tietä Eurooppaan

Kiina on ainakin vuosikymmenen etsinyt satamaa Kroatiasta, Albaniasta tai Montenegrosta. Vielä ei ole tärpännyt. Satama Adrianmeren rannalla nopeuttaisi osaltaan yhteyksiä keskiseen Eurooppaan.

Kiinalainen yritys omistaa jo Pireuksen sataman Kreikassa ja sieltä on tarkoitus ulottaa Uusi Silkkitie nopeiden raide- ja maantieyhteyksien avulla Budapestiin. Kannattaa ehkä muistaa, että Kreikkakin on Naton jäsen.

Kiinalla on läheiset välit myös Serbiaan, jonka on tulkittu olevan enemmän tai vähemmän Venäjän linnoitus Balkanilla. Serbia kuitenkin nimittää Kiinaa ulkopolitiikkansa ”neljänneksi tukipylvääksi”. Veljellisenä apuna Kiina on toimittanut Serbiaan muun muassa 1 200 kasvojentunnistuksella varustettua peltipoliisia eli liikennekameraa.

Presidentti ja kommunistisen puolueen pääsihteeri Xi Jinping julkaisi Uusi Silkkitie -hankkeen (Belt and Road Initiative) vuonna 2013. Kiinan on määrä sijoittaa väylähankkeisiin lähinnä Euroopassa ja Afrikassa vajaat 1 000 miljardia dollaria. Balkanin hankkeisiin Kiina on tähän mennessä investoinut 32 miljardia euroa kaikkiaan 135 hankkeeseen.

SUOMEN UUTISET