
Maapallon lämpenemisen kohtalon ratkaisevat kehittyvät maat, eivät suomalaiset pikkukunnat
Siitä, että ilmastonmuutos on yksi suurimmista globaaleista haasteista, alkaa olla yhteisymmärrys. Kokonaan toinen kysymys on se, kuinka suurella panoksella sellaisten maiden kuin Suomi on järkevää osallistua hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Ajattele globaalisti, toimi paikallisesti -ajattelutapa ei välttämättä tuota järkevää lopputulosta.
Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho otti jo aiemmin muun muassa Suomen Uutisissa kantaa siihen, että hiilipäästöjen vähentäminen yhdessä maassa ei välttämättä johda koko maapallon päästöjen vähentymiseen. Suomalaisen teollisuuden korvaaminen kiinalaisella, jonka päästöt tuotettua yksikköä kohti ovat suuremmat kuin Suomessa, johtaa vain siihen että siinä häviävät sekä Suomi että ilmasto.
Ilmiö tunnetaan nimellä hiilivuoto. Euroopan unionin harjoittama päästökauppa vähentää päästöjä Euroopassa, mutta lisää niitä siellä, minne Eurooppa on ulkoistanut kulutustavaroidensa tuotannon.
Vielä älyttömämpää peiton jatkamista toisesta päästä hölmölän tyyliin on pyrkiä vähentämään rajusti hiilidioksidipäästöjä jossain kunnassa tai kaupungissa ja ostamalla hiilidioksidipäästöjä aiheuttavat tuotteet muualta.
Yksi hyvä esimerkki tästä on Mynämäki. Toimittaja Pasi Jaakkonen kertoo viikonlopun Ilta-Sanomissa (ei verkossa), kuinka pieni Mynämäen kunta Varsinais-Suomessa on eturivissä Suomen ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Se on osallistunut jo kymmenen vuotta Suomen ympäristökeskuksen Hinku (hiilineutraali kunta) -hankkeeseen, jossa 41 kuntaa pyrkii leikkaamaan kasvihuonekaasupäästöjään peräti 80 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.
Monet ilmastoteot ovat moraalista poseeraamista
Yhden mynämäkeläisen taakka maapalloa lämmittävästä ilmastonmuutoksesta on 8,2 tonnia hiilidioksidia vuodessa. Mynämäkeläisiä, kuten meitä muitakin, kannustetaan tekemään vähähiilisiä valintoja, kuten lopettamaan lihan syönti ja ajamaan polkupyörällä. Jaakkonen muistuttaa, että tällaisilla ilmastoteoilla ostamme sosiaalista hyväksyntää ja puhdistamme omaatuntoamme.
– Niille on yhteistä se, että ne eivät vaadi meitä luopumaan paljosta. Siksi meidän on kepeää tuudittautua tyytyväisyyden tunteeseen, mitä biohajoavan muovipussin valitseminen kaupan kassalla tarjoaa.
Jaakkosen muistuttaa siitä, että todellinen ilmastoteko olisi vähentää lentämistä, mutta EU-tason toimet loistavat poissaolollaan. Nelihenkisen perheen Thaimaan lomalennon päästöt vastaavat 160 000 kilometriä ajoa tavallisella suomalaisella perheautolla. Sen verran perheautolla ajetaan keskimäärin kymmenessä vuodessa. Myös naudanlihaa voisi keskivertokuluttaja syödä yhden Phuketin lomalennon hiilipäästöillä peräti yhdeksän vuotta.
Jaakkosen mielestä 4-5 prosentin vuosivauhdilla kasvava lentomatkustaminen on hyväksytty urbaaniin elämäntapaan kytkeytyvä kuluttamisen muoto, johon poliitikot eivät rohkene tai halua puuttua. Lentäminen on nopeimmin kasvava hiilidioksidipäästöjen lähde.
Mitkä hiilidioksidipäästöjä tuottavat elämäntavat media ja poliittinen eliitti nostaa puheenaiheeksi, saattaa heijastella median ja muun eliitin omia elämäntapoja. Kansainvälinen, urbaani ja usein liberaali väki lentää paljon, mutta saattaa syödä kasvispainotteisesti ja kulkea päivittäiset työmatkat julkisilla. Tyypillinen perussuomalainen syö lihaa ja ajaa autoa päivittäin, mutta viettää lomat suomalaisella kesämökillään Phuketin sijaan.
Uusi versio valkoisen miehen taakasta
Jaakkosen mielestä kulutusmuutoksia perustellaan ”ilmastojohtajuudella”, eli vaatimuksella siitä että rikkaimmat maat näyttävät esimerkkiä muille maille.
– Se on 2000-luvun sovellutus 1800-luvun valkoisen miehen taakasta. Kehittyneen lännen pitää näyttää esimerkkiä kehittyville maille, Jaakkonen irvailee ja mainitsee yhtenä esimerkkinä sähköautot.
– Maapallon mittakaavassa se on valohoitoa, kun luvut lyödään pöytään, Jaakkonen huomauttaa.
Optimistisesti sähköautoiluun suhtautuva Bloomberg ennustaa sähköautoistumisen leikkaavan öljyn kulutusta 7,3 miljoonaa tynnyriä päivässä vuonna 2040. Luku voi kuulostaa suurelta, mutta isossa kuvassa sen merkitys sulaa, väittää Jaakkonen.
Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n mukaan maailman päivittäinen öljynkulutus nimittäin nousee samanaikaisesti kuusi miljoonaa tynnyriä. Kehittyvien maiden energiankulutus peittää alleen rikkaiden maiden sähköautojen hyödyt.
Jaakkosen haastattelema St1:n perustaja Mika Anttonen pitää sähköautoja lillukanvarpuina. Anttonen uskoo että vain metsittäminen voi vähentää riittävästi hiilidioksidia ilmakehästä.
Anttosen mukaan ilmastonmuutosta ei ratkaista suomalaisten kulutustapojen muutoksilla, Teslojen ostamisella tai hiilivapailla suomalaiskunnilla.
– Avainasemassa on afrikkalainen kaupunkiin muuttava perhe. Heillä ei ole mahdollisuutta valita ilmastoystävällisiä ratkaisuja, joten meidän on autettava heitä ne tekemään. Ilmastonmuutos ratkaistaan Afrikassa, ei Mynämäellä, Anttonen sanoo Ilta-Sanomille.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Viikon suosituimmat


Maahanmuuttaja joutuu jatkossa itse maksamaan opiskelustaan lukiossa ja ammattikoulussa
Kolmansista maista tuleville ammattikoulussa tai lukiossa opiskeleville henkilöille on tulossa lukuvuosimaksut. Jatkossa oleskeluluvan myöntäminen opiskelua varten edellyttää myös koulutuksen järjestäjän määräämien maksujen suorittamista.

Reijonen: Nyt jysähti todellinen ilosanoma autoilijoille
Kansanedustaja Minna Reijonen piti eduskunnan salipuheessaan tulevaa polttoaineiveron kevennystä yltiösuperhienona juttuna. Polttoainevero laskee noin 50 miljoonaa euroa ensi vuonna.

Tehtaita nurin, työpaikat kiven alla – Saksan hallitusta vaaditaan luopumaan ”ilmastososialismista” lasten tulevaisuuden pelastamiseksi
Lähes paikoilleen jämähtäneen energiakäänteen jättikulut romuttavat saksalaista sosiaalivaltiota. Saksan suurimman päivälehden päätoimittaja vaatii liittokansleri Merziä luopumaan ”ilmastososialismista” saksalaisten lasten tulevaisuuden pelastamiseksi. Teollisuudessa pakataan laukkuja.

Päivän Pointti: Yle lietsoo nyt pelkoa Euroopan muka vallanneesta ”laitaoikeistosta” ja johtaa taas harhaan

Ranskalaiskirjailija varoittaa: Muslimiveljeskunta haluaa tehdä Euroopasta sharia-lakiin perustuvan kalifaatin
Muslimiveljeskunta pyrkii kasvattamaan valtaansa Euroopassa erityisesti yliopistojen kautta. Keskeisiä yhteiskunnallisia päätöksiä voidaan ohjailla vaikuttamalla tuleviin päättäjiin. Pitkän aikavälin tavoitteena järjestöllä on perustaa Eurooppaan sharia-lakiin ja islamilaiseen talousjärjestelmään perustuva kalifaatti. Se voisi onnistua vasemmiston vanavedessä.

Antikainen: Äänioikeus vain Suomen kansalaisille
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen on tehnyt eduskunnassa lakialoitteen, jossa hän esittää äänioikeuden rajaamista kunta- ja aluevaaleissa vain Suomen ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden sekä Islannin ja Norjan kansalaisille.

Purra syyttää keskustaa törkeästä maalittamisesta ja tappouhkauksista: ”Hävetkää”
Valtiovarainministeri, perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra syyttää keskustaa kansanedustajien maalittamisesta ja kertoo, että raju häirintä ulottuu myös perheenjäseniin. Hän painottaa, että tappouhkaukset ja pelottelukuvasto vaarantavat demokratian, ja vaatii keskustan paikallistoimijoita lopettamaan ylilyönnit.

Demarit huolissaan ulkomailla syntyneiden työntekijöiden määrän kasvusta – Bergbom: ”Kuinka se voi olla näin, sosialidemokraatit?”
Demareiden lempihuvituksiin kuuluu syytellä muita oman hallituspolitiikkansa aikaansaannoksista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom selittää asiasta huolestuneille SDP:n kansanedustajille, miten on mahdollista, että Suomeen on vuonna 2023 tullut paljon työperäisiä maahanmuuttajia.

Totuus on tekijän silmissä – Yle tulkitsee maailmaa sellaisena kuin toimittaja haluaisi sen olevan
Uutisia tuottavat ja välittävät (ainakin toistaiseksi) ihmiset ja maailman tapahtumat ovat siten aina tavalla tai toisella suodattuneita. Luontevaa kuitenkin olisi, jos verorahoilla jyvitetty uutistoiminta pyrkisi ponnekkaan aidosti monipuoliseen, eri näkökantoja esiin tuovaan raportointiin. Maailma muuttuu ja toivottavasti Yle sen mukana.