Suurvallat varustautuvat edelleen sotiin, joissa on kyse materiaalisista arvoista. Facebook tekee toisin. Yhtiö haluaa valloittaa ihmisten mielet ja pyrkii haalimaan ne virtuaalimaailmaansa eli metaversumiin. Uusi uljas keinotodellisuus julkistettaneen torstaina.

Facebook on amerikkalaismedian mukaan muuttamassa nimensä torstaina 28.10. Nimenmuutos on osa kampanjaa, jolla yhtiö murtautuu ihmisten mieliin yhä väkevämmin kaiken sosiaalisen median valtiaana. Tällöin Facebookin yhteen ja yhtenäiseen virtuaalimaailmaan sijoittuisivat myös Whatsapp, Instagram ja virtuaalimaailmassa liikkumiseen tarvittavat VR-kilkkeet.

Facebook on ilmoittanut työllistävänsä metaversuminsa kehittämiseen 10 000 henkilöä pelkästään EU:n alueelta lähivuosina. Investoinneista hyötyvät ennen kaikkea Saksa, Ranska, Italia, Espanja, Puola ja Irlanti. Facebookin panostukset ovat menossa kovasti samaan suuntaan kuin EU:n elvytysrahaston rapiat 800 miljardia euroa.

Rekrytoinnit voivat olla myös yritysostoja ja siinä tapauksessa suomalainen Varjo Technologies olisi vahvoilla. Yhtiö valmistaa maailman parhaat metaversumissa liikkumiseen tarvittavat VR-lasit. Varjo on äskettäin julkistanut kuluttajaversion ammattikäyttöön tarkoitetuista laseistaan.

Kilpajuoksu metaversumiin alkamassa

Metaversumi-sana on peräisin tieteiskirjailija Neal Stephensonilta ja tarkoittaa tänään kolmiulotteista verkko- ja serveritodellisuudessa sijaitsevaa tilaa, jossa ihmiset voivat olla yhteydessä toisiinsa ja työskennellä. Idea sinänsä ei ole uusi ainakaan heille, jotka vuosituhannen vaihteessa viettivät aikaansa vaikkapa Habbo Hotelissa.

Facebook ei ole kertonut siitä, miltä tuleva metaversumi näyttää. Todennäköisesti laatikkopäät eivät siellä enää seikkaile. Yhtiön mukaan metaversumin kehittämiseen tarvitaan moniosaajainsinöörejä, joita nyt siis etsitään ympäri eteläistä Eurooppaa.

Facebook ei ole yksin valloittamassa ihmisten sielunmaailmaa. Omaa metaversumiaan suunnittelevat ainakin Microsoft, Roblox ja Epic Games. Luulisi hankkeen kiinnostavan myös Amazonia, ihan puhtaan kaupallisista näkökohdista.

SUOMEN UUTISET