Artikkeli kuva

KUVAKAAPPAUS/YOUTUBE

Miksi mainoksetkin ovat identiteettipolitiikkaa, vaativat moninaisuutta ja esittävät keinotodellisuuden ainoana oikeana tapana olla ja elää?

06.05.2025 |08:50

Ruotsidemokraatteja lähellä olevan Samnytt-verkkolehden pääkirjoituksessa pohditaan mainosten maailmaa ja niiden antaman mielikuvan suhdetta reaalimaailmaan. Heijastavatko mainokset vallitsevaa todellisuutta vai ideologisesta värittynyttä, poliittisesti korrektiksi oletettua narratiivia?

Mainoksissa esitetään kerta toisensa jälkeen etnisesti sekoittuneita  perhekuvioita, jotka eivät välttämättä ole valtavirtaa oikeassa elämässä. Kenelle nämä mainokset on suunnattu ja miksi? Miten mainostajan optimaaliseksi mieltämä keinotodellisuus oikeasti edistää esillä olevan tuotteen tai palvelun menekkiä?

– Jos moninaisuutta puolustetaan vapautena, jossa kuka tahansa saa elää rinta rinnan kenen kanssa haluaa, niin miksi silloin tietynlaista moninaisuutta esitetään vaatimuksena ja ainoana oikeana tienä? Ja jos tavoitteena on integraatio, niin miksi maahanmuuttajien odotetaan samaistuvan vain ihmisiin, joilta he itse näyttävät, Samnyttin pääkirjoituksessa pohditaan.

Aito moninaisuus perustuu yksilönvapauteen

Pääkirjoitus toiminee yhteiskunnallisena puheenvuorona, joka haastaa vallitsevia moninaisuuden ja integraation diskursseja. Aito moninaisuus perustuu yksilönvapauteen, eikä ideologiseen vaatimukseen. Tässä mielessä Samnyttin ulostulon voi nähdä vasemmistolaisen identiteettipolitiikan kritiikkinä.

Mainosten henkilömaailma perustuu luultavasti oletukseen, että ihminen haluaa samaistua vain heihin, jotka jakavat saman ulkonäön. Tällainen olettama ei edistä aitoa integraatiota – voi jopa toimia toisinkin päin.

Itse asiassa ulkonäköön perustuvat nykymainokset ovat uusi essentialismin muoto, jossa ihmiset edelleen määritellään ulkoisten piirteiden perusteella, vaikkakin pääsääntöisesti positiivisessa hengessä.

Kuluttajillakin on oikeutensa

Samnyttin mukaan mainoksissa esiintyvät henkilöt eivät ole neutraaleja. Kyseessä on arvopohjainen valinta. Mainostava yritys haluaa tai kokee viisaimmaksi toimia varmimmalla mahdollisella tavalla, koska “se on heidän oikeutensa”.

– Meillä kansalaisina ja kuluttajina on omat oikeutemme esittää kysymyksiä, kun totuutta vääristellään monimuotoisuuden nimissä ja se esitetään yleisesti hyväksyttynä. Ilman, että meitä heti haukutaan idiooteiksi tai muuten vaan nimitellään, Samnytt toteaa.

SUOMEN UUTISET


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Viikon suosituimmat

2.
Suomen uutiset logo

MTV Uutiset otti selvää, mistä maista suomalaisiin korkeakouluihin haetaan – Halla-aho: “Kukaan muu kuin toimittaja ei luullut, että Suomeen tultaisiin opiskelemaan länsimaista”

30.04.2025 |12:47
6.
Suomen uutiset logo

Maahanmuuton kustannukset ovat massiivisia – kansanedustaja Strandman: Suomessa maahanmuuton hintalappu on arviolta 10,5 miljardia euroa vuodessa

02.05.2025 |16:43
7.
Suomen uutiset logo

Nigel Faragen maahanmuuttokriittinen Reformipuolue murskavoittoon Britannian paikallisvaaleissa – pääministeri Keir Starmer nöytyy, sanoo ymmärtävänsä äänestäjien raivon perinteisiä puolueita kohtaan

03.05.2025 |11:05

Uusimmat

PS Naiset 1/2025

Mainos kuva

Lue lisää

Perussuomalainen 1/2025

Mainos kuva

Lue lisää