

LEHTIKUVA
Ministeri Ranne historiallisesta Nato-kokouksesta: Suomen liikenneinfran vahvistaminen lopullisesti osaksi Naton liikennejärjestelmäsuunnittelua
Ensimmäinen Suomessa järjestettävä iso Nato-kokous polkaistiin käyntiin maanantaina Tampereella. Liikenteen suunnitteluryhmien hyshys-tapaamiseen osallistuu sata jäsenmaiden asiantuntijaa. – Liikennejärjestelmämme kiinnostaa Natoa hyvin paljon, totesi liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kokouksen tiedotustilaisuudessa.
Nato-maat kokoustavat Tampereella salaisissa paikoissa logistisista asioista, joista ei juurikaan voi kertoa. Se kuitenkin tiedetään, että perjantaihin kestävässä liikenteen suunnitteluryhmien kokouksessa käsitellään ainakin siviili- ja sotilasliikenteen yhteistyötä sekä liikenteen resilienssiä.
Resilienssi tarkoittaa kykyä sopeutua joustavasti muuttuviin tilanteisiin. Siitähän kriiseistä selviämisessä perimmltään on kyse.
Kaikki tiet vievät Natoon
– Se miten me täällä kansallisesti päätämme käyttää infrarahoitustamme ja miten päätämme rakentaa liikennejärjestelmäämme kiinnostaa Natoa hyvin paljon, totesi liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne maanantaina tiedotustilaisuudessa Tampereella.
– Kokous paitsi tiivistää liikennesektoriyhteistyötä jäsenmaiden välillä, myös liittää Suomen liikenneinfran vahvistamisen lopullisesti laajaan Naton koko liikennejärjestelmäsuunnitteluun.
– Inframme on mahdollistettava suurten ihmisjoukkojen siirtäminen ja raskaiden panssariajoneuvojen liikkuminen, Ranne painotti.
Pohjoismainen yhteistyö ensiarvoista
Erityisen tärkeätä Naton liikenneyhteistyön puitteissa on Suomen yhteistyö Ruotsin ja Norjan kanssa. Pohjoismailla on paljolti samansuuntainen näkemys siitä, miten liikenneinfra parhaiten palvelisi sekä siviili- että sotilasliikennettä.
Ranteen mukaan uusi aika ja uudet yhteistyön muodot vaatisivat myös siirtymistä pois venäläisestä rautatieliikenteen perinteestä.
– Kaksikäyttöinfra ja suunnitelmallinen siirtyminen tsaarinaikaisesta raideleveydestä eurooppalaiseen ovat ajankohtaisempia kuin koskaan.
Liikennejärjestelmät osa kokonaisturvallisuutta
Toimiva liikenneinfrastruktuuri on olennainen osa maamme huoltovarmuutta ja kokonaisturvallisuutta. Ranteen mukaan on tärkeätä tehdä kaikille kansalaisille selväksi, että infraa rakennetaan ja se palvelee jokaista kansalaista ja se kestää myös poikkeusolot.
Tampereella kokoontuvat siviili-ilmailun, maaliikenteen ja meriliikenteen suunnitteluryhmät. Työhön osallistuu yhteensä lähes sata edustajaa Naton pääesikunnasta ja 29 eri maasta. Kokouksen järjestämisestä vastaa liikenne- ja viestintäministeriö.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- maaliikenne siviili-ilmailu Kaksikäyttöinfra liikennejärjestelmäsuunnittelu liikennejärjestelmä Liikenteen suunnitteluryhmien kokous yheistyö Ruotsin ja Norjan kanssa eurooppalainen raideleveys liikenneinfra kokonaisturvallisuus meriliikenne poikkeusolot Pohjoismaat Lulu Ranne Norja Ruotsi perussuomalaiset nato
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Niemen ratkaisut Suomen sotilaalliseen turvallisuuteen ja puolustukseen: Reservi, Nato ja yhteistyö Yhdysvaltain kanssa

Perussuomalaiset kannattavat Naton huippuosaamiskeskusta Kainuuseen

Tomi Immonen Naton kokouksessa Virossa: ”Venäjä muodostaa pitkäkestoisen turvallisuusuhan Euroopalle”

Ministeri Lulu Ranne: Näin Suomi toimisi, jos tänne hyökättäisiin (video)

Naton parlamentaarinen yleiskokous Suomeen 2027 – perussuomalaisten Immonen: Täysjäsenyyttä ei toteuteta kirjekurssilla
Viikon suosituimmat

Opettaja-kirjailija Arno Kotro kertoo, kuinka edistyksellinen kiihko pilasi koulut
Arno Kotro kertoo nyt, mikä Suomen koulumaailmassa on mennyt pieleen: digiloikat, ilmiöoppimisen pakkosyöttö, arvosanojen ja kokeiden romuttaminen – ja kokonaisen sukupolven muuttaminen pedagogisten villitysten koekaniineiksi. Kuten Pisa-tulokset osoittavat, outojen muoti-ilmiöiden ottaminen osaksi opetusta on ollut massiivinen virhe.

Kansanedustaja Eemeli Peltonen menehtyi tänään eduskunnassa

Turvetuotannon alasajo sulkee tehtaita Suomessa – Keskisarja: Turve pitää nostaa pannasta
Jokainen valistunut ihminen tietää, että turve on uusiutuva luonnonvara ja että Suomen turvesoissa on lähes Pohjanmeren öljyn suuruinen energia hyödynnettävissä, toteaa perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Teemu Keskisarja. Keskisarja pitää suurena ongelmana sitä, että turveyrittäjät ovat jo lyömässä rukkasia naulaan. Neovasta (entinen Vapo) eläkkeelle jäävä johtaja Ahti Martikainen on puolestaan jo vuosia varoittanut päättäjiä turpeen liian nopeasta alasajosta.

Espanjalaiskaupunki julisti muslimien julkiset juhlat pannaan – ”Paikallisen kristillisen perinteen vastaista”
Maahanmuutto ja monikulttuurisuus nostattavat tunteita ja ovat kiihkeiden erimielisyyksien ja jopa väkivaltaisten yhteenottojen taustalla Espanjassa. Kuten enenevässä määrin koko Euroopassa. Vieraalle vyörytykselle halutaan panna piste ja kunnioittaa omia paikallisia arvoja sekä perinteitä.

Suomi-media saa tylytystä uutuuskirjassa – Halla-ahon mukaan toimittajia vaivaa vallasta humaltuminen ja yliherkkyys
Suurella osalla suomalaisista toimittajista on vakavia henkisiä ongelmia minun ja perussuomalaisten kanssa, Jussi Halla-aho sanoo tuoreessa elämäkertakirjassaan. Toimittajien kiihko perussuomalaisia kohtaan on toisaalta voinut saada monet ihmiset kiinnostumaan perussuomalaisista.

Suomi ajoi alas turvetuotantonsa viherhumpan tahtiin – Polvinen: ”Edellisen hallituksen päätökset johtivat siihen, että Italiassa mafia juhlii ja turvetuottajat Suomessa menettivät työpaikkansa”
Perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen nostaa Italian myrkkyjäteongelman varoittavaksi esimerkiksi viherhumpan aiheuttaman päästövimman ennalta-arvaamattomista seurauksista. Ilmastoideologian aiheuttama turvetuotannon alasajo saattaa johtaa siihen, että Suomessakin joudutaan turvautumaan epätoivoisiin ratkaisuihin, jotta suomalaisten kodit eivät jäätyisi talvella.

Antikainen selvitti Elokapinan kesäkuun kolmipäiväisen mielenosoituksen kustannukset: Hintalappu veronmaksajille lähes 260 000 euroa
Perussomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pyysi Poliisihallitukselta selvitystä Elokapinan mielenosoitusten aiheuttamista kustannuksista. Helsingin kesäkuun 2025 mielenosoitus maksoi lähes 260 000 euroa.

Purra: ”Kyllä riittää tässä maassa hommia puolueella, joka ei halua kupata veronmaksajan selkänahasta etuoikeuksia eikä totella kaiken maailman intressitahoja”
Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra nostaa esille toimittaja Ari Korvolan kirjan Tuppeensahattu Nuorisosäätiö, joka kertoo keskustaa lähellä olevan Nuorisosäätiön rikosvyyhdistä. Kirjan tärkeimpänä ansiona Purra pitää kuvausta siitä, miten rakenteellinen, poliittinen korruptio Suomessa toimi.

Saksa ei sittenkään pärjännyt – Merkelin kutsu maailman pakolaisille ylikuormittaa saksalaisten sosiaali- ja terveyspalveluja
Saksassa tehdään tiliä Merkelin kymmenen vuotta sitten aloittamasta maahantulopolitiikasta. Elämään on tullut väriä, mutta voimavarat alkavat loppua. Koska sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjien määrä on maahantulijoiden paljouden myötä kasvanut, mutta maksajien määrä ei ole vastaavasti lisääntynyt, niin palveluja ehdotetaan karsittavaksi. Hyvältä ei näytä myöskään rikostilastojen valossa.
