Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) jatkaa Heidi Hautalan (vihr.) lähdön jälkeen hallituksessa Greenpeacen asiamiehenä. Näin sanoo perussuomalaisten työmies Matti Putkonen.

– Kyllösen kommentit osoittavat, että hänen asiantuntemuksensa ei yllä liikenneministerien tehtävien vaatimalle tasolle. Hän jatkaa hallituksessa Greenpeacen ”asiantuntijana” ja juoksupoikana”, Putkonen sivaltaa Perussuomalaisen haastattelussa.

Kyllönen on väittänyt julkisuudessa, että valtion kokonaan omistama Arctia Shipping on toiminut kansainvälisillä vesillä veronmaksajien varoilla. Äskettäin hän vaati yhtiöön jopa erityistilintarkastusta sen liiketoimien tulojen ja menojen selvittämiseksi.

Putkonen muistuttaa, että nythän vasta Arctia Shipping on noussut kannattavaksi yhtiöksi ja nimenomaan kansainvälisillä toimillaan: monitoimimurtajien Fennican ja Nordican käyttöasteet olivat viime vuonna 98 prosenttia, mistä 126 vuorokautta kertyi kahdelle alukselle kotivesiltä ja 549 vuorokautta ulkomailta.

– Nyt Kyllönen ajaa kaikille murtajille vain 120-150 päivän tienestejä kotivesien tuntumassa. Se takaisi, että kaikkien murtajien käyttöaste jäisi 20 prosenttiin ja kaikki toiminta tapahtuisi tappiollisesti verorahojen turvin.

– Tämä on käsittämätön linjaus, joka varmistaa tappiot kyseiselle toimialalle, alan teollisuudelle ja kansantaloudelle. Se paljastaa vasemmistovihreiden ajatukset suomalaista teollisuutta kohtaan, Putkonen jyrähtää.

Kyllönen syö koko arktisen alan tulevaisuutta

Putkosen mielestä nyt pitäisi päinvastoin lisätä Suomen jäänmurtajien kansainvälistä yhteistyötä. Suomella on siinä kansainväliset mitat ylittävää taitoa.

– Kaikkien murtajien pitäisi olla monitoimimurtajia, Putkonen esittää.

Putkonen moittii Kyllöstä ankarasti, kuinka hän ei pikku ”Liisan ihmemaassaan” ymmärrä yhtään, kuinka kansainvälistä toimintaa aloittava yritys toimii. Kuinka Arctia Shipping on ponkaissut valtion elätistä voittoa tekeväksi yritykseksi, joka tuo valtiolle tuloja. Ja kuinka se auttaa Suomea monella alueella.

– Suomi on arktisen tekniikan suuri osaamiskeskittymä. Toimialan pitäisi antaa kehittyä. Arctia Shipping avaa sille uusia väyliä telakoita ja öljyntorjuntaa myöten. Mutta mitä tekee Kyllönen? Hän vaatii yhtiöön erityistilintarkastusta ja vaatii, että sen toiminta rajoitetaan kotivesille. Ja että yhtiö pitäisi hajottaa! Viherkiimassaan hän ei talouden tosiasioita. Nämä tiedot ovat julkisia ja avoimia kaikille ministereille.

– Tämä leikkiminen heijastuu heti markkinoille! Kilpailijat sieppaavat Kyllösen lausuntoja ja kysyvät Shelliltä, luotatteko yhtiöön, jonka valtio-omistaja vaatii yhtiöön erityistilintarkastusta? Onko siellä kaikki kunnossa? Ja joka voidaan hajottaa ja jonka toiminta voidaan rajoittaa Itämerelle? Shellille Arctia Shipping on pikkutekijä: jonossa on kymmeniä yrityksiä. Mutta he haluavat suomalaista osaamista, koska meillä on sitä ja myös öljyntorjunnassa meillä on hyvä maine. Ministeri syö koko toimialan uskottavuutta ja alan koko toimintaketjun kasvun tulevaisuutta aina telakoita ja niiden alihankkijoita myöten, Putkonen muistuttaa.

VELI-PEKKA LESKELÄ