Toimistohuumorista tuttu Dilbert-sarjakuva on yllättäen poistettu 77 yhdysvaltalaisesta sanomalehdestä. Yli 30 vuotta ilmestyneen sarjakuvan luoja Scott Adams huomauttaa, että Dilbertin cancelointi tapahtui samoihin aikoihin, kun sarjakuva oli alkanut vitsailemaan wokelle. Kymmenien lehtitalojen suuromistaja Lee Enterprises -konserni irtisanoutui kertaheitolla yhteistyöstä Dilbertin piirtäjän kanssa, eikä kommentoinut syitä sen tarkemmin. Adamsille oli jo vihjailtu aiemmin, ettei woken ottaminen satiirin kohteeksi miellytä kaikkia. Piirtäjä itse sanoo, ettei hänen satiirinsa ota varsinaisesti poliittista kantaa, vaan osoittelee arkisen organisaatiokulttuurin koomisuutta. Hänen mukaansa woke-ilmiö ja “vastuullisuus” ovat tunkeutuneet työelämään niin läpikotaisin, että niistä on luontevaa ammentaa Dilbert-huumoria.

Dilbert-sarjakuvan luoja Scott Adams ilmoitti, että hänen sarjakuvansa on vedetty pois 77 sanomalehdestä. Adams on tehnyt korporaatiomaailmalle ja työelämän muoti-ilmiöille vitsailevia sarjakuvia jo vuodesta 1989 lähtien.

Lähes 100 sanomalehtitaloa omistava yhdysvaltalainen Lee Enterprises irtisanoi kertaheitolla sopimuksensa Dilbertin piirtäjä Adamsin kanssa. Konserni ei kommentoinut tarkemmin niitä syitä, jotka johtivat päätökseen.

Adams itse kommentoi tapausta: “Luulen, että kyse on laajemmasta sarjakuvien tarkastamisesta. Se, miten he arvioivat sarjakuvien suosiota, sitä ei ole kerrottu ulkopuolisille.” Hän kertoi myös, että Lee Enterprises oli irtisanonut yhteistyönsä myös joidenkin muiden sarjakuvien kanssa. Jokainen päätös oli kuitenkin tehty yksitellen.

Dilbert-strippi, jossa robottiin asennetaan wokettamis-mikrosiru:

Johtiko vitsailu wokesta cancelointiin?

Adams huomautti, että irtisanominen tapahtui samoihin aikoihin, kun sarjakuvissa oli esiintynyt vitsailua “wokesta”. Tätä aiemmin Dilbert on ilmestynyt tuhansissa sanomalehdissä ja kymmenissä maissa ympäri maailmaa. Varsinkin Yhdysvalloissa sarjakuva on ollut ilmiömäinen, sillä sen pohjalta on tehty kymmeniä kirjoja, tv-animaatioita, videopeli, sekä sadoittain oheistuotteita.

Sarjakuva on seurannut aikaansa yli 30 vuotta, ja se on ammentanut satiirin aiheita ajankohtaisista organisaatiomaailman ilmiöistä kuten muodikkaista johtamisopeista, konsulttien myymistä ratkaisuista ja digitalisaatiosta. Kuluneen kuukauden aikana Adams alkoi satirisoimaan woke-kapitalismiin liitettyä korporaatiomaailman ESG-liikettä (“environmental, social, governance”).

Esimerkiksi tuoreessa Dilbertissä hahmot miettivät, että uuden tuotantolaitoksen avaaminen nostaisi hiilidioksidipäästöjä ja laskisi yrityksen ESG-vastuullisuuspisteytystä. Päästöjen kompensoimiseksi toinen hahmoista ehdotti diversiteetin lisäämistä yhtiön hallitukseen. HR-päällikkö kysyy: “Miten paljon hiilidioksidipäästöjä ajattelit lisätä?”. “Yhden muunsukupuolisen hallitusjäsenen verran.”, kuului vastaus.

Adamsin mukaan oli vain ajan kysymys, milloin woke-vitsit päätyivät osaksi Dilbertin teemoja: “Kaikki woke ja vastaava, joka tunki läpi ESG:stä… se päätyi myös osaksi bisnesmaailmaa. Siitä tuli relevantti aihe myös Dilbertille.”, hän kommentoi.

Piirtäjän mukaan monet lehdet valittivat hänelle, etteivät heidän lukijansa tykänneet uudesta sisällöstä. Adams ei kuitenkaan uskalla arvioida, liittyikö tämä palaute suoraan lehtien päätökseen irtisanoutua yhteistyöstä ja poistaa Dilbert sarjakuvasivuiltaan.

Onko wokesta mahdollista vitsailla leimautumatta?

Dilbertin piirtäjä peräänkuuluttaa, että hänen satiirinsa on poliittisesti puolueetonta. Hän ei ota kantaa poliittisiin kysymyksiin tai edes sarjakuvissa esiintyvien ilmiöiden hyvyyteen Sanojensa mukaan hän pyrkii hahmottelemaan ihmisten kanssakäymistä koomisissa tilanteissa. Fokus on siinä, miten yrityksissä sovelletaan erilaisia oppeja ja työkaluja.

Adams on havahtunut siitä, miten tulenarka aihe woke on jopa Dilbertille:

“Itse vain kuvaan, miten työntekijät luovivat eri tilanteissa. Ei siinä pyritä arvioimaan päämääriä. Joka tapauksessa ihmiset tekevät jo herkästi oletuksia, että olisin poliittisesti puolueellinen.”

Alkusyksystä Dilbertiin ilmestyi uusi hahmo, Dave. Hän on musta, mutta identifioituu valkoiseksi. Sarjakuvassa esimies selittää Davelle, miten firman ESG-luokitusta voisi nostaa.

Esimies: “Dave, minun pitää nostaa firmamme ESG-luokitusta, joten ylennän sinut teknologiajohtajaksi. Tiedän, että identifioidut valkoiseksi, joten siitä emme saa ESG-pisteitä. Tosin, olisiko mahdotonta, jos identifioituisit homoseksuaaliksi?”

Dave: “Riippuu, miten kovaa myyntityötä haluat minun tekevän”

Esimies: “Kunhan alkaisit pitämään päällä tyylikkäämpiä paitoja”

Scott Adams julkaisee strippejään Twitterissä. Klikkaa kuva suuremmaksi, niin näet sen kokonaan (juttu jatkuu alempana):

Toisessa syyskuussa julkaistussa Dilbert-sarjakuvassa työntekijöille ilmoitettiin perinteisen suoritusarvioinnin korvaamisesta HR-osaston “woke-pisteytyksellä” – “Mitä wokempi olet, sitä enemmän saat palkkaa”.

Insinöörihenkinen Dilbert totesi uuden pisteytyksen tuntuvan liian mielivaltaiselta. HR-johtaja vastasi, että tämä kriittinen kommentti maksoi Dilbertille kaksi woke-pistettä. Samalla HR-johtaja myös nimitteli Dilbertiä kiihkoilijaksi.

Dilbertin piirtäjän mukaan sarjakuvan canceloinnista aiheutunut tulojen menetys on ollut merkittävä. Silti Adams ei kuitenkaan ole pyytänyt anteeksi huumoriaan. On siis syytä odottaa, että Dilbertissä vitsaillaan wokesta jatkossakin.

SUOMEN UUTISET