Vihreät vahvasti kannattaa liikenteen kilometripohjaista verotusta, ja mikäli vihreät on mukana seuraavassa hallituksessa, muut puolueet tuskin onnistuvat estämään vihreiden hinkua päästä kiusaamaan autoilijoita vielä lisää. Perussuomalaisille liikkumisen kustannusten nostaminen ei käy. – Ei missään tapauksessa. Liikkumisen hinnan pitäisi päinvastoin laskea, kansanedustaja Jani Mäkelä sanoi tänään Ylen aamussa.

Ymmärrettävästi moni työmatka-autoilija tuskin haluaa enää lisäkustannuksia työssäkäynnille, mutta mikäli vihreät on mukana seuraavassa hallituksessa, kilometriperusteinen liikenteen verotusmalli on hyvin todennäköisesti tulossa.

Marinin hallitus valmistellut kilometriveroa

Ilmastotavoitteiden saavuttamisen edessä Sanna Marinin (sd.) johtaman hallituksen piirissä on jo edistetty kilometripohjaisen liikenneveromallin valmistelua ”mitä enemmän ajat, sitä enemmän maksat” -periaatteella.

Ylen aamussa tänään vihreiden kansanedustaja Iiris Suomela ensin väisti kysymyksen kilometriverosta ja alkoi puhua ”monipuolisesta keinovalikoimasta”, jota tarvittaisiin, koska Suomela moitti yksityisautoilua isoksi päästölähteeksi.

Suomela suositteli kuitenkin vaihtamaan yksityisauton polkupyörään, että ”vaihtoehtoja” olisi tarjolla – polkupyöräily kuitenkaan tuskin soveltuu kulkupeliksi esimerkiksi talviaikaan pohjoisessa Suomessa, jossa työmatkat ovat pitkiä.

– Riippuu miten se (kilometriperusteinen vero) toteutetaan, Suomela sai sanottua.

Liikkumisen hintaa on laskettava

Tosiasiassa vihreät vahvasti kannattaa kilometripohjaista verotusta, ja mikäli vihreät on mukana seuraavassa hallituksessa, muut puolueet tuskin onnistuvat estämään vihreiden hinkua päästä kiusaamaan autoilijoita vielä lisää. Vihreiden puoluejohtaja Maria Ohisalo viimeksi ilmoitti kannattavansa mallia Helsingin Sanomien ympäristötentissä viikko sitten.

Perussuomalaisille kilometripohjainen verotus ei käy. Ylen aamussa kansanedustaja Jani Mäkelä torjui kollegansa Suomelan ehdotuksen.

– Ei missään tapauksessa. Ajatus siitä, että liikenteen hinnan pitäisi nousta, on väärä. Liikkumisen hinnan pitäisi päinvastoin laskea. Liikenteen sähköistymistä en vastusta, kunhan se tehdään markkinaehtoisesti, mutta sähköistymisen ideologinen tukeminen erityisen voimakkaasti ei ole hyvä idea, Mäkelä sanoi.

Vihreiden hankkeita runnotaan läpi

Kokoomuksen kansanedustaja Sari Multala toppuutteli myös ja sanoi, että ennen kilometripohjaista veroa olisi ensin kokeiltava muita keinoja. Multala myös muistutti Suomen pitkistä välimatkoista ja mainitsi työssäkäynnin kannattavuuden mahdollistamisen.

Kokoomusedustaja Multalan puheilla kuitenkaan tuskin on enää mitään merkitystä, mikäli vihreät pääsee seuraavaan hallitukseen kokoomuksen kanssa, sillä muut hallituspuolueet eivät voi vihreiden vaatimuksia estää, vaan vihreät junttaavat lempihankkeensa läpi.

Suomi ei yksin ratkaise ilmastonmuutosta

Vihreät haluaa jatkaa Marinin hallituksen vaalimaa tavoitetta hiilineutraalista Suomesta vuonna 2035.

Mäkelä kuitenkin korosti, että perussuomalaisten linja on, että Suomen ei tule tehdä ilmastotoimia nopeammin kuin muut.

– Suomi ei yksinään ratkaise ilmastonmuutosta. Toimia voidaan tehdä samaan tahtiin yhdessä muun Euroopan kanssa, mutta nyt hallitus on asettanut tavoitteen jopa 15 vuotta aikaisemmaksi kuin muu Eurooppa. Se tulee vahingoittamaan Suomen kilpailukykyä ja käy kalliiksi, Mäkelä sanoi.

Vihreää energiaa tuetaan epäedullisesti

Hän myös huomautti, että vihreä energia on edullista pääosin siksi, että sitä tuetaan epäreilusti.

– Esimerkiksi ne metsät, mitä hakataan tuulivoiman tai siirtolinjojen alta, niitä ei lasketa mukaan luontokatoon. Tämä johtaa epäreiluun kilpailutilanteeseen energiamuotojen välillä.

– Ideologisesta energiamuotojen suosimisesta olisi päästävä eroon. Suomen tulisi myös paremmin valvoa etuaan EU:ssa, että EU ei pääsisi määräilemään Suomen metsien käytöstä – siis asiasta, joka ei edes kuulu EU:lle, Mäkelä painotti.

Suomen Uutiset