

PS ARKISTO
Antikainen: Polttoainekiintiöt näivettävät maaseudun
Aalto-yliopiston julkaisema selvitys polttoaineiden päästöjen vähentämisestä on herättänyt keskustelua lähipäivinä. Raportti tarkastelee taloustieteen näkökulmasta ratkaisuja liikenteen päästövähennyskeinoiksi.
Tutkijoiden mukaan kustannustehokkain keino on polttoaineiden myyntilupajärjestelmä, joka asettaisi kiintiöt polttoaineiden hiilisisällölle.
Selvitys liittyy ns. taakanjakosektorin kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen vuoteen 2030 mennessä. EU edellyttää, että Suomi vähentää siihen liittyviä päästöjä 39 prosentilla verrattuna vuoden 2005 tasoon.
Haja-asutusalueiden asukkaat ahdingossa
Taakanjakosektoriin kuuluvat mm. liikenteen, maatalouden, lämmityksen sekä jätehuollon päästöt. Sektorin päästöistä 40 prosenttia aiheutuu liikenteestä. Koko maan kasvihuonekaasupäästöistä liikenne aiheuttaa viidenneksen.
– Polttoainekiintiöt ja niistä aiheutuvat hinnankorotukset ajavat autoilusta riippuvaiset haja-asutusalueiden asukkaat taloudellisesti entistä heikompaan asemaan. Etäisyydet ovat pitkiä ja joukkoliikennetarjonta olematonta. Syrjäseuduilla on mahdotonta kävellä kymmeniä kilometrejä töihin tai kauppaan. Mitä tapahtuu polttoaineiden saatavuudelle, jos jakelijoiden myyntikiintiöt täyttyvät? perussuomalaisten Sanna Antikainen kysyy.
Kuluttaja maksaa loppulaskun
Raportin mukaan polttoaineiden hiilikiintiö pakottaisi polttoaineiden jakelijat sekä kuluttajat tarkastelemaan omia valintojaan fossiilisten polttoaineiden suhteen. Päästöjen vähentämiseen kiintiö olisi tehokas, mutta vaikuttaisi myös arvaamattomasti polttoaineiden hintaan sitä mukaa kun jakelijan kiintiö on täyttymässä.
Raportti ei ota kantaa siihen, mitä tapahtuu, jos kiintiö täyttyy odotettua nopeammin. Myöskään ehdotetun järjestelmän tulonjakovaikutuksiin ei oteta kantaa.
– Hinnankorotukset vaikuttaisivat sekä henkilöautoilun että maantiekuljetusten hintaan. Korkeammat kuljetuskustannukset siirtyvät suoraan tuotteiden hintoihin sekä vaikuttavat negatiivisesti yritysten kannattavuuteen ja kilpailukykyyn.
– Kaikki haja-asutusalueiden asukkaat eivät pysty tekemään etätöitä eikä syrjäseuduilla välttämättä edes ole riittävän luotettavia tietoliikenneyhteyksiä sitä varten. Polttoainekiintiöt pakottavat ihmiset taajamiin, kun autoilusta tulee liian kallista, ja maaseutu autioituu entisestään, Antikainen huomauttaa.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- polttoainekiintiöt kuljetusala hintojen nousu haja-asutusalue polttoaineet Aalto-yliopisto Autoilu Sanna Antikainen perussuomalaiset
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Juuso: Polttoaineveron korotus kohdistuu suoraan pitkien etäisyyksien Lappiin

Mäkynen: E85-polttoaineella kotimaisia työpaikkoja ja ympäristöystävällisyyttä

Koskela: Diesel-autoilla pitää voida ajaa tulevaisuudessakin – verotus tarkasteluun

Polttoaineverojen korotuksilla ei edes yritetä vaikuttaa ilmastoon – tästä on kyse

Perussuomalaiset eivät hyväksy polttoaineverojen korotuksia: ”Säästäkää toimimattomasta kehitysavusta ja perukaa veronkorotus”

Laakso tyrmää hallituksen dieselsekoilun: ”Hallituspuolueet eivät tiedä mistä puhuvat!”

Juuso vaatii hallitukselta toimia Enontekiön lentokentän tulevaisuuden varmistamiseksi
Viikon suosituimmat

Valkoisen teinin tappajasta tuli Amerikan mustien sankari
Texasissa nuorten miesten nujakka päättyi toisen nuoren kuolemaan, koska musta nuorukainen oli tuonut koulun urheilukisoihin repussaan veitsen ja päätti käyttää sitä. Nyt valkoisen teinipojan tappajasta on tullut Amerikan mustien sankari, jolle ihmiset ovat lahjoittaneet jo yli puoli miljoonaa dollaria.

MTV Uutiset otti selvää, mistä maista suomalaisiin korkeakouluihin haetaan – Halla-aho: “Kukaan muu kuin toimittaja ei luullut, että Suomeen tultaisiin opiskelemaan länsimaista”
"Jos luulit, että suomalaisiin korkeakouluihin haetaan opiskelemaan eniten esimerkiksi Saksasta tai Britanniasta, niin metsään meni", kirjoittaa MTV Uutiset artikkelissaan, jossa se on selvittänyt, mistä maista suomalaisiin korkeakouluihin haetaan opiskelemaan. - Kukaan muu kuin toimittaja ei luullut, että Suomeen tultaisiin opiskelemaan länsimaista, toteaa eduskunnan puhemies, perussuomalaisten Jussi Halla-aho Facebook-kirjoituksessaan.

Ulosottovelallisten tilanne paranee – Ari Koponen: ”Aito mahdollisuus päästä pois veloista”
Hallitus päätti puoliväliriihessä kirjauksesta, jolla etsitään keinoja auttaa ulosottovelallisia uuteen alkuun. Tarkoituksena on, että koron lisäksi myös velan pääoma tosiasiallisesti lyhenee.

Hallitus päätti tuhdista veronalennuksesta duunareille: Työn teosta jää jatkossa entistä enemmän rahaa käteen
Työn tekemisestä tulee Suomessa entistä kannattavampaa. Hallitus on päättänyt, että verotus kevenee pieni- ja keskituloisilla 525 miljoonaa euroa jo vuonna 2026 ja kevennys nousee 650 miljoonaan euroon seuraavana vuonna eli vuonna 2027.

Purra: “Suomalaisen veronmaksajan ei pidä kustantaa sitäkin lystiä, että joku roudaa jopa bisneksenä porukkaa tänne”

Purra myllyttää hyväuskoisia poliitikkoja: “Voisi kysyä, että miten mitään näin päätöntä voi edes keksiä”

SDP sulki perussuomalaiset ulos pormestarineuvotteluista – Vigelius: Nurmisen puheet yhteistyön tärkeydestä ovat ristiriidassa tekojen kanssa
Tampereen pormestariksi todennäköisesti nouseva Ilmari Nurminen (sd.) kertoi torstaina, että perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit on jätetty pois neuvotteluista Tampereen pormestariohjelmasta vuosille 2025–2029.

Manner-Espanjan sähköjärjestelmä romahti – yhteiskunta meni täysin sekaisin
Sähköt katkesivat tänään Espanjassa sekä Portugalissa ja kaaos iski välittömästi. Lähes kaikki modernin yhteiskunnan toiminnot ovat riippuvaisia toimivasta sähköverkosta, mikä tuli jälleen todistetuksi. Espanjan kansallinen kyberturvallisuusinstituutti tutkiikin, onko sähköverkon romahtamisen syynä kyberhyökkäys. Todennäköisin syy liittyy kuitenkin säätilaan.

Hallitus uusii YEL-työtulon – Marinin hallituksen kohtuuton ja typerä järjestely johtaisi katastrofiin
Yrittäjien eläkejärjestelyistä on ollut paljon puhetta nykyisen hallituksen puoliväliriihen yhteydessä. Voimassa oleva lainsäädäntö on Marinin hallituksen politiikan seurausta, ja erityisavustaja Asmo Maanselän (ps.) mukaan se johtaisi katastrofiin vuonna 2029.

Ruuan arvonlisävero laskee – kuluttajan ostovoima vahvistuu
Arvonlisäverotusta kevennetään alentamalla 14 prosentin arvonlisäverokantaan kuuluvien hyödykkeiden verokanta 13,5 prosenttiin vuodesta 2026 alkaen, valtiovarainministeri Riikka Purra kertoi keskiviikkoiltana hallituksen puoliväliriihen tiedotustilaisuudessa.