Hallituksen päätös polttoaineveron korotuksesta vaikuttaa ensisijaisesti niiden ihmisten
elämään, jotka joutuvat ajamaan pitkiä matkoja, ja joilla ei ole käytettävissä julkisia kulkuneuvoja. Lappi on tällainen maakunta.

Hallitus aikoo nostaa bensaveroa ja dieselveroa.

– Polttoainevero on tasavero, ja se on epäoikeudenmukainen ja epäsosiaalinen. Tasavero on saman suuruinen pienituloiselle ja miljoonan vuodessa ansaitsevalle. Tasavero ei huomioi henkilön maksukykyä, niin kuin progressiivinen vero tekee, sanoo Kaisa Juuso.

Julkinen liikenne olematonta

Monilla lappilaisilla on pitkä työmatka, ja heillä ei ole käytettävissä julkisia kulkuneuvoja työmatkoilla.
Julkinen liikenne ei ole joko lainkaan käytettävissä, tai sen harvakulkuiset vuorot ja aikataulut eivät sovi
työmatkakulkemiseen. Oman auton käyttö on silloin ainoa vaihtoehto päästä työpaikalle ja sieltä takaisin.

– Julkisia liikennevälineitä ei ole läheskään kaikkialla käytettävissä. Pohjois-Suomessa useimmiten ainoa keino kulkea töissä on oman auton käyttö.

Työssäkäyntiä ei saa vaikeuttaa

Pitkien matkojen ja kylmän ilmaston maakunnassa sähköauto on vain harvoin todellinen vaihtoehto. Sähköautojen määrä on Lapin maakunnassa noin prosentin luokkaa. Lappilaisten autot ovat valtaosaltaan polttomoottoriautoja, ja suuri osa dieseleitä, koska takavuosina valtio suosi veropolitiikallaan dieselauton ostoa paljon ajavien kohdalla.

– Hallituksen on nyt kompensoitava polttoaineveron nosto korottamalla kodin ja työpaikan välisen matkakulun verovähennysoikeutta ja pienentämällä sen omavastuuosuutta. Hallituksen ei tule vaikeuttaa työssäkäyntiä, vaan helpottaa sitä, vaatii Juuso.

SUOMEN UUTISET