Suomessa myydään kallista dieseliä ja hinta sen kun nousee. Hallitus aikoo nostaa dieselin polttoaineveroa, mikä kurittaa tavallisten ihmisten elämää pitkien välimatkojen maassa.

– Dieselin hinta on noussut jo bensan tasolle tankilla, tilanne on siis muuttunut viime aikoina merkittävästi. Etäisyyksien Suomessa auto on useimmille välttämätön, perussuomalaisten kansanedustaja Jari Koskela huomauttaa.

– Nyt hallitus tulee nostamaan dieselin polttoaineveroa. Se on Euroopan korkeimpia ja sitä on nostettu vuodesta 2008 lähes 30 sentillä. Kyllä edullisempi diesel olisi kansan etu, mutta kun tämä ratkaisu ei ole näköpiirissä, niin silloin diesel-autojen käyttövoimavero voitaisiin autoista poistaa.

Koko maa pidettävä tasa-arvoisena

Kuljetusyrittäjät ovat syystä huolissaan, sillä heidän näkökulmastaan jokainen euro verojen muodossa syö yrityksen kannattavuutta.

– Eli ei veron korotuksia polttoainesiin, jos halutaan pitää koko maa tasa-arvoisena, Koskela sanoo.

– Korkean diesel-autojen käyttövoimaveron johdosta paketti- ja tila-autoja muutetaan keinotekoisesti kuorma-autoiksi, joissa on inhimillisemmin kohdeltu käyttövoimavero. Autojen turvallisuus lisääntyisi, jos ne säilyisivät alkuperäisessä käytössä, silloin voitaisiin välttää väliaikaispenkit ja muut autoihin rakennettavat muutokset.

Diesel-autokantaa ajetaan alas

Koskelan mukaan nykyisellä hallituspolitiikalla halutaan selkeästi vaikuttaa diesel-autojen kannan pienentämiseen.

– Tämä näkyy jo nyt autokaupassa, vähänkin käytetyistä ja äärettömän vähäpäästöisistä nykyaikaisista diesel-autoista hyvitetään vaihdossa uusiin autoihin vähemmän kuin vastaavista bensiinikäyttöisistä henkilöautoista. Nyt on kysymys diesel- ajoneuvojen alasajosta.

Vuonna 2008 diesel-autoja myytiin yhtä paljon kuin bensaautoja, nyt luku on prosenteissa enää 24 %.

– Ihmisille on jo pitkään syötetty vääristävää informaatioita diesel-autoista. Vaikka jo on olemassa sähköllä kulkevia paketti- ja kuorma-autojakin, niin diesel-autojen alasajo on ajatuksena mieletön. Uudet diesel-autot eivät enää ole tänä päivänä saastuttavia ”nokikeppejä”, vaan päinvastoin ne ovat päästöjen suhteen täysin kilpailukykykyisiä ja bensiiniautoihin rinnastettavia, toteaa Koskela.

– Jos nyt olevaan tilanteeseen on ollut osaltaan vaikuttamassa polttoainemarkkinoilla oleva tilanne, jonka mukaan bensiinivarastot olisivat täynnä ja dieselistä olisi pulaa, pitäisi ongelma ratkaista uudella kokonaistilanteen harkinnalla.

Biodiesel luo työpaikkoja

Koskela ehdottaa ratkaisuksi diesel-autojen tulevaisuuteen jo pitkään kehitettyä biodieseliä. Sen tuotantometodit kehittyvät kaiken aikaa ja käyttö lisääntyy voimakkaasti.

– Samalla se tulee lisäämään työpaikkoja maassamme. Kaiken lisäksi se on ilmastoystävällinen teko parhaimmasta päästä. Tiedämme jo nyt, että biodieseliin panostaminen tulee olemaan kansantaloudellisesti erittäin kannattavaa myös vientituotteena, Koskela uskoo.

Sähköautoa ympäristöystävällisempi

Uusimman tiedon mukaan uusiutuvan biodieselin käyttöönotto saastuttaa vähemmän ilmakehää kuin sähköauto.

– Esimerkiksi Nesteen omien laskelmien mukaan heidän tuottamalla uusiutuvalla polttoaineella diesel-auto tuottaa 12 grammaa hiilidioksidia kilometrillä, kun Suomen sähköverkosta ladattu täyssähköauto tuottaa 29 grammaa kilometrillä. Tämä johtuu siitä, että Suomessa tuotettava sähkö ei ole fossiilisesta hiilidioksidista vapaata. Diesel-autojen tulevaisuus näyttää valoisammalta kuin mitä viime vuosina on ajateltu, Koskela kuvaa.

– Uskon, että yhä edelleen diesel-auto tulee olemaan yksi tulevaisuuden kulkuvälineistä. Varsinkin kun Bosch, joka on johtava diesel- tekniikan kehittäjä ja tuottaja, on ilmoittanut, että sen valmistamilla ja asentamilla järjestelmillä voidaan käyttää Nesteen MY-dieseliä. Neste lupaa myös, että ne jätteet, joista MY-diesel valmistetaan tulevat riittämään myös maailmanlaajuisesti.

SUOMEN UUTISET