

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Koskela: Diesel-autoilla pitää voida ajaa tulevaisuudessakin – verotus tarkasteluun
Suomessa myydään kallista dieseliä ja hinta sen kun nousee. Hallitus aikoo nostaa dieselin polttoaineveroa, mikä kurittaa tavallisten ihmisten elämää pitkien välimatkojen maassa.
– Dieselin hinta on noussut jo bensan tasolle tankilla, tilanne on siis muuttunut viime aikoina merkittävästi. Etäisyyksien Suomessa auto on useimmille välttämätön, perussuomalaisten kansanedustaja Jari Koskela huomauttaa.
– Nyt hallitus tulee nostamaan dieselin polttoaineveroa. Se on Euroopan korkeimpia ja sitä on nostettu vuodesta 2008 lähes 30 sentillä. Kyllä edullisempi diesel olisi kansan etu, mutta kun tämä ratkaisu ei ole näköpiirissä, niin silloin diesel-autojen käyttövoimavero voitaisiin autoista poistaa.
Koko maa pidettävä tasa-arvoisena
Kuljetusyrittäjät ovat syystä huolissaan, sillä heidän näkökulmastaan jokainen euro verojen muodossa syö yrityksen kannattavuutta.
– Eli ei veron korotuksia polttoainesiin, jos halutaan pitää koko maa tasa-arvoisena, Koskela sanoo.
– Korkean diesel-autojen käyttövoimaveron johdosta paketti- ja tila-autoja muutetaan keinotekoisesti kuorma-autoiksi, joissa on inhimillisemmin kohdeltu käyttövoimavero. Autojen turvallisuus lisääntyisi, jos ne säilyisivät alkuperäisessä käytössä, silloin voitaisiin välttää väliaikaispenkit ja muut autoihin rakennettavat muutokset.
Diesel-autokantaa ajetaan alas
Koskelan mukaan nykyisellä hallituspolitiikalla halutaan selkeästi vaikuttaa diesel-autojen kannan pienentämiseen.
– Tämä näkyy jo nyt autokaupassa, vähänkin käytetyistä ja äärettömän vähäpäästöisistä nykyaikaisista diesel-autoista hyvitetään vaihdossa uusiin autoihin vähemmän kuin vastaavista bensiinikäyttöisistä henkilöautoista. Nyt on kysymys diesel- ajoneuvojen alasajosta.
Vuonna 2008 diesel-autoja myytiin yhtä paljon kuin bensaautoja, nyt luku on prosenteissa enää 24 %.
– Ihmisille on jo pitkään syötetty vääristävää informaatioita diesel-autoista. Vaikka jo on olemassa sähköllä kulkevia paketti- ja kuorma-autojakin, niin diesel-autojen alasajo on ajatuksena mieletön. Uudet diesel-autot eivät enää ole tänä päivänä saastuttavia ”nokikeppejä”, vaan päinvastoin ne ovat päästöjen suhteen täysin kilpailukykykyisiä ja bensiiniautoihin rinnastettavia, toteaa Koskela.
– Jos nyt olevaan tilanteeseen on ollut osaltaan vaikuttamassa polttoainemarkkinoilla oleva tilanne, jonka mukaan bensiinivarastot olisivat täynnä ja dieselistä olisi pulaa, pitäisi ongelma ratkaista uudella kokonaistilanteen harkinnalla.
Biodiesel luo työpaikkoja
Koskela ehdottaa ratkaisuksi diesel-autojen tulevaisuuteen jo pitkään kehitettyä biodieseliä. Sen tuotantometodit kehittyvät kaiken aikaa ja käyttö lisääntyy voimakkaasti.
– Samalla se tulee lisäämään työpaikkoja maassamme. Kaiken lisäksi se on ilmastoystävällinen teko parhaimmasta päästä. Tiedämme jo nyt, että biodieseliin panostaminen tulee olemaan kansantaloudellisesti erittäin kannattavaa myös vientituotteena, Koskela uskoo.
Sähköautoa ympäristöystävällisempi
Uusimman tiedon mukaan uusiutuvan biodieselin käyttöönotto saastuttaa vähemmän ilmakehää kuin sähköauto.
– Esimerkiksi Nesteen omien laskelmien mukaan heidän tuottamalla uusiutuvalla polttoaineella diesel-auto tuottaa 12 grammaa hiilidioksidia kilometrillä, kun Suomen sähköverkosta ladattu täyssähköauto tuottaa 29 grammaa kilometrillä. Tämä johtuu siitä, että Suomessa tuotettava sähkö ei ole fossiilisesta hiilidioksidista vapaata. Diesel-autojen tulevaisuus näyttää valoisammalta kuin mitä viime vuosina on ajateltu, Koskela kuvaa.
– Uskon, että yhä edelleen diesel-auto tulee olemaan yksi tulevaisuuden kulkuvälineistä. Varsinkin kun Bosch, joka on johtava diesel- tekniikan kehittäjä ja tuottaja, on ilmoittanut, että sen valmistamilla ja asentamilla järjestelmillä voidaan käyttää Nesteen MY-dieseliä. Neste lupaa myös, että ne jätteet, joista MY-diesel valmistetaan tulevat riittämään myös maailmanlaajuisesti.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- autokauppa käyttövoimavero kuljetusyrittäjät pottoainevero biodiesel diesel-auto työpaikat Jari Koskela Autoilu sähköauto ilmastopolitiikka perussuomalaiset
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Perussuomalaisten Junnila eri mieltä Lintilän kanssa dieselin hinnankorotuksista – vaatii ministeriltä tarkennusta

Juuso: Polttoaineveron korotus kohdistuu suoraan pitkien etäisyyksien Lappiin

Mäkynen: E85-polttoaineella kotimaisia työpaikkoja ja ympäristöystävällisyyttä

Hallitus nostaa polttoaineen hintaa noin 6,5 senttiä litralta – Purra: Ilmastomyönteisyydellä kuorrutettu keino kerätä lisää veroja

Polttoainelasku kallistumassa jo ensi vuonna – Meri: ”Järkyttävää tavallisen kansalaisen kyykyttämistä”
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarja: Suomen osuus maailman hiilipäästöistä on yksi promille ja Suomen pinta-alasta 75 prosenttia on metsää – ”Repikää siitä tieteelliset tosiasianne”
Ylen aamussa vierailleelta kansanedustaja Teemu Keskisarjalta tivattiin kantaa hallitukselta odotettavaan ilmastostrategiaan. Keskisarja totesi asian olevan hänelle yhdentekevä. - Perussuomalaisille luonnonsuojelu on luonnollinen, pyhä asia. Ilmakehäkiihkoilu sen sijaan on paholaisen keksintö. Se on EU:n anekauppaa, lähiluonnon raiskaamista ja hiilinielujen nieleskelyä. Ilmakehäkiihkon sfääreistä olisikin tehtävä paluu aidosti vihreälle metsäpolulle.

Teemu Keskisarjan kolumni: Luonnonsuojelijat vastaan ilmakehäkiihkoilijat

Seksuaalista väkivaltaa Saksassa torjuvat uimahallijulisteet saavat kritiikkiä – kuvissa ahdistelijoiksi esitetään valkoisia naisia ja miehiä
Kahdeksan alaikäistä tyttöä on joutunut seksuaalisen ahdistelun kohteeksi Saksan Gelnhausenin ulkouimalassa. Epäiltyinä on neljä syyrialaista miestä. Tapaus on herättänyt laajaa keskustelua Saksan uimahallien turvallisuudesta. Samalla Kölnin kaupungin uimahalleihin asennetut seksuaalisesta väkivallasta varoittavat julisteet ovat joutuneet arvostelun kohteeksi, sillä niiden katsotaan esittävän ahdistelijoina sellaisia ryhmiä, jotka tilastojen mukaan syyllistyvät näihin tekoihin kaikkein harvimmin.

Teemu Keskisarja: Seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta pitää ohjata riippumattomille ja puolueettomille medioille
Perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja Teemu Keskisarja esittää Yleisradion kutistamista siten, että seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta ohjattaisiinkin riippumattomille ja puolueettomille medioille. - Yle-veron maksajat jatkossa valitkoot itse rahoituskohteita omissa veroilmoituksissaan, Keskisarja linjaa.

Hallitus korjaa terveydenhuoltoa: Silmälääkärille pääsee nyt helpommin ja silmälasien uusimisesta tulee monelle halvempaa
Aikaisemmin optikot eivät ole voineet määrätä silmälaseja henkilöille, joille on tehty silmäleikkaus, vaan asiakas on jouduttu ohjaamaan silmälääkärin vastaanotolle. - Muutos lyhentää jonoja silmälääkäreille ja on tervetullut tilanteessa, jossa silmälääkäreistä on pula valtakunnallisesti, kertoo sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso.

Päivän pointti: Vanha valtamedia torjuu avoimen keskustelun – vetäytyi turvalliseen tilaan suojelemaan omia kehyskertomuksiaan

Purra: Väestönmuutos ei ole salaliittoteoriaa tai äärioikeistolaista – ”Tilastot kertovat armottomasti, kuinka ulkomaalaisväestö lisääntyy ja kasvaa, suomalaisväestö ei”
Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra listaa X:ssä, miksi puolue puhuu niin paljon Suomen demografisista muutoksista.

Antifaa epäillään aseellisesta hyökkäyksestä viranomaisia vastaan Teksasissa
Vasemmistolainen vihapuhe on johtanut aseelliseen väkivaltaan Yhdysvalloissa. Rajaturvallisuutta valvovia viranomaisia vastaan on viime päivinä tehty kaksi aseellista hyökkäystä. Ensimmäisen suoritti Antifan iskuryhmä, jossa oli mukana useita transnaisia. Toisessa yhteenotossa yksittäinen hyökkääjä menetti henkensä.

Antikainen: Purra pisti komission herroille luun kurkkuun Brysselissä
Euroopan komissio on jälleen nostanut esiin ajatuksen uudesta EU:n yhteisvelasta. Toisin kuin vuonna 2021, jolloin valtiovarainministerinä toiminut keskustan Annika Saarikko hyväksyi EU:n elpymispaketin mukisematta, nyt valtionvarainministerinä on Riikka Purra, joka pisti Brysselissä EU-herroille luun kurkkuun ja sanoi: ei käy.

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Suomi ei hyväksy uutta EU-yhteisvelkaa – ”Me emme kannata tällaisia järjestelyjä, me vastustamme niitä”
Valtiovarainministeri Riikka Purra sanoo, että epävirallista yhteisvelkakeskustelua on jo käyty tällä viikolla euroryhmässä. Purran mukaan Suomen hallituksen kanta asiaan on selvä: uutta yhteisvelkaa ei hyväksytä. - Jo hallitusohjelmaan on selvästi kirjattu, että Suomi edellyttää jokaisen jäsenmaan kantavan vastuuta omista veloistaan ja taloudestaan.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää