Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut työryhmän tutkimaan päästöjen ohjauskeinoja. Työ on valmistunut ja taloustieteen professori Matti Liskin työryhmä esittää, että bensan ja dieselin myyntiin tulisi kiintiöt, joita valtio myisi.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä tyrmää idean ja korostaa, ettei syytä työryhmää ideoista, vaan poliitikkoja päättömistä tavoitteista.

– Tutkijoiden rajussa ulostulossa on nähtävissä konkreettisesti, miten järjettömiä päätöksiä liikenteen rajoittamisesta muut kuin perussuomalaiset ajavat, perussuomalaisten eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jani Mäkelä toteaa.

– Professori Matti Liski on itsekin todennut, että he vain kertovat, miten tavoitteisiin päästään. Tässä sitten on vastaus hulluille tavoitteille siis.

Linjaukset täysin epärealistisia

Mäkelä viittaa paitsi hallituksen tavoitteisiin puolittaa liikenteen päästöt, myös vuoden 2018 lopulla kaikkien muiden puolueiden paitsi perussuomalaisten allekirjoittamiin rajuihin ilmastolinjauksiin.

– Me jäimme siitä pois, koska ymmärsimme, että linjaukset ovat mahdottomia. Ymmärsiköhän kokoomus ja keskusta, mitä olivat päättämässä? Ovatko he tekemässä sosialistien kanssa tarkoituksella Suomesta autoilun Neuvostoliittoa, suunnitelmataloutta? Mäkelä ihmettelee.

Perussuomalaiset vastustavat hinnankorotuksia

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä vastustaa myös hallituksen kaavailemaa tuntuvaa polttoaineveron korotusta. Asiasta tullaan äänestämään valtion talousarviosta päätettäessä.

– Perussuomalaiset ymmärtävät, että liikkuminen on perustarve Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien harvaan asutussa maassa. Nämä korotukset ovat myrkkyä taloudelle ja ostovoimalle. Nimenomaan pieni- ja keskituloiset kärsivät eniten, kun korotukset siirtyvät suoraan muun muassa ruoan hintaan, kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Sheikki Laakso huomauttaa.

SUOMEN UUTISET