

kuvakaappaus, UnHerd
Ayaan Hirsi Ali: Islamistit tavoittelevat valtaa länsimaissa hyödyntämällä sinisilmäistä woke-vasemmistoa
Feministisenä Islam-kriitikkona tunnettu somalitaustainen Ayaan Hirsi Ali kirjoittaa islamistien ja herännäisen vasemmiston epäpyhästä liitosta. Kun ISISin unelma kalifaatista romuttui, islamistit ympäri maailmaa ovat muuttaneet strategiaansa. Väkivaltaisen jihadin sijaan uuden strategian ytimessä on nk. dawa, joka painottaa propagandaa ja yhteiskunnallista mielipiteenmuokkausta islamismille suotuisaan suuntaan. Hirsi Ali kirjoittaa, miten suvaitsevainen woke-vasemmisto on tässä islamisteille hyödyllinen sinisilmäinen apuri. Kollektivismiin suuntautuneilla woke-herännäisillä ja islamisteilla on yhteinen vihollinen, länsimaisuus ja yksilönvapautta vaaliva kapitalistinen yhteiskunta. Islamistit ovat jo mm. hyödyntäneet kansainvälisessä retoriikassaan tiedostavaa termistöä, puhuneet nimellisesti sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja uhriutuneet islamofobiasta. Samaan aikaan islamistit jatkavat omissa yhteiskunnissaan julmuuksia ja sortoa, jota länsimaiden woke-herännäiset eivät itsekään hyväksyisi.
Terroristijärjestö ISIS joutui ahtaalle, eikä utopia kalifaatista toteutunutkaan. Islamistit ympäri maailmaa ovat joutuneet muuttamaan strategiaansa. Terroristijärjestöt kuten Taliban ja Boko Haram sekä Iranin hallinto jatkavat yhä militanttia, väkivaltaista islamismiaan, mutta se ei kuitenkaan houkuttele suurinta osaa maailman muslimeista. Sen sijaan länsimaissa asuvat islamistit ovat keksineet vähemmän väkivaltaisen keinon vallan tavoitteluun. Somalitaustainen kirjailija ja feministinen Islam-kriitikko Ayaan Hirsi Ali kirjoittaa Unherd-lehdessä siitä, miten islamistit pyrkivät nyt länsimaissa mielipidevaikuttamiseen suvaitsevaisten herännäisten (woke) avulla.
Islamismi tarkoittaa fundamentalistista uskonnollis-poliittista liikettä, joka ajaa islamin oppien tiukkaa noudattamista.
Uuden vaihtoehtoisen strategian ytimessä on nk. dawa. Sitä ei edelleenkään tunneta länsimaissa kovin hyvin. Termi viittaa yksinkertaisesti Islamin kutsuun. Käytännössä dawa tarkoittaa kokonaisvaltaista propagandaa, imagonkiillotusta ja systemaattista mielipiteenmuokkausta. Sen tarkoitus on saada muslimit myötämielisiksi radikaalimmille islamisteille sekä hankkia liittolaisia islamilaisten piirien ulkopuolelta.
Länsimaisissa analyyseissä dawa on saanut huomattavasti vähemmän huomiota kuin militantti jihadismi. Joka tapauksessa sen merkitys on tunnistettu mm. Hamasin toiminnassa. Jihadisteilla ja islamisteilla on sama päämäärä, Islamin levittäminen. Keinot kuitenkin ovat erilaiset. Hirsi Alin mukaan islamistit pyrkivät tähän päämäärään passiivisemmilla tavoilla kuten politiikan, maahanmuuton ja lisääntymisen keinoin:
”Kyynisesti ajatellen, islamistit saavuttavat paljon enemmän dawan kautta kuin räjäyttelemällä ja puukottelemalla ihmisiä. Uhka ei ole tuolloin yhtä ilmiselvä. Jihad ja väkivalta provosoivat välittömiä vastareaktioita. Dawassa on puolestaan mahdollista puhua hyväntekeväisyydestä, hengellisyydestä ja uskonnosta – ja hakea yhtäläisyyksiä tavalliseen uskonnolliseen lähetystyöhön. Kuka järkevä ihminen voisi asettua sellaista vastaan vapaassa yhteiskunnassa?”
Dawassa on myös kyse verkostoitumisesta: paikallisella, alueellisella ja kansainvälisellä tasolla. Erityisesti Saudi-Arabia on kanavoinut miljardeja dollareita dawan harjoittamiseen, pääosin Yhdysvalloissa. Erityistä huomiota Hirsi Ali antaa sille, miten islamismi leviää länsimaisissa instituutioissa. Merkittävässä roolissa on hänen mukaansa yksi odottamaton liittolainen. Dawa on tunnistanut herännäisen woke-väen potentiaalin. Se onkin alkanut omaksumaan kansalaisoikeuksien ja monikulttuurisuuden termistöä.
Kyse ei ole pelkästään amerikkalaisesta ilmiöstä, vaikka dawa onkin saanut edetä siellä poikkeuksellisen rauhassa. Ranskassa on jo herätty ilmiöön, josta käytetään termiä islamo-gauchisme (islamovasemmistolaisuus). Tätä pidetään vakavana uhkana universaalille, maalliselle tasavaltalaisuudelle.
Suomen Uutiset raportoi kevättalvella Ranskan hallituksen havahtumisesta äärivasemmiston ja islamistien harjoittamaan ideologiseen sotaan länsimaisuutta vastaan.
Historioitsija Daniel Pipes on huomauttanut, ettei islamismin ja vasemmistolaisuuden erikoinen suhde ole varsinaisesti uusi asia. Jo vuonna 2007 entinen Saksan Sosiaalidemokraattisen puolueen puheenjohtaja Oskar Lafontaine sanoi: ”Islam nojaa yhteisöön, mikä asettaa sen äärimmäisen individualismin vastavoimaksi, joka uhkaa epäonnistua lännessä. — Hartaan muslimin odotetaan jakavan vaurauttaan muiden kanssa. Myös vasemmisto haluaa vahvojen auttavan heikkoja.”
Herännäisen vasemmiston ja islamismin välillä on myös jännitteitä. Esimerkiksi Al Jazeera-kanava jakoi sosiaalisen median kanavillaan dokumenttiohjelmia transsukupuolisten oikeuksista samalla, kun se näytti arabikanavillaan saarnoja, joissa miehiä kehotettiin lyömään vaimojaan.
Molemmilla liikkeillä on kuitenkin Hirsi Alin mukaan yhteisiä päämääriä. Molemmat vastustavat länsimaisuutta ja Yhdysvaltoja. Molemmat suhtautuvat kriittisesti individualistiseen, kapitalistiseen yhteiskuntaan. On totta, että islamismi on ollut olemassa pidempään kuin herännäinen uusvasemmisto. Silti islamistiset ideologit ovat valmiita tekemään yhteistyötä ei-muslimien vasemmistolaisten kanssa niin kauan kuin heistä on hyötyä yhteisten päämäärien ajamisessa.
Hirsi Ali muistuttaa, että osa vasemmistosta kieltäytyy kannattamasta islamismia sitä mukaa, kun he oppivat sen todellisesta luonteesta. Islamismin suhtautuminen ihmisoikeuksiin, erityisesti naisten oikeuksiin, on räikeästi ristiriidassa vasemmiston arvojen kanssa.
Esimerkiksi Ranskassa entinen keskustavasemmistolainen pääministeri Manuel Valls irtisanoutui rohkeasti islamovasemmistolaisuudesta. Sen sijaan Yhdysvalloissa vasemmiston kritiikki islamismia kohtaan on harvinaista. Naisten marssia organisoinut feministi Linda Sarsour ylisti islamismia letkauttamalla: ”Sharia-lain alaisuudessa lainoista ja luottokorttimaksuista tulisi korottomia. Siistiä, eikö?”
Valtiotasolla islamismin kytkös vasemmistolaisuuteen on tullut myös ilmiselväksi. Samalla, kun Turkin presidentti Erdogan johtaa yhtä maailman brutaaleimmista sortohallinnoista, minnesotalainen demokraattipoliitikko Ilhan Omar julistaa tukevansa häntä. Taustalla lienee Erdoganin väitteet, että he olisivat sitoutuneet sosiaalisen oikeudenmukaisuuden tavoitteluun ja että ”Turkki olisi suurin mahdollisuus länsimaille taistella ennakkoluuloisuutta, islamofobiaa sekä kulttuuriin pesiytynyttä rasismia ja ääriajattelua vastaan.”
Hirsi Ali näkee, että Erdogan on omaksunut vasemmiston retoriikan. Sama toimintatapa on omaksuttu myös Iranissa. Islamilaisen vallankumouksen kovaääniseksi julistautunut Tehran Times syytti Yhdysvaltain entistä ulkoministeri Mike Pompeota ”syväjuurtuneesta islamofobiasta”. Maaliskuussa Iranin ulkoministeri Mohammad Zarif ylisti islamilaisten maiden päättäväisyyttä nimetä islamofobian suurimmaksi haasteeksi länsimaiselle muslimiyhteisölle. Islamistit ovat siis oppineet ajamaan asiaansa tehokkaammin herännäisen woke-vasemmiston kielellä samalla kun ne oikeuttavat brutaaleja tekoja ja sortoa omissa maissaan.
Islamismin ja herännäisen vasemmistodiskurssin erikoinen liitto on haaste, johon ei ole helppoa ratkaisua. Hirsi Ali näkee, että dawaa vastaan on pohjimmiltaan hankalampi taistella verrattuna jihadiin. Jokaisen, joka uskoo moniarvoiseen yhteiskuntaan, tulisi kuitenkin huomata, miten suuri ja vakava haaste on kyseessä. Sota islamilaista terrorismia vastaan on jatkunut jo kaksikymmentä vuotta. Nyt toimintatapoja on muutettu.
”Herännäistä vasemmistoa on jo pitkään pidetty vaarallisena ilmiönä. Vasta nyt alamme huomaamaan, miksi näin on.”, Hirsi Ali kirjoittaa.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Linda Sarsour Ilhan Omar Mohammad Zarif Islam-kritiikki Ayaan Hirsi Ali Woke Mike Pompeo islamismi Iran Manuel Valls Turkki Vasemmisto Ranska
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Cecil Rhodesin patsas suvaitsevaiston maalina Oxfordissa – musta Rhodes-stipendiaatti johti mielenosoituksia

Muslimiveljeskunta puuhastelee EU:n sisällä – aseina ”antirasismi” ja ”islamofobia”

Rinnakkaisyhteiskunnat ovat totta, mutta poliitikot kieltäytyvät tunnustamasta asiaa

”Tasa-arvon suurvalta Ruotsi”: Vain miehellä on oikeus hakea avioeroa

Rajavartijoiden epäillään surmanneen satoja Saudi-Arabiaan laittomasti yrittäneitä

Antikainen: Vasemmistoliitto tukee terroristeja vähättelemällä Hamasin hyökkäystä Israelin valtiota ja kansaa kohtaan
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarjan kolumni: Niin mikä salaliittoteoria, ministeri Adlercreutz?

Jussi Halla-aho: ”Onko minkään median toimituksessa yhtä paljon rikollisia kuin Hesarissa?”
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho jakaa X-tilillään kurinpalautusta Helsingin Sanomille. Halla-aho osallistuu näin keskusteluun tuoreesta hovioikeuden tuomiosta kahdelle Helsingin Sanomien toimittajalle niin kutsutussa Viestikoekeskus-jutussa. Hovioikeus kovensi käräjäoikeuden aiempaa tuomiota.

Teemu Keskisarja: Suomen osuus maailman hiilipäästöistä on yksi promille ja Suomen pinta-alasta 75 prosenttia on metsää – ”Repikää siitä tieteelliset tosiasianne”
Ylen aamussa vierailleelta kansanedustaja Teemu Keskisarjalta tivattiin kantaa hallitukselta odotettavaan ilmastostrategiaan. Keskisarja totesi asian olevan hänelle yhdentekevä. - Perussuomalaisille luonnonsuojelu on luonnollinen, pyhä asia. Ilmakehäkiihkoilu sen sijaan on paholaisen keksintö. Se on EU:n anekauppaa, lähiluonnon raiskaamista ja hiilinielujen nieleskelyä. Ilmakehäkiihkon sfääreistä olisikin tehtävä paluu aidosti vihreälle metsäpolulle.

Vigelius SDP:n Nurmisen yt-aikeista: Tätäkö tarkoitti, että kaiken voi tehdä reilummin?
Tampereen kaupunginhallitukselle esitetään yt-neuvottelujen aloittamista vähintään 10 miljoonan euron säästöjen saavuttamiseksi. Säästöjä tehdään kaikilla palvelualueilla. Perussuomalaisten kansanedustajan, Tampereen kaupunginvaltuutettu Joakim Vigeliuksen mielestä päätökset osoittavat, mitä SDP:n vaalilupaus "kaiken voi tehdä reilummin" todella tarkoittaa.

Nyt tuli perussuomalaisten vastaus SDP:n Razmyarin leikkauslistoihin: ”Tätäkö tarkoittaa kaiken voi tehdä reilummin?”
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Miko Bergbom tyrmää sosialidemokraattien varapuheenjohtaja Nasima Razmyarin esitykset maataloustukien leikkauksista sekä veronkorotukset listaamattomille yhtiöille.

PS-ministeriryhmän tiedotustilaisuus klo 15.30 alkaen (suora lähetys)

SU-Show #16: Suomessa on sananvapaus, mutta islamin arvostelija joutuu usein yhä vaientamisyritysten kohteeksi – onko suomalaisista tullut kulttuurisesti alistettu kansa?
Suomen Uutiset Show'n studiossa on tarjolla tällä kertaa suoraa puhetta sananvapauden todellisesta tilasta, kulttuurisesta alistamisesta sekä syistä ilmiön taustalla. Ajankohtaista aihetta pöyhivät Yhdysvaltojen historian ja kirkkohistorian dosentti, professori ja tutkija Markku Ruotsila sekä kansanedustaja Kaisa Garedew.

Arabitaustaiset perheklaanit hallitsevat suurta osaa saksalaisesta rikollisuudesta
Aikoinaan Libanonista Saksaan turvapaikanhakijoina saapuneet arabitaustaiset klaanit tekevät huomattavan osan Saksan rikoksista. Saalista kerätään etenkin huumekaupalla, ryöstöillä, suojelurahalla ja kiristyksellä. Klaanin jäseniä yhdistävät ehdoton lojaalisuus omia perheenjäseniä ja sukulaisia kohtaan, perinteiset arvokoodit ja oma oikeuskäsitys. Tutkijat muistuttavat, että kaikki perheklaanien jäsenet eivät ole rikollisia.

Jussi Halla-aho: Kehitysavun tehtävä on ollut ostaa itsellemme hyvää omaatuntoa
Länsimainen ja suomalainen ihminen kantaa ilmeisen ikuista syyllisyyden taakkaa. Ainakin wokeväen mielestä. Olemme syyllisiä siihen, mitä samanväriset ihmiset ovat tehneet missä päin maailmaa hyvänsä aikakauteen katsomatta. Jussi Halla-ahon mielestä tämä on ”vähän kummallista ajattelua”.

Suomen Akatemia teki sen taas! 750 000 euron jättipotin kuittasi tällä kertaa kynsisalonkitutkimus: feminismin ja rodullistamisen manikyyritutkimusta
Suomen Akatemian myöntämä yli 750 000 euron rahoitus Helsingin yliopiston tutkimukselle "Intiimi manikyyri: femininisoitu työ, (itse-)hoiva ja rodullistetut kohtaamiset kynsistudioissa" on hämmentänyt sosiaalisessa mediassa. Keskustelijat ovat ilmaisseet epäuskoaan julkista rahankäyttöä ja tiedepolitiikkaa kohtaan. Päivystävät kriitikoiden kriitikot kuten ekonomisti Heikki Pursiainen puolestaan piikittelivät muita keskustelijoita kuten Wille Rydmania jopa henkilökohtaisuuksiin asti. Pursiainen puhui kohututkimuksesta ylistävämpään sävyyn. Suomen Akatemian erikoiset rahoituspäätökset hämmentävät ihmisiä vuodesta toiseen. Ilmiö liittyy laajempaan keskusteluun tieteen politisoitumisesta ja tiederahoituksen kanavoitumisesta ideologisesti värittyneisiin hankkeisiin.