Forgotten feminists -journalisti, ihmisoikeusaktiivi Yasmine Mohammed kertoo Suomen Uutisten haastattelussa, että intersektionaalinen feminismi on hengenvaarallista hänen kaltaisilleen naisille. Kanadalainen Mohammed toiminut jo vuosia ääri-islamin uhreiksi joutuneiden, väkivaltaa kokeneiden naisten äänenä. Hänestä on tullut myös Free from hijab -liikkeen voimakas toimija.

Yasmine Mohammed pakkonaitettiin 20-vuotiaana Al-Qaidaan kuuluneelle kanadalaismiehelle. Hän synnytti pakkoavioliitossa tyttölapsen. Lapsen ollessa muutaman vuoden ikäinen Mohammed joutui pakenemaan henkensä edestä, ettei hänen tyttärensä sukupuolielimiä silvottaisi. Ja tämä kaikki tapahtui Kanadassa!

Mohammed syntyi palestiinalaisen isän ja egyptiläisen äidin perheeseen Vancouverissa, Kanadassa. Hänen enonsa on nyt jo edesmennyt Egyptin presidentti Mohammed Naguib.

Perhe eli maallistunutta elämää, kunnes isä jätti Mohammedin äidin kolmen lapsen yksinhuoltajaksi. Mohammedin äiti turvautui paikalliseen moskeijaan, jossa hän tapasi miehen, joka lupasi auttaa häntä ja lapsia. Mies oli jo naimisissa ja hänellä oli kolme lasta tästä liitosta. Mohammedin äidistä tuli miehen toinen vaimo. Isäpuoli kuritti fyysisesti Mohammedia ja hänen perheenjäseniään.

Lapsen lyöminen on sallittua arabikulttuurissa

Mohammed kertoo myös, että hän yritti 13-vuotiaana saada apua kanadalaisesta oikeusjärjestelmästä kunniaväkivallan uhrina. Isäpuoli oli pahoinpidellyt hänet kotonaan. Mohammed kertoo näyttäneensä ruhjeet koulussa opettajalle, joka kutsui poliisin paikalle. Asiasta nostettiin syyte. Isäpuoli kuitenkin vapautettiin syytteistä, sillä tuomari katsoi kurinpidon kuuluvan arabikulttuuriin.

Nykyään Mohammed on uudessa avioliitossa ja hänellä on kaksi lasta. Hän on joutunut katkaisemaan välit äitiinsä, sillä perhe on uhannut tappaa hänet, koska hän ei käytä päähuivia.

Intersektionaalinen feminismi kääntyy itseään vastaan

Mohammedin kokema väkivalta ja ääri-islamin vuoksi tapahtunut alistaminen sotivat raskaasti intersektionaalisen feminismin teoriaa vastaan. Hän on joutunut osaksi syrjittyä vähemmistöä vähemmistön sisällä, ja se on juuri sitä, mitä intersektionaalisen feminismin pitäisi voida suojella ja estää.

Amerikkalainen oikeustieteen professori Kimberlé Crenshaw teki intersektionaalisuuden käsitteen tunnetuksi vuonna 1989. Hän avaa käsitettä Time-lehden haastattelussa. Crenshawin mukaan mukaan intersektionaalinen feminismi tarkoittaa sen näkemistä, kuinka epätasa-arvon erilaiset muodot vaikuttavat usein toisiinsa ja pahentavat toistensa vaikutusta.

– Kaikki eriarvoisuus ei ole samanarvoista, hän sanoo Time-lehdelle.

Intersektionaalinen lähestymistapa osoittaa, että sama henkilö voi kokea syrjintää useammasta eri syystä, jolloin syrjinnän kokemukset kasautuvat. Esimerkiksi sukupuolesta tai etnisyydestä ei voi puhua irrallisina, toisistaan riippumattomina tekijöinä, jos ne ovat molemmat osa ihmisen identiteettiä ja syrjinnän kokemusta.

– Rotusyrjintä erotetaan usein sukupuoleen, yhteiskuntaluokkaan, seksuaalisuuteen tai maahanmuuttajataustaan liittyvästä syrjinnästä. Tällöin ei huomata, että joidenkin ihmisten eriarvoinen asema johtuu näistä kaikista ja heidän kokemuksensa on enemmän kuin pelkkä osiensa summa, Crenshaw perustelee käsitettä Time-lehden haastattelussa.

Suositun Forgotten feminists -podcastin juontaja

Mohammed on tunnettu maailmalla ihmisoikeusaktiivina ja tällä hetkellä myös voimakkaana iranilaisten naisten äänenä. Hän pitää suosittua Forgotten Feminists -podcastiä, jossa puheenvuoro on annettu hänen kaltaisilleen väkivaltaa kokeneille ja sorretuille naisille.

Mohammed on myös sosiaalisessa mediassa levinneen maailman Hijabiton päivä -kampanjan käynnistäjä. Se toimii vastamainoksena maailman Hijab-päivälle.

Mohammedin kirja Unveiled: How Western Liberals Empower Radical Islam – Hunnusta vapautunut kertoo, kuinka osa läntisistä liberaaleista on kääntänyt katseensa pois islamilaisen kulttuurin misogyniasta. Intersektionaalinen feminismi on Mohammedin mukaan yksi merkittävä syy sille, miksi ongelmista ei uskalleta puhua.

– Woke-ajattelu perustuu yksilön identiteettiin eikä siihen, mitä hän ajattelee tai kokee. Se laittaa esimerkiksi tummemman ihonvärin omaavan henkilön toisten ihmisten yläpuolelle. Mitä jos tämä henkilö omaa vihamielisiä ajatuksia esimerkiksi homoseksuaaleja tai juutalaisia kohtaan? Tämä on merkittävä ongelma. Ihon tai hiusten värillä ei ole mitään merkitystä tässä asiassa. Ajattelutapa on vaarallinen. Sillä voidaan puolustella tai järkeistää vihamielinen käytös (kunniaväkivalta, sukupuoleen perustuva syrjintä) niin kauan kuin se tulee ”värilliseltä henkilöltä”. Sen uhreiksi ovat joutuneet esimerkiksi lapset ja naiset kuten minä, joita sorretaan noissa ”suojelluissa” ryhmissä, hän sanoo.

Kanadassa lasten hijab-mainokset ovat osa katukuvaa

Kanada on tunnettu varsin vapaasta maahanmuuttopolitiikasta. Sinne on saapunut paljon turvapaikanhakijoita ja pakolaisia Lähi-idästä ja Afrikasta. Mohammed sanoo, että maa on epäonnistunut maahanmuuttopolitiikassaan pahoin.

– Kanadaan on saapunut paljon pakolaisia esimerkiksi Algeriasta, Iranista ja Afganistanista. Olemme ottaneet paljon pakolaisia niistä maista, joissa naisia vangitaan, tapetaan ja pahoinpidellään, jos he eivät käytä hijabia. Nyt nämä naiset kärsivät täällä, koska tätä sorron työkalua fetisoidaan*) kaikkialla.

Avarakatseisuus tuottaa alistettuja naiskohtaloita

Hänen mukaansa Kanadalla on liian avarakatseinen**) suhde ääri-islamiin.

– He eivät käsitä, minkälaista alistamista ja väkivaltaa tämän väestöryhmän sisällä oleville naisille tapahtuu. Mohammedin mukaan he suvaitsevat näin islamilaisen kulttuurin sisällä olevaa naisten alistamista.

Hän kertoo, että Kanadassa monet mainokset on suunniteltu ääri-islamin mukaisesti kuten Lähi-idän sortovaltioissa.

– Miksi täällä on mainoksissa naisilla hiusverkko hijabin päällä? Täällä kuvataan hijabeja kaikissa medioissa. Pahinta on tietysti se, että media, kirjat, lehdet ja mainokset levittävät kuvia myös hijabia käyttävistä pienistä lapsista, hän sanoo.

Islamilaiset uskonoppineet pysyvät hiljaa

16.9.2022 maailma muuttui, kun Iranin siveyspoliisi murhasi 22-vuotiaan Jina Mahsa Aminin. Hänen nimestään on tullut miljoonien ihmisten ääni taistelussa Iranin 44 vuotta vallassa ollutta hirmuhallintoa vastaan. Iranissa islamilainen teokratia määrää tiukat pukeutumissäännöt naisille, ja niiden rikkominen on vuosikymmenten aikana koitunut lukemattomien naisten kohtaloksi.

Mohammed on useissa kirjoituksissaan perännyt islamilaisen maailman uskonoppineiden kommentteja ja tukea naisten oikeuksille. Mohammed sanoo, että ei ole nähnyt yhdenkään islamilaisen uskonoppineen ottaneen kantaa asiaan.

– En ole yllättynyt siitä, että imaamit eivät ole tukeneet naisten oikeuksia Iranissa, Afganistanissa, Saudi-Arabiassa, Indonesiassa — tai missään monista muslimienemmistöisistä maista, joissa naiset kamppailevat valtion naisia alistavien sääntöjen ja lakien kanssa.

Mohammed sanoo, että naisia alistavat käytännöt ja säännöt tulevat suoraan islamilaisesta shariasta.

– Jos imaami puhuu näitä vastaan ja esiintyy naisten tukena, hän vaarantaa uransa ja mahdollisesti jopa henkensä, Mohammed sanoo.

Lopuksi Mohammed kertoo suunnittelevansa kirjakiertuetta Suomeen.

– Haluaisin tulla Suomeen puhumaan. Olen saanut paljon huolestuneita viestejä suomalaisilta. Viesteissä on korostunut se, että siellä vähätellään tai ei tunnisteta tarpeeksi hyvin islamin aiheuttamaa naisvihaa ja sen nimissä tapahtuvia ihmisoikeusrikoksia.

*) Fetisointi: Seksuaalista kiihotusta aiheuttavia asioita, joita ei yleisesti yhdistetä seksiin. Fetisointi ihonvärin, sukupuolen tai seksuaalisen suuntautumisen pohjalta voi olla haitallista tai ihmisen esineellistämistä.

**) Haastateltu käyttää itse adjektiivia obsessed.

Heli-Maria Wiik