Yli 10 vuotta lasten ja nuorten kanssa toimineen ihmisoikeusaktiivin Kamal Jafin mielestä on absurdia, että nykyään joutuu erikseen puolustelemaan ihmisoikeuksien kannattamista puhuttaessa islamilaisista yhteisöistä ja suuntauksista. Hän lähettää lapsiasiainvaltuutetulle avoimen kysymyksen: Kun näet pienen tytön, jolla on hijab päässä peittämässä hiukset, niin mitä näet ja miltä se kuulostaa, että pientä tyttöä pitää peittää miesten katseelta ja himoilta?

Kamal Jafi on muuttanut Suomeen Iranin alueella sijaitsevasta Itä-Kurdistanista vuonna 1995. Jafi kasvoi Suomessa muslimiperheessä. Hänelle kävi varsin selväksi, että pojilla ja tytöillä on erilaiset vapaudet. Hän on myöhemmällä iällään jättänyt islamin uskon.

– Olen elämäni aikana hyvin monta kertaa törmännyt tilanteisiin, joissa naista ja tyttöä kehotetaan peittämään pää tai pukeutumaan muuten vaan peittävästi. Harvemmin poikia ja miehiä muistutetaan paljastavasta pukeutumisesta. Kun lapsena olin vielä muslimi, niin huomasin, että pojilla on eri säännöt tai paljon vapaammat säännöt, hän sanoo Suomen Uutisille.

Samaan aikaan kun Iranissa on käynnissä mielenosoitusten aalto, Suomessa huivikeskustelu keskittynyt pääosin siihen, miten päähuivin käyttöä lisättäisiin. Huivi pitäisi saada esimerkiksi armeijaan ja poliisin virka-asuun.

– Pojan ei tarvitse huolehtia samalla tavalla kotiintuloajoista tai säädyllisestä pukeutumisesta. Poika voi seurustella vapaammin tai ihan vaan kaveerata tyttöjen kanssa, eikä baareissa käymistä katsota samalla tavalla pahalla kuin mitä tyttöjen kohdalla katsotaan. Jos tyttö tai nainen toimisi poikien tavoin, pahimmillaan siitä seuraa pahoinpitelyä, eristämistä tai kotimaahan eheytymään lähettämistä. Ja tätä tapahtui niin arabien, somalien, kurdien kuin monen muunkin ryhmän kohdalla.

Lapsiasiainvaltuutettu ei ole ilmaissut tukeaan

Jafi ihmettelee, että samaan aikaan kun Iranissa on käynnissä mielenosoitusten aalto, joka on aloittanut maailmanlaajuisen huivikapinan ja vahvistanut #freefromhijab-liikettä, Suomessa huivikeskustelu keskittynyt pääosin siihen, miten päähuivin käyttöä lisättäisiin. Huivi pitäisi saada esimerkiksi armeijaan ja poliisin virka-asuun. Se, että huivi on monelle lapselle pakkohuivi, on sivuutettu täysin.

– Esimerkiksi Suomessa lasten etua valvova lapsiasiainvaltuutettu ei ole ottanut kantaa tai tehnyt mitään aloitetta tyttöjen huivin käytöstä. Oikeusministeriön yhteydessä toimivaa valtuutettua pidetään merkittävänä lasten oikeuksien edistäjänä.

Totuus ei ole kaunista kuultavaa

Jafi lähettää lapsiasiainvaltuutetulle avoimen viestin:

– Liian monessa islamilaisessa yhteisössä ja suuntauksessa tyttöjen tai naisten tehtävä on palvella miehiä ilman oikeutta olla eri mieltä. He eivät voi elää niin kuin haluavat ja uskoa, miten kokevat itse parhaaksi. Liian monessa islamilaisessa yhteisössä harjoitetaan tiukkaa sukupuoliroolien jakoa, jossa miehellä on aina enemmän vapauksia ja oikeuksia.

”Suomessa halutaan nähdä ainoastaan vapaaehtoinen islam.”

– Tämän ääneen sanominen ja toteaminen ei ole rasismia tai islamofobiaa. On todella absurdia, että nykyään joutuu edes erikseen puolustelemaan ihmisoikeuksien kannattamista puhuttaessa islamilaisista yhteisöistä ja suuntauksista, hän sanoo ja jatkaa viestiään lasten oikeuksia edistävälle viranomaiselle:

– Kun näet pienen tytön, jolla on hijab päässä peittämässä hiukset, niin mitä näet? Miltä kuulostaa se, että pientä tyttöä pitää peittää miesten katseelta ja himoilta? Siihen hijabin ja burkhan pakkopukeminen perustuu. Käy keskustelua islamista eronneiden naisten kanssa siitä, millaista oli olla muslimi.

– Varoituksen sana, kertomukset eivät ole kaunista kuunneltavaa. Monia naisia on pienenä kohdeltu todella kaltoin islamin nimissä (Toimituksen huomio: kuten Forgotten Feminists -journalisti Yasmine Mohammed, joka pakkonaitetiin Kanadassa ja joutui pakenemaan, ettei hänen tytärtään silvottaisi).

– Tyttöjen pakkonaittaminen, silpominen, hunnuttaminen ja pakolla tiukan islamilaisen ideologian mukaan eläminen on joillekin arkipäivää. Kun tyttöjä viedään kotimaahan ‘lomalle’, niin kuinka usein kysymme itseltämme, mitä siellä oikeasti tapahtuu tytölle? Miksi pientä tyttöä on vietävä maahan, jossa tytöillä ei ole käytännössä juurikaan oikeuksia ja vapauksia?

– Kun pohdit näitä asioita ja käyt muutaman entisen muslimin kanssa keskustelua, niin saat kyllä vastauksia. Loputtomiin emme voi vedota siihen, että ”en tiedä tarpeeksi asiasta”. Oikea kysymys on se, milloin olet valmis kohtaamaan totuuden. Totuuden, joka ei ole kaunista tai sitä, mitä ehkä aikaisemmin kuvittelit, hän sanoo.

Vasemmiston uskontokriittisyys ei ole tasapainoista

Jafi sanoo, että Suomessa halutaan nähdä ainoastaan vapaaehtoinen islam.

– Esimerkiksi hijab-keskustelussa huomio on yksistään niissä naisissa, jotka ovat omasta tahdostaan pukeutuneet hijabiin. Tällä luodaan vaikutelma, että naisia, joita on pakotettu pukeutumaan kuten perheen mies sanoo tai kuten naisen omat vanhemmat edellyttävät, ei edes ole. Miksi islamia kohdellaan silkkihansikkain?

– Kristinuskoa saa tarkastella kriittisesti vapaasti, jopa epäasiallisuuksiin asti, mutta sen arvostelijat eivät saa samanlaista vastareaktiota päälleen. Maltillisena keskusta-vasemmistolaisena poliitikkona olen pistänyt merkille, että vasemmistolaiset ja vihreää ideologiaa kannattavat ihmiset arastelevat eniten puhua tai edes noteerata islamiin liittyviä negatiivisia puolia.

Jafin mukaan mielenkiintoisen asiasta tekee se, että Karl Marx suhtautui uskontoihin erittäin skeptisesti ja kriittisesti.

– Nykyisen vasemmistolaisen aallon piireissä Marxin uskontokritiikki tuntuu unohtuvan, kun keskustellaan nimenomaan islamista. Voikin kysyä, miksi islam on saanut erityisaseman uskontokritiikin kohdalla, hän sanoo.

Naisten pakkopukeminen on yleistynyt voimakkaasti

Islamilaisen maailman uskonoppineet ovat pysyneet hyvin hiljaa Iranin mielenosoituksista. Kannanottoja naisten oikeuksista ei ole imaamien ulostuloissa nähty. Sen sijaan Suomen vanhimman muslimivähemmistön tataarien edustaja, islamilaisen seurakunnan entinen johtaja kommentoi 4.11. Iranin tilannetta sekä naisten oikeuksia Suomen uutisille.

Atik Ali sanoi, että huivin pukeminen alaikäiselle ei ole vapaaehtoista, tapahtui se sitten missä päin maailmaa tahansa. Hän myös ihmetteli, mistä naisia alistavat pukeutumissäännöt ovat oikein levinneet maailmaan, sillä vielä 60 vuotta sitten Lähi-idässä pukeuduttiin hyvin länsimaiseen tapaan.

Mitä mieltä entinen muslimi Jafi on Suomen tataarien harjoittamasta islamista? He tunnustavat islamia, jossa ei ole naisten tiukkoja pukeutumissääntöjä saati sitten huivin pukemista pienelle tytölle. (Tataareilla huivi on pakollinen naiselle vain rukouksen aikana. Miehet joutuvat puolestaan rukoilemaan polvet peitettynä, eli esimerkiksi shortseissa ei voi rukoilla.)

– Islamistisen maailman kehitys on tarkoittanut patriarkaalisen ideologian vahvistumista. Tämä on tarkoittanut sitä, että käytännössä hijabin ja esimerkiksi burkhan pakkopukeminen naisille on yleistynyt voimakkaasti viimeisten vuosikymmenien aikana. Vastustajiakin on, mutta heitä ei katsota suopeasti. Reformi ja liberaalinen suuntaus ovat edelleenkin punainen vaate islamilaisessa maailmassa. Poliittisen islamin ensimmäiset uhrit ovat maltilliset ja maallistuneet muslimit, hän päättää.

Heli-Maria Wiik