Helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Pia Kopra (ps.) on vastikään jättänyt valtuustoaloitteen metroliikenteen jatkuvista häiriöistä ja metronkuljettajien heikentyneistä työskentelyolosuhteista. Kopra on yrittänyt useita kertoja nostaa metroasiaa keskusteluun Helsingin valtuuston kyselytunnille, mutta syystä tai toisesta halukkuutta asian käsittelyyn ei ole löytynyt. Hän vaatii häiriöiden syiden tarkkaa selvittämistä.

– Metroliikenteessä on ollut viime aikoina jatkuvia häiriöitä. Ajamatta jääneiden vuorojen takia junat ovat olleet liian täynnä ja matkustajat ovat joutuneet ahtautumaan käytäville limittäin. Kaikki eivät ole edes mahtuneet kyytiin. Häiriötilanteet ovat johtuneet eri syistä mm. palo-ovessa olleesta ongelmasta ja radalle pudonneesta työkoneesta jne. Palosuojaovien tunnistimissa on ollut useampia häiriöitä ja esim. 28.2.2018 häiriön seurauksena Kampin ja Ruoholahden välillä oli vain yksi raide käytössä, kaupunginvaltuutettu Kopra listaa ongelmia.

Pia Kopra käy läpi metroliikenteen ongelmakohtia. Youtube, 3 min 38 sek.

Kopran mukaan kuljettajat ovat kertoneet useista häiriötilanteista häiriötilanteita. Myös muutama niin sanottu läheltä-piti-tapahtuma on koettu.

– Henkilökunta on tehnyt useita kanteluita Trafiin. On myös erittäin huolestuttavaa, että koeajoista on kiireen takia ajoittain luovuttu. Koeajoilla pyritään tarkistamaan mm., ettei reitillä ole esteitä.

Kopra moittii myös kuljettajien kehnoja työskentelyolosuhteita.

– Kuljettajilla on ongelmia metrojunien ohjaamojen ilmanvaihdon ja työergonomian kanssa. Lisäksi vaikea tilanne uusien pääteasemien käymälöiden kohdalla on kuljettajien kannalta epäinhimillinen. Käymälät ovat liian kaukana. Työnantaja HKL on vienyt kuljettajien tauot minimiin, aikataulut ovat tiukkoja ja ajoajat ovat pidentyneet.

– Kuljettajien määrä ei ole tällä hetkellä riittävä esim. tilanteessa, jossa kuljettaja sairastuu kesken vuoron. HKL on poistamassa metrossa vuosikymmeniä käytössä olleen varakuljettaja järjestelmän, joka on ennen varmistanut liikenteen jatkuvuuden, kun vuorossa olevalle kuljettaja on estynyt täyttämästä vuoroaan.

– Edellä olevien seikkojen perusteella esitän, että häiriöiden syyt selvitetään tarkoin ja pyritään löytämään kestävät ratkaisut siihen, että liikenne saadaan sujumaan säännöllisesti ja turvallisesti. Ulkopuolinen toimija on saatava selvittämään työntekijöiden olosuhteet ja niihin tulee tehdä tarvittavat parannukset.

SUOMEN UUTISET