Hallituksen, erityisesti keskustan, riveistä on pitkään julistettu, että polttoaineverotukseen ei enää olisi tulossa uusia korotuksia. Keskusta kuitenkin teki sen mitä se aina tekee, sillä seuraava polttoaineiden veronkorotus on tulossa jo vuodenvaihteessa.

Hallitus on korottamassa parafiinisen dieselin polttoaineveroa vuoden 2023 alusta kahdella sentillä litralta. Suurin osa dieselin kulutuksesta on parafiinista, joten veronkorotus on nostamassa dieselin hintaa. Veronkorotus toteutuu, kun parafiinisen dieselin verotuki vuoden 2023 alusta alkaen poistuu.

Nykyisessä inflaatiotilanteessa päätös tulee vaikuttamaan huomattavasti kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannuksiin, jotka ovat nousseet yhtäjaksoisesti yli kymmenen prosentin vuosivauhtia Venäjän käynnistettyä hyökkäyssodan Ukrainaan. Polttoaineen hinnan ohella myös muun muassa kuljetuskaluston pääomakustannukset ovat nousseet huomattavasti.

Perussuomalaiset vaatii hallitusta perumaan veronkorotuksen, sillä Suomen kilpailukyky ei kestä enää minkäänlaisia veronkorotuksia.

Suomen polttoaineiden hinnat Euroopan kärkitasoa

Myös kuljetusalan edunvalvontajärjestö SKAL:n puheenjohtaja Jani Ylälehto pitää nykytilanteessa polttoainekustannusten lisäämistä edes vähäisessä määrin järjettömänä. Jokainen sentti lisää polttoaineen hintaan kasvattaa kuljetus- ja logistiikkayritysten kustannuksia 13 miljoonalla eurolla. Kasvavat logistiikkakustannukset siirtyvät tuotteiden, kuten ruuan, loppuhintoihin, jotka jäävät kuluttajan maksettavaksi.

Toisin kuin monissa muissa Euroopan maissa, joissa polttoaineiden veroja on laskettu hinnannousun seurauksena, Suomen hallitus korottaa veroja entisestään. Tilanteesta kärsivät sekä kotitaloudet ja teollisuus että kuljetusala.

Hallitus korotti polttoaineiden verotusta viimeksi kaksi vuotta sitten. Bensiinin osalta litrahinnan korotus on 6,6 senttiä litralta ja dieselin osalta 6,9 senttiä. Kireästä verotuksesta johtuen polttoaineen hinta on vuodesta toiseen Euroopan kärkitasoa.

Vanha sanonta kepusta pitää paikkansa

Hallituksen ja varsinkin keskustan riveistä on pitkään vakuuteltu, että polttoaineverotukseen ei enää olisi tulossa uusia korotuksia tällä hallituskaudella. Keskustan puhe on osoittautunut tyhjäksi ja halvaksi – jälleen kerran.

Valtiovarainministerinä toimiva keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko vakuutti tammikuussa 2021, että polttoaineiden verojen korottamattomuus olisi keskustalle hallituskysymys. MT:n haastattelussa Saarikko väitti, että keskusta pitää tiukasti kiinni näkemyksestään, ettei liikennepolttoaineiden verotusta kiristetä.

– Se on meidän reunaehtomme. Keskustalle käy linja, joka on hallitusohjelmassa ja se on nyt tehty. Syksylläkin keskustan kanta on se, että tämän vaalikauden polttoaineiden veronkorotukset on nyt tehty, Saarikko lausuu haastattelussa viitaten aiempaan vuoden 2020 polttoaineiden veronkorotukseen.

Samalla varmuudella Saarikko paalutti keskustan linjaa vuosi sitten Demokraatti-lehden haastattelussa:

– Bensaveron korotusta, muitakaan polttoaineveron tai lämmityspolttoöljyjen korotuksia tämä esitys eivätkä hallituksen suunnitelmat sisällä, Saarikko sanoi.

Vanha sanonta, jonka mukaan kepu pettää aina, kuvaa tilannetta erinomaisesti edelleen vuonna 2022.

Kärnän twiitti ikääntyi huonosti

Myös keskustan lausuntoautomaattina tunnetun Mikko Kärnän lupaukset polttoaineverotuksesta olivat täysin omaa luokkaansa toissa vuonna, hieman ennen koronan leviämisen alkamista.

Runsaat kaksi ja puoli vuotta myöhemmin voidaan todeta, ettei twiitti ole vanhentunut arvokkaasti.

Kärnä vastaa twiitissään perussuomalaisten kansanedustajalle Sanna Antikaiselle, joka kehottaa Kärnää pitämään sanansa. Todettakoon, että vaikka ei pitänytkään, Kärnä toki aina keksii selitykset.

Keskusta ei ole ainoa hallituspuolue, joka on sumuttanut äänestäjiä polttoaineiden verojen korotukseen liittyvillä tyhjillä lupauksilla. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) lupasi pari vuotta sitten, että polttoaineveron korotus voidaan korvata kokonaan vähävaraisille ja maalla asuville.

– Pankkitilille ilmestyy rahaa, Harakka lausui Ylen A-Studiossa kaksi vuotta sitten.

SUOMEN UUTISET