Kuljetusalan kriisi uhkaa syventyä entisestään, mikäli vuodelle 2023 suunniteltu parafiinisen dieselin veronkorotus toteutuu. Alan edunvalvontajärjestö SKALin arvion mukaan kahden sentin veronkorotus parafiinisen dieselin litrahintaan nostaa kuljetus- ja logistiikka-alan yritysten kustannuksia jopa kymmenillä miljoonilla euroilla.

Toisin kuin monissa muissa Euroopan maissa, joissa polttoaineiden veroja on laskettu hinnannousun seurauksena, Suomen hallitus korottaa veroja entisestään. Tilanteesta kärsivät sekä kotitaloudet ja teollisuus että kuljetusala.

– Suomi on pitkien etäisyyksien maa ja siten riippuvainen maantiekuljetuksista. Kuljetusalan ahdinko ja kustannusten nousu johtaa väistämättä dominoefektiin, joka kurjistaa sekä kotitalouksien tilannetta että heikentää kotimaisten yritysten kilpailukykyä kuljetushintojen siirtyessä asiakkaiden maksettavaksi. Polttoaineiden veronkorotukset ja jakeluvelvoitteen tulevat nostot on peruttava pysyvästi, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii.

Työssäkäynnin kannattavuus vaakalaudalla

Polttoaineiden raju hinnannousu on kurittanut sekä suomalaisia kotitalouksia että kuljetusalaa. Dieselin hinta on noussut vuodessa jopa 45 prosenttia, mikä vaikuttaa etenkin pääasiassa dieseliä käyttävän kuljetusalan kustannuksiin.

Dieselin hintaan vaikuttaa myös jakeluvelvoite, jota laskettiin vuosiksi 2022 ja 2023, mutta lasku on vain väliaikainen, joten uusia korotuksia on todennäköisesti tulossa, varsinkin jos vihervasemmistohallitus jatkaa myös vuoden 2023 vaalien jälkeen vallassa.

– Monien yritysten ja kotitalouksien taloudellinen tilanne on jo kipurajalla, mutta hallitus ei kuitenkaan suostu luopumaan veronkorotuksista tai jakeluvelvoitteen nostosta. Sekä kuljetusalan että työssäkäynnin kannattavuus ovat vaakalaudalla polttoainekustannusten noustessa, Antikainen varoittaa.

Duunarille jää käteen entistä vähemmän

Antikainen sanoo, että jakeluvelvoitteen nosto on pelkkää byrokraattista viherpesua, joka ei hyödytä ketään, toisin kuin parafiinisen dieselin verotuki.

– Parafiinisen dieselin verotuen lopettamista perusteltiin uusien dieselmoottoreiden alemmilla päästöillä, mutta Suomen autokanta on edelleen yksi Euroopan vanhimmista, joten verotuen lopettaminen on siinäkin mielessä järjetöntä.

– Useimmilla suomalaisilla ei ole varaa ostaa kymmeniätuhansia euroja maksavaa uutta autoa, ja nyt hallitus aikoo korottaa työmatkoista aiheutuvia kustannuksia entisestään, joten tavalliselle duunarille jää käteen entistä vähemmän, Antikainen moittii.

SUOMEN UUTISET