Kiirehtiminen ilmastotavoitteiden saavuttamisessa johtaa teollisuuden kilpailukyvyn ja kuluttajan ostovoiman rapautumiseen, kirjoittaa Dagens Industri -talousmedia. Siksi Ruotsin on luovuttava sekä jakeluvelvoitteesta että liikenteen tiukoista ilmastotavoitteista. Niillä kun ei ole juurikaan vaikutusta globaaleihin päästöihin.

“EU:ta tiukemmilla kansallisilla erityisratkaisuilla Ruotsin ilmastopolitiikka vaarantaa talouselämän kilpailukyvyn ja kaiken lisäksi riskinä on se, että politiikalla ei ole mitään tai korkeintaan rajoitettu vaikutus globaaleihin kasvihuonekaasupäästöihin”, lataa Dagens Industri pääkirjoituksessaan.

“Dagens industri esittää, että Ruotsissa luovutaan jakeluvelvoitteesta ja liikenteen tiukoista päästövähennystavoitteista. Kontrasti ei voisi olla isompi Suomeen, jossa elinkeinoelämä ja kaikki sen julkaisut huutavat tiukemman ilmastokurjistamisen perään”, kommentoi perussuomalaisten poliittinen suunnittelija Mikael Lith Twitterissä.

Kaikista polttoaineista tulee päästöjä

DI:n pääkirjoituksessa asetetaan kyseenalaiseksi erityisesti biopolttoaineiden käytön mielekkyys. Hiilivedyt palavat yhtäläisesti, poltetaan sitten biopolttoaineitta tai fossiilista dieseliä. Ja seurauksena hiilidioksidia leviää ilmakehään.

“Päästöt sisältävät myös typen oksideja, jotka nekin vaikuttavat ilmanlaatuun kielteisesti. Metsästä saatavia tuotteita polttamalla heikennämme samalla metsien mahdollisuuksia hiilinieluina”, DI huomauttaa.

Uusi hallitus paljon vartijana

Vaalien alla Ruotsin oikeistopoliitikot ottivat esille sen, että jakeluvelvoite nostaa polttoaineiden hintoja. Se taas heijastuu suoraan kotitalouksien ostovoimaan ja talouselämän kilpailukykyyn.

Itse asiassa ruotsidemokraatit, moderaatit ja kristilliset lupasivat ennen vaaleja alentaa dieselin pumppuhintaa jopa 9 kruunulla (86 senttiä) litralta ja bensiininkin hintaa viisi kruunua (48 senttiä) litralta.

Ruotsin mahdollinen uusi oikeistohallitus on siten paljon vartijana, kun kyseessä on tavallisen mellansvenssonin arjen hallinta.

SUOMEN UUTISET